Primul camion din România 100% electric

Din această vară, un camion frigo integral electric Scania a intrat în flota companiei Blue River.

Noul vehicul electric va asigura transportul mărfurilor cu temperatură controlată, cu zero emisii de carbon, pentru Lidl. Parteneriatul reprezintă o premieră pentru transportul de mărfuri din România și face parte din strategia comună a celor trei companii de a contribui la un viitor mai bun, sustenabil.

Rădăcinile „verzi”

Acest proiect a început să prindă contur în toamna lui 2021, atunci când Alex Păun, managerul Blue River, a demarat discuțiile cu Lidl, companie cunoscută pentru faptul că investește mult în sustenabilitate. Faptul că flota Blue River avea în componență vehicule „verzi”, precum camioane CNG, care lucrau, deja, pentru Lidl, a asigurat un plus de încredere, o demonstrație a faptului că această companie de transport împărtășește aceeași viziune legată de pionierat și sustenabilitate.

Alex Păun, manager Blue River: „Transportul electric de marfă a început astăzi, în București, cu ajutorul partenerilor Lidl România și Scania. Ne putem mândri cu faptul că suntem prima companie de transport din România care folosește un camion electric, într-o piață care trebuie să recupereze decalaje foarte mari față de țările din vestul Europei. Acest demers susține direcția de sustenabilitate pe care compania noastră a adoptat-o încă de acum 4 ani, când am achiziționat primul camion alimentat cu combustibil alternativ. Ne dorim ca acest semnal să nu rămână la stadiul de pionierat și cât mai mulți clienți și transportatori să fie deschiși la soluțiile sustenabile.”

În luna octombrie 2021 am început discuțiile cu Lidl, pentru o posibilă colaborare, iar în ianuarie a fost licitația și ulterior am semnat pentru colaborarea în două dintre depozitele centrale, cu camioane diesel și CNG. Discuțiile pentru camionul electric au început in decembrie și s-au concretizat rapid.

Acesta va fi non-stop la dispoziția Lidl România, livrările se fac, în permanență, către magazine. Este nevoie de 3 șoferi pe camion, pentru a putea respecta și programul de conducere și odihnă, iar aceștia se schimbă la 12 ore. Pentru confortul conducătorilor auto, pentru că au în sarcină și încărcarea/descărcarea mărfurilor, am ales să folosim 3 șoferi. Astfel, pe parcursul a 4 săptămâni, vor face 18 programe fiecare”, a spus Alex Păun.

Cristina Hanganu, director de comunicare și CSR, Lidl România: „Suntem o companie care are sustenabilitatea în ADN-ul de business. Astfel, și atunci când vorbim de transportul produselor către magazinele noastre, ne uităm la 3 mecanisme prin care putem reduce impacturile noastre negative indirecte, neintenționate și de durată medie și lungă: creșterea eficienței rutelor și a modului în care sunt utilizate mijloacele de transport, optimizarea rutelor și tranziția către mijloace de transport din ce în ce mai puțin poluante. De exemplu, încă din 2020, camioanele cu care transportăm marfă au fost echipate cu motoare Euro 5 și Euro 6. Așa că livrarea produselor cu temperatură controlată cu primul camion electric de pe piața din România a venit ca un pas firesc pentru noi și ne bucurăm că am găsit la partenerii noștri de la Scania și Blue River aceeași viziune, de a acționa sustenabil, pentru un viitor mai bun.”

Exploatare și încărcare

Noul camion electric Scania, de 27 t masă maximă autorizată, urmează să transporte marfa de la depozitul Lidl către magazinele din București și împrejurimi. Durata de exploatare pe care și-a targetat-o Blue River este de 5 ani, iar calculele pentru ca acest tip de baterie să „țină” au fost făcute în baza studierii datelor tehnice și a reglajelor făcute de producător. „Din fabrică, bateria de 297 de kW este setată astfel încât camionul să utilizeze doar 53% din capacitate, fapt ce se traduce într-o autonomie de aproximativ 150 km și o durată mai mare viață a bateriei.

Însă se putea opta și pentru 73%. Încărcarea se realizează în aproximativ o oră (SOC 53%), respectiv aproximativ 1,5 ore (SOC 73%). Noi am ales să comandăm cu 53%, dar vom testa și 73% și vom decide, în timp, pe ce variantă vom merge. Stația de încărcare de mare putere, de 360 kW, a fost pusă la dispoziție de către Lidl și se află la depozitul lor. Camionul are nevoie de 135 kW pentru încărcare, însă această stație urmează să deservească, în viitor, și alte vehicule electrice”, a explicat managerul general Blue River. Compania a achiziționat acest camion folosind finanțare Scania Credit. Contractul cu Lidl se întinde pe durata a 5 ani, iar estimarea este de 100.000 km parcurși anual.

100% electric

Camionul este un model Scania P25 B6x2*4 BEV (Battery Electric Vehicle) și funcționează cu 9 baterii electrice. Este un camion rigid, 6×2, carosat cu o suprastructură frigorifică Lamberet și completat cu un agregat frigorific Carrier (bi-temp). Agregatul de frig este full electric și funcționează în permanență. Modelul Carrier Syberia 14MT este primul agregat electric cu două vaporizatoare, dublă temperatură, care se alimentează tot de la bateriile camionului.

Scania România a fost ales ca partener în acest proiect datorită timpului rapid de livrare. Camionul a fost livrat în luna mai și a trecut prin toate etapele de carosare și autorizare. Scania România este partenerul Blue River România în mai multe proiecte dedicate transportului sustenabil. Compania de transport a achiziționat de la producătorul suedez, începând cu 2019, un număr de 15 camioane alimentate cu combustibil alternativ CNG și va continua proiectul și în următoarea perioadă.

Alexandru STOIAN

alexandru.stoian@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.