Provocările 2023

Multe urgențe și puțin timp pentru aspectele cele mai importante… Transportul privat de pasageri este foarte aproape de a rata șansa ieșirii din criză.

Daniel Micu

Licitațiile pentru transportul regulat județean și liberalizarea transportului interjudețean, odată cu ieșirea din pandemie ar fi trebuit să recapaciteze energiile investiționale și manageriale în piața de transport pentru demararea unui nou ciclu de dezvoltare sustenabil și modern. Eșecul acestor demersuri este cu atât mai îngrijorător cu cât este „împachetat” sub forma unor mari reușite.

Licitațiile continuă pentru „județene” – doar mici ajustări

Pentru transportul regulat județean, licitațiile continuă și în acest an, în județele care nu au finalizat încă acest proces. Și apar unele modificări… importante.

„Față de ceea ce s-a întâmplat în 2021 și la începutul lui 2022, am observat că, pe ultimul trimestru al anului trecut, licitațiile lansate au pornit de la niște valori mult mai apropiate de cele reale. Practic, am evoluat de la costuri estimate de 2 lei/km, în 2021, la peste 7 lei/km la final de 2022. Este un lucru îmbucurător, fiindcă valorile estimate ale contractelor se apropie de realitate și, astfel, operatorii de transport pot să meargă cu niște oferte de preț care ar putea asigura acoperirea costurilor de operare”, a explicat Daniel Micu, consultant în transporturi.

Sunt întârzieri mari în derularea licitației în multe județe, însă este dificil de identificat o cauză clară sau o eventuală miză/interes pentru aceste întârzieri.

„Consider că principala cauză a întârzierilor este incertitudinea din piață, lipsa de predictibilitate pentru operatorii de transport și, poate, dezinteresul autorităților de la nivel central, alături de lipsa de experiență și capacitate la nivelul autorităților județene. Să nu uităm că sunt foarte multe Consilii Județene unde autoritățile de transport se bazează pe 1-2 oameni și, în aceste condiții, este deosebit de greu să coordoneze o activitate de genul acesta”, a precizat Daniel Micu.

În continuare, este de așteptat ca un număr consistent din loturi să nu fie licitate de către operatorii de transport.

Multă derută produce în continuare și „zona metropolitană” din jurul marilor orașe care, în cazul multor județe, se suprapune pe cele mai râvnite trasee județene.

„Încă nu avem o abordare unitară, iar aceste Autorități Metropolitane de Transport vor prelua o parte din transportul județean și, în marea majoritate a județelor, vor prelua chiar traseele cele mai bune, care sunt în zona suburbană a orașelor mari. Aceste trasee vor fi operate de către «operatorii de casă»”, a spus Daniel Micu. Astfel, trasee care prezintă mai puțin interes riscă să rămână complet neacoperite.

„Până nu avem o colaborare între consiliile locale, consiliile județene, Ministerul Dezvoltării Regionale și Ministerul Transporturilor-Autoritatea Rutieră, nu vom putea avea un transport de persoane reglementat corespunzător și care să se desfășoare coerent pe tot teritoriul”, a declarat consultantul în transporturi.

Interjudețene – „din două, una…”

„Din două, una, dați-mi voie: ori să se revizuiască, primesc! Dar să nu se schimbe nimica; ori să nu se revizuiască, primesc! Dar atunci să se schimbe pe ici pe colo, și anume în punctele… esențiale” – Ion Luca Caragiale, O scrisoare pierdută.

Pentru transportul interjudețean, s-a ales prima variantă. Practic, îmbrăcat în hainele „incandescente” ale liberalizării, cu afirmații liniștitoare pentru toate taberele (inclusiv Consiliul Concurenței) despre o relativ scurtă perioadă de tranziție, reprezentanții Ministerului Transporturilor au creat un proiect de lege care statuează o nouă prelungire pe trei ani a actualului program de transport interjudețean. Acest proiect de lege care a ieșit într-un mod discret din Ministerul Transporturilor, a ajuns în Parlament și a trecut deja de Senat.

„Partea proastă este că suntem la final de ianuarie și un termen important este 31 martie, pentru ca operatorii actuali să-și exprime opțiunea pentru continuarea activității pe traseele pe care le dețin. Iarăși o să lucrăm la foc automat, iarăși o să ne trezim cu tot felul de speculații, deși, în mod normal, ar fi fost suficient timp”, a afirmat Daniel Micu.

Pe de altă parte, lucrurile întârziate nu mai lasă timp pentru eventuale modificări – o strategie testată cu succes și în trecut.

Era momentul potrivit pentru o nouă prelungire?

„Dacă era implementat acum doi ani… Acum, însă, cu un parc auto foarte învechit… Bineînțeles, majoritatea operatorilor care realizează astăzi transport interjudețean sunt mulțumiți de această lege… este în avantajul lor. Iar efortul care trebuia depus la momentul unei liberalizări se amână pentru trei ani”, a afirmat Daniel Micu.

Piața rămâne închisă, protejând, în continuare, operatorii ce dețin licențele de traseu. Însă mulți dintre aceștia aveau deja planuri privind funcționarea într-un mediu concurențial și, din păcate, este puțin probabil ca, peste trei ani, aceste planuri să mai fie valabile.

Este, evident, un moment prielnic pentru liberalizare… ratat! Transportatorii sunt în recuperare după pandemie. Sigur, nu sunt în cea mai bună formă, însă nici potențialii concurenți nu dispun de resurse notabile. Acum, experiența ar reprezenta principalul atu pus în valoare pentru a te impune într-o piață liberă. În următorii trei ani, nu putem ști cum va evolua transportul feroviar, cum vor arăta aplicațiile „smart” dedicate pasagerilor și ce noi modele vor dezvolta firmele lăsate pe dinafară… Transportatorii cu licență vor reintra în modul „supraviețuire”, adoptând puține inovații și având șanse limitate în a crește loialitatea pasagerilor și motivarea propriilor angajați.

Proiectul de lege din Parlament mai merită câteva comentarii. Dacă rămâne în forma actuală, este anticipabil că va produce mari dificultăți pentru ARR și ISCTR. Efortul gestionării unui sistem hibrid, plin de aspecte/amănunte neclarificate, va duce, probabil, la un nou val de reclamații și acțiuni în instanță.

„Multe grafice nu mai corespund realității și, de aceea, ar fi fost nevoie de o readaptare. Era nevoie ca operatorii de transport să-și exprime opțiunile pentru traseele pe care le deservesc, păstrând ora de plecare de la cap de linie, dar ținând cont de modificările care au apărut în infrastructura rutieră, să se strângă un pic graficele, ca să ajungem la niște ore realiste și, după aceea, să se actualizeze programul de transport, fiindcă, dacă vom merge cu aceleași grafice de circulație, va rămâne același haos”, a arătat Daniel Micu.

Și apoi vin întrebările. Dacă cineva renunță la trasee, cum procedează cei care ar vrea să le ia locul? Se va merge pe principiul primul venit, primul servit? Când sunt depuse cererile? Cât timp și cum sunt analizate cererile?…

Va fi extrem de puțin timp pentru Ministerul Transporturilor să realizeze normele și să le aprobe.

„Liberalizarea ar fi un pas înainte, fiindcă, în acel moment, piața va cerne. Am trăit această experiență atunci când s-a liberalizat transportul internațional. A fost o junglă un an sau doi, după care piața s-a așezat.” – Daniel Micu

„Fondurile europene au fost utilizate de autoritățile locale inclusiv pentru achiziția de autobuze și este clar că acele autobuze depășesc cu mult necesarul localităților respective. Parte din flotă va opera pe zona metropolitană, unde se va suprapune cu transportul județean, care este realizat de operatori privați, cu mașini din 2010. Flota nouă și compensațiile primite de la autoritățile locale de care beneficiază transportul local (deținut de primării) ridică mult riscul ca, în 2-3 ani, să dispară transportul privat, în jurul marilor orașe. ” – Daniel Micu

„Multe firme refuză să acceseze partea de vânzări online, fiindcă acest pas presupune și o contabilizare mult mai bună a veniturilor. Din păcate, foarte mulți vor să evite acest lucru, în continuare. Și, atunci, evident, pasagerul este nemulțumit, fiind obligat să se bazează tot pe afișele tipărite pe coli de hârtie lipite prin stații și pe un număr de telefon la care se răspunde… uneori. Totodată, ar trebui reglementată situația autogărilor, care trebuie să-și respecte menirea, și nu să fie un instrument prin care anumiți operatori își impun strategiile.” – Daniel Micu

„Turismul oferă multe oportunități, la momentul acesta, și dezvoltarea incoming-ului de către agențiile de turism va putea fi o gură de oxigen, pentru transportatorii rutieri.” – Daniel Micu

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.