Primul lot al Drumului Expres Craiova-Pitești, la recepție

Primul lot al Drumului Expres Craiova-Pitești (18,5 km) a intrat în procedură de recepție, la terminarea lucrărilor, și este deschis circulației, înainte de Paște.

Este vorba despre lotul 1 din Tronsonul 2, care are rol de variantă ocolitoare a orașului Balș, zonă care reprezenta, pentru conducătorii auto, un adevărat coșmar.

Antreprenorul lucrării a solicitat companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii rutiere începerea procedurilor de recepție. După deschiderea circulației rutiere, accesul pe acest lot se face, pe relația Craiova-Pitești, din DN65, prin sensul giratoriu executat în apropiere de Balș, iar pe relația Pitești-Craiova, prin sensul giratoriu construit pe DN65, spre localitatea Piatra Olt.

Întreg Tronsonul 2 va fi deschis circulației

În curând, va fi eliberat de traficul greu și orașul Slatina. Aflat în inspecție pe șantier, ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a anunțat că și Lotul 2 al acestui tronson al Drumului Expres Craiova-Pitești este aproape de finalizare. Astfel, întreg Tronsonul 2, de la Balș la Valea Mare, va fi deschis traficului rutier. „Lotul 1 va rezolva inclusiv problema aglomerației din orașul Balș. În scurt timp, va fi deschis și Lotul 2 al aceluiași tronson, care va duce la eliminarea blocajelor din Slatina. Vorbim despre 40 km de drum modern de mare viteză. Acestea sunt rezultate obținute de constructori, care iau în serios contractele”, a spus ministrul.

Tronsonul 1 „merge” greu

Sorin Grindeanu s-a declarat, însă, nemulțumit de lucrările la Tronsonul 1, ale căror termene de execuție „sunt deja depășite”, iar mobilizarea pe șantier „lasă de dorit”. „I-am atras atenția constructorului italian că trebuia, deja, să recupereze timpul pierdut. Termenul de finalizare a contractului este sfârșitul anului, iar progresul fizic a ajuns la doar 45%”, a spus ministrul.

El a adăugat că „este o diferență majoră între ce înseamnă” Tronsonul 2 și Tronsonul 1: „Am venit de la Craiova pe acest așa-zis Tronson 1, am avut o discuție cu directorul de acolo, știu aceste explicații care continuă să vină. I-am atenționat că am schimbat cadrul legislativ prin OUG și că îmi doresc ca, în perioada următoare, să existe o altfel de mobilizare. Altfel, o să facem Tronsonul 2, o să fie finalizat și Tronsonul 3, iar legătura cu Craiova nu va fi făcută, la ritmul acesta”. Sorin Grindeanu a amenințat cu rezilierea contractului antreprenorul italian: „În acest moment, domnul director de la CNAIR, dl. Pistol, m-a informat că tot ceea ce ține de companie, toate revendicările pe Tronsonul 1 au fost rezolvate, este liber de sarcini și mă aștept ca pe Tronsonul 1 să existe o mobilizare ca pe Tronsonul 2 și Tronsonul 3. Dacă nu, vom intra pe procedură ca să găsim constructori serioși, care să termine în timp lucrările așa cum se angajează”.

Craiova-Pitești, 4 tronsoane 

Drumul Expres Craiova-Pitești este împărțit în 4 tronsoane: Tronsonul 1 traversează localitățile Ghercești, Pielești și Robănești, cu plecare din Craiova, și are o lungime de 17,7 km, va avea două pasaje și șapte poduri, costă 76 de milioane de euro, fără TVA, și este executat de firma Tirrena Scavi, din Italia.

Al doilea Tronson trece prin localitățile Balș, Barza, Piatra Olt, Slătioara, Ulmi, Milcov, Slatina și Valea Mare, are o lungime de 40 km, 10 poduri, inclusiv peste râul Olt, și 5 pasaje, costă 217 milioane de euro fără TVA și este executat de Asocierea SA&PE Construct-Spedition UMB-Tehnostrade-Consitrans, din România.

Contractele pentru proiectarea și execuția Tronsoanelor 3 și 4 din Drumul Expres Craiova-Pitești, care însumează 64 km, au fost semnate cu Asocierea SA&PE Construct-Spedition UMB-Tehnostrade, iar valoarea este de circa 1,3 miliarde de lei, fără TVA.

Registrul Utilajelor, aprobat

Guvernul a aprobat, prin Hotărâre, înființarea Registrului Utilajelor – „un prim pas important pentru eliminarea întârzierilor și blocajelor din șantiere”, a declarat ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu. Registrul va funcționa în cadrul Sistemului Electronic de Achiziții Publice (SEAP).

„Până la 1 mai, vom stabili tipul informațiilor accesibile în Registru și le vom pune la dispoziția Autorității pentru Digitalizarea României. În momentul consultării, Registrul va genera automat comunicări, în cazul suprapunerii perioadelor de utilizare a utilajelor, echipamentelor și instalațiilor”, a precizat ministrul Grindeanu.

Astfel, va fi constituită, în sfârșit, o bază unică de date cu toate utilajele, echipamentele și instalațiile de care dispun, în mod real, antreprenorii care participă la licitații pentru proiectele de infrastructură de transport. Autoritățile și companiile din domeniu, care lansează proiecte de interes public, vor putea verifica dacă ofertanții pot aduce, într-adevăr, în șantier, utilajele pe care le prezintă în oferte. „Evităm, astfel, întârzierea sau chiar blocarea unor proiecte, din lipsa utilajelor necesare în șantiere. Am descoperit, în timp, dacă vreți, că, de fapt, mulți dintre ofertanți prezentau la licitații aceleași utilaje, iar, în momentul în care era nevoie să înceapă efectiv lucrul pe șantiere, nu dispuneau de acestea, pentru că erau mobilizate pe alte șantiere”, a explicat Sorin Grindeanu.

Funcțional abia în primăvara lui 2023

Registrul Utilajelor va fi, însă, „complet funcțional” abia „undeva la 1 martie 2023”, pentru că înființarea lui are nevoie de două etape, a arătat ministrul. „În prima etapă, cu termen până la 1 august 2022, se vor crea funcționalități pentru completarea datelor privind utilajele, echipamentele și instalațiile declarate în cadrul contractelor de achiziție. Celălalt termen-limită până la care putem merge este 1 martie 2023, când trebuie să fie puse la punct toate detaliile tehnice și să se finalizeze completarea acestei baze de date. Consultarea acestui registru va permite comunicări generate în mod automat, în momentul în care ceri aceste informații, iar, în caz de suprapuneri, vor apărea alertele respective în cazul echipamentelor, utilajelor și instalațiilor înscrise”.

Constructori pentru loturile 2 și 3 din A7

Asocierea româno-bulgară CONI (lider de asociere)-Trace Group Hold PLC a câștigat, cu o ofertă de 1,249 de miliarde de lei, fără TVA, licitația pentru construirea lotului 2 Mizil-Pietroasele al Autostrăzii Ploiești-Buzău (A7), finanțată prin PNRR. Pe cei 28,35 km ai viitoarei porțiuni de autostradă, vor fi realizate 20 de poduri, în 20 de luni după semnarea contractului.

Totodată, CNAIR a desemnat constructorii lotului 3 Pietroasele-municipiul Buzău, cu o lungime de 13,9 km: Asocierea de constructori români, turci și spanioli Drum Asfalt (lider de asociere)-Ilgaz Insaat Ticaret-OPR Asfalt -Obras Publicas Y Ragadios-Trameco. Valoarea contractului este de 947,745 de milioane de lei, fără TVA, iar lucrările includ 8 poduri și 1 pasaj de 1.260 m, care trebuie finalizate în 20 de luni.

În curând va fi anunțat câștigătorul lotului 1 Dumbrava-Mizil în lungime de 21 km. Autostrada Ploiești-Buzău, cu o lungime de 63,25 km, este primul tronson al A7.

Cine va lărgi la 4 benzi Centura București Sud, între A1 și DN5

CNAIR a desemnat câștigătorul licitației pentru lărgirea la 4 benzi a Centurii București Sud, între A1 și DN5: Asocierea Rizzani de Eccher (lider)-Mavgo Holding (asociat), cu prețul de 504 milioane de lei, fără TVA. În cadrul contractului, vor fi realizate 3 structuri de complexitate ridicată, din care 2 pasaje subterane cu o lungime de peste 600 m. Durata de proiectare și execuție a lucrărilor este de 36 de luni, din care 12 luni pentru proiectare și 24 de luni pentru execuția lucrărilor, pe cei 15 km ai actualei Centuri a Capitalei. Perioada de garanție a lucrărilor ofertată, conform factorului de evaluare, este de 10 ani.

Magda SEVERIN

magda.severin@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.