RETRO #tbt 10 ani: Cum se muta marfa, în 2011

După ce, în edițiile trecute ale rubricii RETRO, am analizat transporturile de persoane și logistica, revenim „cu lupa” pe transporturile de mărfuri și ne aducem aminte cum stăteau lucrurile în urmă cu 10 ani.

Legislație

  • Sorin Sîrbu, directorul Direcției de Transport Rutier, declara că, până la începutul lunii decembrie (2011), OUG 109 privind transporturile rutiere trebuie abrogată, ca urmare a obligativității introducerii în legislația națională a mai multor regulamente europene.

    Sorin Sîrbu
  • Criticat de unii, adulat de alții, aprobat prin angajarea răspunderii Guvernului, atacat pentru neconstituționalitate și declarat constituțional de autoritatea publică îndrituită, noul Cod al muncii intrase în vigoare în aprilie 2011.
  • La final de martie 2011, Comisia Europeană a adoptat noua Cartă Albă a Transporturilor.
  • Companiile de leasing operațional și-au creat propria asociație, ASLO, ce urma să fie condusă, în primii doi ani, de Bogdan Apahidean, director LeasePlan România, în 2011.
  • FORT acuza CNADNR că a pus la punct un mecanism fraudulos pentru a manipula cântarul și a amenda transportatorii, chiar și atunci când respectă portanța. Era suspectată o înțelegere între CNADNR și BRML (Biroul Român de Metrologie Legală).
  • Intrase în vigoare Legea 62/2011 – Legea dialogului social. Erau stabilite noi criterii privind reprezentativitatea structurilor patronale și noi atribuții ale acestora.

Piață

  • am MARFĂ, caut TRANSPORT” a fost deviza sub care cererea și oferta de transport s-au întâlnit, în mai 2011 la Poiana Brașov, în cadrul unui eveniment ZIUA CARGO, care a reunit 200 de profesioniști din domeniu. Cerințele clienților, evoluțiile tarifelor și ale costurilor, precum și tendințele legislative au fost puse pe tapet de către unii dintre cei mai importanți actori din piață de la acea vreme.
  • Ediția a 18-a a Transport-AR, a avut loc în complexul ExpoArad. Târgul internațional s-a desfășurat în paralel și împărțind aceeași locație cu Salonul Internațional Auto Arad
  • În spiritul rubricii RETRO, în ediția din mai 2011 a revistei ZIUA CARGO, Ion Lixandru, administratorul ITIA Sped, explica, într-un interviu, unde se aflau transporturile în 1990. Am aflat, printre altele, că, la începutul anilor ’90, litrul de motorină costa 20 de cenți (dolar) și că șoferii aveau salariul fix de aproximativ 100 de dolari. „Importantă era, însă, diurna. Un șofer pe internațional ajungea la venituri lunare de 700, 800 sau chiar 1.000 de dolari”, își amintea Ion Lixandru.

    Ion Lixandru
  • Scăderea numărului de transportatori generase noi oportunități pentru firmele rămase pe piață. Totuși, tarifele de dumping practicate de unele firme, creșterea costurilor, dar și furturile erau aspecte îngrijorătoare – puncta Mircea Mănescu, director general Ahead Logistics, într-un interviu acordat ZIUA CARGO, în mai 2011.

    Mircea Mănescu
  • Marc Paulissen, country manager H.Essers România în acel moment, acorda un interviu despre tendințele pieței, în continuă schimbare, care ofereau furnizorilor de servicii logistice noi oportunități, obligându-i, însă, la mai multă precauție.

    Marc Paulissen
  • BursaTransport depășea granițele României. Tocmai se lansase planul de extindere regională a Bursei în estul Europei.
  • Logistic Services Danubius devenea DB Schenker Rail România.
  • Mercedes-Benz anunța că sistemul telematic FleetBoard ex-works trecea în echipare originală din fabrică pentru Sprinter.
  • Tot Mercedes-Benz anunța o premieră. OM 471, primul motor disponibil ce îndeplinea normele Euro 6. Pentru a obține rezultatele dorite, constructorul german a combinat mai multe tehnologii – EGR, SCR și filtru de particule. Motorul era oferit în mai multe versiuni, cu puteri cuprinse între 421 și 510 CP.
  • Era un an „plin” pentru Mercedes-Benz. Producătorul și-a prezentat gama completă de vehicule utilitare, în varianta cu tracțiune integrală, 4matic.
  • Pe 14 aprilie 2011, la Palatul CEC, în București, clienții și partenerii Mercedes- Benz România au aniversat „125 de ani de inovație Mercedes-Benz”. În luna mai, la nivel global, compania germană a mai avut o aniversare. 60 de ani de Unimog, marcată de un eveniment de întâlnire, la Wörth, în Germania.

    Scania 13-litre 440/480 hp Euro 6 engine.
    Illustration: Leon 2011
  • SCANIA era gata să atace piața, de asemenea, cu propulsoare Euro 6. Era vorba de motoarele de 13 l, în variantele de putere de 440 și 480 CP.
  • Renault Trucks prezenta, în cadrul unui eveniment de test organizat la Sibiu, avantajele camioanelor echipate cu pachetul Premium Optifuel, ce aducea o economie de carburant de 7%.
  • Sesiune de drive-test la Lyon, în Franța, cu gama de camioane de construcții Renault Trucks.
  • Gheorghe Vlase, directorul general al Vlase Spedition, fusese în Suedia, pentru a se ocupa personal de livrarea a 15 autocamioane Volvo FM Globetrotter LXL, primele de acel gen din România.

    Gheorghe Vlase
  • Luna iunie a adus debutul vânzărilor pentru VOLVO FM Methane Diesel.
  • DAF, prin EVW Holding, era în plină dezvoltare a rețelei de service și vânzări. În luna aprilie, tocmai inaugurase un nou centru în apropiere de Craiova, la Cârcea, pe DE 70.
  • Am realizat un drive-test cu Volkswagen Amarok, pick-up-ul abia lansat și proaspăt încoronat International Pick-Up of the Year 2011.
  • Autoitalia Group avea un nou acționar, compania Levi Group, din Israel.
  • Continental prezenta gama de anvelope Allround, dedicate transportului regional. Era vorba de modelele HSR 2 (direcție), HDR 2 (axa motrică) și HTR 2 (axa portantă).
  • Michelin se afla de 10 ani în România. Raportul după această perioadă arăta ca s-au investit 265 de milioane de euro, iar numărul de angajați ajunsese la 3.000.

Alexandru STOIAN

alexandru.stoian@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.