Problema de 90 de bani

Căldura verii te aduce mai des în fața rafturilor cu băuturi, ce ocupă spații generoase în fiecare magazin, indiferent de rețeaua de retail căreia îi aparțin.

Mături cu privirea oferta generoasă, în căutarea celui mai potrivit produs și… Surpriză! Un pet de suc la 2 l, cu diferite arome, care costă 90 de bani. Șocul este total! 2 litri de suc, cu o culoare promițătoare, într-un ambalaj atractiv, la doar 90 de bani. Nimic nu poate bate o asemenea ofertă. Până și apa plată se învârte în jurul valorii de un leu pe litru.

Eticheta are o listă detaliată a substanțelor folosite pentru acest suc, iar numele acestora te face, mai degrabă, să crezi că a găsit cineva un mod „economic” de a scăpa de niște produși chimici reziduali și toxici, a căror neutralizare ar fi costat mult mai mult. Dar, chiar dacă lucrurile ar sta așa (și sper din tot sufletul că există o altă explicație pentru acest preț ridicol de mic), cum poți, cu 90 de bani (minus costuri de producție), să plătești depozitarea, transportul, raftul și să rămână și profit?

Dacă tot ceea ce contează este prețul, atunci sucul de 90 de bani își va distruge concurența, fiind alegerea firească a oricui… Însă nu poți cumpăra așa ceva. Cel puțin, nu pentru mine, pentru familia mea, pentru prieteni… Însă întrebarea reală este alta.

Dacă ați angaja un muncitor, să vă vopsească o cameră, sau un instalator, să vă schimbe niște țevi? Lucrarea ține doar două zile și trebuie să le oferiți ceva de băut. Ați cumpăra sucul de 90 de bani? Cel mai probabil, nu o să vă mai întâlniți niciodată cu respectiva persoană și, oricum, credeți că aceasta nu ar avea nimic împotriva sucului de 90 de bani. Poate chiar asta și-ar cumpăra, dacă ar merge el la cumpărături… Deci?

Răspunsul la această întrebare definește o atitudine în relația cu furnizorii, un stil de a face afaceri și, până la urmă, caracterul unui om. Am comentat această întrebare cu mai mulți oameni de afaceri, transportatori. Răspunsul frumos (pe care nu l-au dat toți) a fost – „dacă eu nu cumpăr un asemenea suc pentru mine, nu am să pun nici pe altcineva în situația de a-l consuma”. Totuși, fețele lor s-au posomorât, apoi, și au comentat că, de multe ori, ei sunt cei care ajung să consume „sucul de 90 de bani”, sub presiunea clienților lor. Din fericire, diluat cu volume consistente de băuturi mai sănătoase, sucul nociv nu duce la boli incurabile… cel puțin nu încă.

Participăm la numeroase conferințe și seminarii în care specialiști în diferite domenii ne vorbesc despre evoluția mediului de afaceri. Viitorul este incert, dar ceva se desprinde tot mai clar – numărul mare de informații, on-line-ul, aplicațiile IT duc la apariția unui potențial nebănuit în materie de eficiență, dar… Aceste oportunități sunt activate prin colaborări deschise, uneori pe orizontală – transportator cu transportator și logistician cu logistician. Iar dacă prețul succesului este parteneriatul… nu știu cum priviți această problemă, însă eu nu aș putea să am încredere în cineva care încearcă să îmi ofere suc de 90 de bani, sau îl dă altora.

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

Împreună mișcăm lucrurile!

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.