RO E-TRANSPORT. MULTE SEMNE DE ÎNTREBARE. Există răspunsuri?

Categorii noi de produse care intră sub incidența RO e-Transport, camere de luat vederi, care recunosc numerele de înmatriculare… un sistem despre care ANAF afirmă că își propune să revoluționeze abordarea transporturilor rutiere de bunuri din perspectiva combaterii evaziunii fiscale. La ce ne putem aștepta, de la 1 iulie, moment în care sancțiunile se vor aplica pentru tot ceea ce înseamnă transport internațional?

Lucrurile evoluează rapid. De la începutul anului (printr-o ordonanță de urgență, emisă la finalul lui 2023), sistemul RO e-Transport monitorizează și transporturile internaționale de mărfuri, pe lângă transporturile rutiere pe teritoriul național ale bunurilor cu risc fiscal, care erau urmărite, deja. Concret, vizate sunt partidele cu o greutate de peste 500 kg, sau o valoare mai mare de 10.000 de lei. Sancțiunile ar trebui să fie aplicate și în cazul segmentelor nou-vizate, de la 1 iulie. Nu mai este mult, mai ales în condițiile în care au fost identificate neconcordanțe între ceea ce înseamnă, în mod concret, activitatea logistică și modul în care sunt gândite lucrurile de autorități. Între timp, asociațiile profesionale continuă să poarte discuții cu reprezentanții Finanțelor, obiectivele urmărite de ANAF fiind, astfel, armonizate, conform autorităților, cu realitatea din teren. Mai sunt, însă, multe de făcut.

„În acest moment, în piață, există două tipuri de reacții. Prima pe care am identificat-o este aceea de panică totală, iar la polul opus se află cei care nu știu nimic, context în care nu au nicio problemă”, observa cu ocazia Conferinței ZIUA CARGO, de la poiana Brașov, Daniel Radu, vicepreședinte ARILOG.

Listă extinsă

De menționat că tot de la 1 iulie este vizată o listă extinsă de bunuri considerate ca având risc fiscal, pentru care vor trebui emise coduri UIT în transport intern. Pe 17 aprilie, ANAF a publicat un proiect de Ordin, potrivit căruia, în urma acțiunilor de control desfășurate, a fost conturat riscul fiscal pentru o serie de produse. Este vorba despre:

  • tutunuri brute sau neprelucrate, deșeuri de tutun
  • alte tutunuri și înlocuitori de tutun, prelucrate, tutunuri „omogenizate” sau „reconstituite”; extracte și esențe
  • combustibili minerali, uleiuri minerale și produse rezultate din distilarea acestora, materiale bituminoase, ceară minerală, săpunuri, agenți de suprafață organici, preparate pentru spălat, preparate lubrifiante, ceară artificială, ceară preparată, produse pentru întreținere, lumânări și articole similare, paste pentru modelărie, „ceară dentară” și preparate dentare pe bază de ipsos
  • produse diverse ale industriei chimice
  • alte articole textile confecționate, seturi, îmbrăcăminte purtată sau uzată și articole textile purtate sau uzate, zdrențe.

Inspectorii, mutați în structuri speciale RO e-Transport

ANAF preciza, în luna martie, că, de la punerea în funcțiune a RO e-Transport, analizele de risc efectuate au evoluat. Dezvoltarea programului e-Sigiliu (ca parte integrantă din RO e-Transport) va permite monitorizarea în timp real a mijloacelor de transport marfă suspecte a fi implicate în mecanisme complexe de evaziune fiscală, menționa Agenția, anunțând inițierea unei achiziții publice de camere de luat vederi de tip LPR, ce vor fi montate în punctele de trecere a frontierei de stat a României, în zonele unde nu există acoperire cu camerele de luat vederi ale CNAIR. Totul, în paralel cu un program complex de reorganizare, prin reașezarea inspectorilor din departamentele de verificări ale achizițiilor intracomunitare în structuri RO e-Transport (concepute a derula activități cu o flexibilitate și dinamică deosebite), „ca măsuri de implementare imediată a strategiei de combatere a evaziunii fiscale cu TVA intracomunitară.”

Sancțiuni de peste 119 milioane de lei

De altfel, autoritatea fiscală subliniază că eficiența măsurilor pe această direcție a fost testată prin acțiunile derulate pe parcursul anului 2023 și la începutul lui 2024.

În cifre, afirmația se traduce astfel: 2.095 de contribuabili verificați; sancțiuni contravenționale aplicate în valoare totală de peste 119 milioane de lei (dintre care 98,46% pentru nerespectarea legislației RO e-Transport – OUG 41/2022); implicații fiscale estimate în valoare de peste 67 de milioane de lei. Trebuie să ținem cont că, pe lângă aceste amenzi, au fost impuse măsuri complementare de confiscare de mărfuri în valoare de milioane și zeci de milioane de lei.

Avocatul George Iacob-Anca a reamintit, cu ocazia Conferinței ZIUA CARGO, că nedeclararea transporturilor de bunuri cu risc fiscal ridicat în e-Transport se sancționează cu amendă al cărui cuantum poate ajunge până la 100.000 de lei și cu confiscarea mărfii. De reținut că nu se poate plăti jumătate din cuantumul amenzii, legea prevăzând expres această excepție.

De ce doar transportul rutier trebuie supravegheat, controlat?

Este întrebarea pe care a formulat-o, retoric, avocatul George Iacob-Anca, atunci când a realizat o scurtă recapitulare a condițiilor impuse de lege pe acest segment. Concret, declararea transporturilor de bunuri cu risc fiscal ridicat se face prin SPV (spațiul privat virtual) la fel ca în cazul e-Factura. Categoriile de vehicule rutiere care fac obiectul monitorizării prin e-Transport sunt cele cu o masă maximă tehnic admisă de minimum 2,5 t, încărcate cu bunuri cu risc fiscal ridicat cu o masă brută totală mai mare de 500 kg (inclusiv ambalajele), sau cu o valoare totală mai mare de 10.000 de lei (fără TVA), aferentă cel puțin unei partide de bunuri care face obiectul transportului.

„În cazul grupajelor, trebuie obținut câte un cod UIT pentru fiecare partidă de bunuri cu risc fiscal ridicat”, a explicat George Iacob-Anca, precizând că, în cazul bunurilor a căror valoare este exprimată în valută, cursul la care se calculează valoarea-prag este cel al BNR din data declarării în e-Transport. „În cazul transportului combinat, se declară doar componenta rutieră, iar, în situația în care transportul nu se finalizează în termenul de valabilitate al codului UIT, declarantul va infirma în sistem transportul respectiv și va relua procedura pentru declarare și obținerea unui nou cod UIT.”

ANAF a consemnat, pentru 2023 și începutul lui 2024, 19.195.733 de înregistrări în RO e-Transport, dintre care o pondere covârșitoare (de 96%) o reprezintă transporturile efectuate pe teritoriul național. Cifra ar trebui să crească semnificativ în a doua parte a acestui an, odată cu aplicarea sancțiunilor pentru transportul internațional.

Armonizarea cu condițiile INCOTERMS, obligatorie

Vicepreședintele ARILOG, Daniel Radu, a menționat că, în cursul acestui an, au avut loc două tranșe de discuții cu reprezentanții ANAF, fiind transmise propuneri privind modificări ale reglementărilor, astfel încât acestea să fie adaptate la situațiile operaționale din piață. „Încercăm să actualizăm aceste prevederi cu condițiile de livrare INCOTERMS”, a afirmat Daniel Radu, menționând că sunt situații în care destinatarul nu deține informațiile necesare pentru solicitarea unui cod UIT.

„Este, de asemenea, foarte important să putem transmite partenerilor din străinătate informații oficiale, privind modificarea legislației și elementele necesare privind alocarea de coduri UIT”, a subliniat, la rândul său Adriana Pălășan, vicepreședinte ARILOG, menționând că, în cadrul ultimei întâlniri, ARILOG a solicitat ANAF realizarea unei comunicări scrise, în engleză, care va fi transmisă partenerilor internaționali, pentru a putea înțelege exact despre ce este vorba.

Adriana Pălășan a subliniat că foarte multe semne de întrebare, care nu au, deocamdată, un răspuns clar, îl ridică și activitatea de curierat. Știați că sub incidența e-Transport pot intra, în anumite condiții, și persoanele fizice?…

Dar despre situații concrete și răspunsuri transmise de autorități vom discuta în numărul din mai al revistei ZIUA CARGO.

Meda IORDAN

meda.iordan@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.