Proiectul Romvolt: fabrică de baterii electrice, la Galați

Compania belgiană Avesta Battery and Energy Engineering (ABEE) va construi, la Galați, o fabrică de baterii electrice de ultimă generație. În acest sens, a fost lansat, la Bruxelles, proiectul Romvolt.

La evenimentul de lansare, desfășurat în prezența premierului belgian Alexander de Croo, a fost invitat și ministrul român al Economiei, Antreprenoriatului și Turismului, Ștefan-Radu Oprea, de către Noshin Omar, fondator și CEO ABEE. Proiectul Romvolt se află în discuții de peste un an.

Potențial de export pe calea apei

„Compania belgiană ABEE deține o tehnologie competitivă de producere a bateriilor Li-Ion. Este rodul unei cercetări îndelungate, care cuprinde producerea de baterii, dar și reciclarea lor. Intenția belgienilor este de a construi în România, la Galați, o fabrică de producere a bateriilor cu o capacitate finală de 22 GW. Investiția va cuprinde transferul tehnologic, facilitatea de producție, un centru de cercetare-dezvoltare și parteneriate cu facultățile tehnice din România. Demersurile companiei belgiene durează de peste un an, au selectat mai multe locații în România, dar s-au oprit la Galați, unde există potențialul de aprovizionare și export pe calea apei, care aduce certe avantaje competitive. Implicarea și sprijinul autorităților locale au fost factorii determinanți în luarea deciziei”, a declarat ministrul Economiei.

Ștefan-Radu Oprea, ministrul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului, : „Una dintre prioritățile Ministerului Economiei, Antreprenoriatului și Turismului este accelerarea integrării României în lanțul valoric european al bateriilor, în conformitate cu politicile și reglementările europene, pentru a crea cadrul optim de dezvoltare pentru electromobilitate, parte a obiectivelor Green Deal. (…) Prin Romvolt, pe lângă faptul că vom avea o fabrică de baterii electrice de ultimă generație, investiția va crea noi locuri de muncă și va întări ecosistemul industrial din țara noastră”.

Investiție de 1,4 miliarde de euro

La rândul său, fostul ministru al Economiei, Florin Spătaru, a transmis că salută oficializarea proiectului inițiat în mandatul său, amintind că instituția pe care a condus-o a avut ca prioritate „accelerarea integrării României în lanțul valoric al bateriilor, la nivel european”. „ABEE dorește să investească 1,4 miliarde de euro în construirea fabricii de baterii electrice pentru industria auto. Fabrica va avea o capacitate de 22 GWh pe an, iar, ca posibilitate de extindere, este prevăzută și o unitate de reciclare a bateriilor, cu o capacitate de 50.000 t/an. Bateriile ar urma să fie produse în condiții sustenabile și prietenoase cu mediul”.

Peste 4 milioane de vehicule electrice, pe mapamond

În prezent, la nivel mondial, există peste 4 milioane de vehicule electrice în circulație. Mai mult, se preconizează că acest număr va crește la 50-200 de milioane, până în 2028, urmând să ajungă la 900 de milioane, până în 2040. În acest sens, Uniunea Europeană a declarat producerea de baterii drept un imperativ strategic pentru tranziția către o energie curată, dar și pentru modernizarea și competitivitatea industriei, în acord cu obiectivele Green Deal, potrivit Ministerului Economiei.

România trece la statutul de producător, din 2026

Investiția ABEE va face posibilă tranziția României de la un stat consumator, la unul producător de celule de baterii pe litiu-ion. Acest fapt constituie, totodată, un avantaj competitiv pentru țara noastră, ținând cont de criza dependenței de materii prime critice, pe plan european. Fabrica va fi operațională, în anul 2026, după finalizarea procedurilor administrative, achiziția liniilor de producție și amenajarea spațiilor de producție. „România susține investițiile precum Romvolt. Vom continua să sprijinim implementarea unor astfel de proiecte, necesare dezvoltării unui mediu propice creșterii economice durabile”, a conchis Ștefan-Radu Oprea.

Magda SEVERIN

magda.severin@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.