Routier European Transport a comandat două camioane electrice Volvo

La începutul lunii iulie, a avut loc, la sediul Volvo Trucks Romania, livrarea primului dintre cele două camioane Volvo FH Electric comandate de către compania clujeană Routier European Transport.

Radu Andreșan, sales supervisor Routier European Transport (mijloc), primește cheia noului FH Electric de la Roger Alm, președintele Volvo Trucks (dreapta) și Robert Grozdanovski, senior vicepreședinte Volvo Trucks pentru Europa Centrală și de Est (stânga).

Pentru a marca importanța deosebită a acestei comenzi, atât pentru producătorul suedez, cât și pentru industria românească a transporturilor, la ceremonie au fost prezenți Roger Alm, președintele Volvo Trucks, Robert Grozdanovski, senior vicepreședinte Volvo Trucks pentru Europa Centrală și de Est și Per Carlsson, senior vicepreședinte Strategy, Digital, IT & Communication.

„Aceasta este transformarea pe care ne-o dorim cu toții, tranziția către soluții de transport sustenabile”, a subliniat Roger Alm, în debutul unei interesante discuții cu presa, în cadrul evenimentului. „Este foarte important, deoarece trebuie să facem acest lucru nu pentru a vinde camioane, ci pentru protecția mediului. Trebuie să facem multe schimbări în modul nostru de viață, în modul în care muncim, în modul în care acționăm. Trebuie să ne asumăm cu toții responsabilitatea reducerii emisiilor de CO2.”

Routier European Transport este una dintre primele companii de transport din România care recurge la acțiuni concrete pentru asumarea acestei responsabilități. „De ce suntem astăzi aici? Pentru că etosul nostru, convingerea noastră este de a avea o lume mai «verde» și mai conectată”, spune Radu Andreșan, sales supervisor Routier European Transport. „Elementul-cheie pe care ne concentrăm este sustenabilitatea. (…) Visul nostru este să facem transport electric door-to-door. Am lansat această idee către partenerii noștri, iar aceștia se arată foarte interesați de modul în care vom face acest lucru. Operăm, deja, transporturi multimodale pe relația Germania, cu locomotive electrice. Acum, avem nevoie ca prima și ultima etapă a transporturilor să fie realizate cu camioane electrice. Vom fi în avangarda eforturilor de electrificare, cel puțin aici, în România. Acționăm ecologic, ne asumăm investiții și suntem bucuroși să ne aflăm aici, alături de Volvo, pentru prima noastră livrare a unui camion care funcționează pe curent electric.”

Routier European Transport deține, în prezent, 152 de camioane, iar în viitor acest număr va crește la 180. Flota companiei cuprinde 900 de trailere și containere, care sunt utilizate pentru a crea o conexiune eficientă între Europa de Est și cea de Vest. Soluția intermodală dezvoltată între România și Germania și pe care o operează, deja, de câțiva ani, precum și alte soluții inovative adoptate, au condus, deja, la o economie de aproximativ 20.000 t CO2.

Volvo FH 4×2 T Electric

  • MTMA: 40 t
  • 6 baterii cu o capacitate totală de 540 kW (90kW fiecare)
  • 3 motoare electrice, care oferă putere continuă de max. 490 kW
  • cutie de viteze Volvo I-Shift actualizată pentru camioanele electrice, cu o nouă strategie de schimbare a treptelor de viteză.

Opțiuni de încărcare:

  • DC, putere de încărcare maximă de 250 kWh, 90 de minute
  • AC putere de 43 kWh, 10 ore.

Lider al pieței de camioane electrice

Reprezentantul Routier European Transport, Radu Andreșan, a subliniat faptul că dezvoltarea nu este posibilă fără sprijinul și încrederea partenerilor, atât clienți, cât și furnizori. Iar, în efortul de electrificare și sustenabilitate, Volvo Trucks este un partener cum nu se poate mai bine ales, fiind, în prezent, liderul pieței europene de vehicule electrice.

„Avem o cotă de piață în Europa de peste 50%, în sectorul de vehicule integral electrice, iar în America de Nord avem 30%,” a declarat Roger Alm, în cadrul evenimentului, adăugând că, în prezent, concentrarea cea mai mare de camioane electrice este în țările nordice, dar piețe importante pentru aceste vehicule sunt și Germania sau Olanda. „Am început producția de serie pentru segmentul mediu, FM și FE în 2019 și anul trecut, în septembrie, pe cea a programului nostru de camioane grele, FH, FM și FMX Electric. De când am început, în 2019, am vândut peste 6.000 de canioane, în 40 de țări din întreaga lume”.

Roger Alm, președintele Volvo Trucks: „Din ce în ce mai multe companii care cumpără servicii de transport sau operează transporturi își iau angajamentul față de obiectivele bazate pe știință de reducere a emisiilor lor de CO2. Dacă le studiem mai în detaliu, putem constata că, pentru multe dintre ele, costul de transport este destul de redus. Dar dacă te uiți la emisiile de CO2, majoritatea provin din transporturi. Astfel, vedem deja multe companii care fac să se întâmple această transformare, iar această tendință va crește din ce în ce mai mult. Acum, vedem că acest lucru se întâmplă și în România. Există clienți în România motivați să facă această schimbare.”

Președintele Volvo Trucks a adăugat că, până în 2050, producătorul suedez intenționează să înlocuiască întreaga „populație” activă de 1,2 milioane de camioane Volvo de la nivel mondial cu vehicule cu zero emisii. Dar că pentru aceasta nu există o singură soluție „miraculoasă” care să răspundă tuturor necesităților. „Vor fi diferite soluții tehnice, în funcție de aplicațiile clienților, de țările unde vor opera etc.

Vor exista încă motoare cu combustie, dar care nu vor mai funcționa pe motorină, ci pe combustibili regenerabili (n.r. de exemplu, HVO, care este deja disponibil). Vom avea camioane electrice pe baterii, care probabil că vor acoperi cele mai mari volume. Și vom avea, de asemenea, celule de combustibil.

Depinde de la piață la piață și de la client la client. De exemplu, este posibil ca în România, fiind vorba despre o piață de transport de lungă distanță, să fie vorba de celule de combustibil, iar în Suedia, unde se realizează multe transporturi de distribuție, majoritatea camioanelor să fie electrice pe baterii. Ceea ce este clar este că nu ne implicăm într-un singur segment, ci în toate aceste domenii.”

În acest context, Roger Alm explică faptul că Volvo Trucks își dorește să ofere clienților liniștea de a se concentra fără probleme asupra activității lor, indiferent de soluția aleasă. Iar asta înseamnă disponibilitate, servicii de calitate, autonomia necesară aplicației specifice de transport și, nu în ultimul rând, infrastructură. De altfel, Volvo Trucks s-a implicat, alături de Daimler și Traton, într-un joint-venture (Milence) care va construi 1.700 de puncte de încărcare pentru vehicule electrice, la nivel european.

Noi modele de business

Pentru Volvo Trucks (dar și pentru clienți), este evident că avansul tehnologic antrenează schimbări la nivelul întregii abordări a parteneriatului dintre producător și utilizator.

„Un exemplu ar fi faptul că oferim, pentru camioanele electrice, finanțare pe o perioadă mai lungă de timp comparativ cu cea pentru un camion diesel, din cauza costurilor mai mari. Dar este vorba și de modele de business diferite. Vom continua să vindem camioane, desigur, dar explorăm și alte modele, cum ar fi cel în care clientul plătește numai pentru utilizarea camionului, iar vehiculul va rămâne în gestiunea noastră. Și nu numai atât. Trebuie să lucrăm la nivelul întregii organizații, pentru a vinde camioanele electrice într-un mod diferit. Acest lucru va necesita competență. Educație. Cunoștințe. Va trebui, de asemenea, să investim în facilitățile noastre, pentru a putea să deservim camioanele. Sunt multe componente noi la nivel tehnic, care trebuie studiate cu profesionalism”, explică Roger Alm.

La rândul său, Robert Grozdanovski, senior vicepreședinte pentru Europa Centrală și de Est la Volvo Trucks, a ținut să precizeze că „… unul dintre cele mai importante aspecte este faptul că (tranziția) necesită un parteneriat mai strâns cu clientul.

Întotdeauna am fost buni parteneri și ne-am susținut clienții, însă electrificarea necesită o evaluate mult mai atentă a fiecărui caz împreună cu clientul.

Camionul diesel este total «autonom» – pornește la drum și sunt stații de alimentare peste tot. La camioanele electrice, trebuie să analizăm în detaliu rutele și cum le putem optimiza, unde sunt punctele în care sunt stații de încărcare, ce tipuri de baterii sunt necesare, numărul lor, sarcina utilă. Din acest motiv, am pus la punct, de exemplu, instrumente de simulare a rutelor. Iar aceste aspecte trebuie să le comunicăm în mod corect echipelor de vânzări, pentru a le transmite în mod corect clienților noștri.”

Roger Alm și Radu Andreșan

Vom vedea autonomii de 1.000 km, în curând?

Pentru că a venit vorba despre necesitățile clienților, una dintre marile dileme ale acestora este legată de autonomia camioanelor electrice în transportul de lungă distanță. Discuțiile cu reprezentanții presei din cadrul evenimentului de livrare au abordat și subiectul unei posibile autonomii de cel puțin 1.000 de kilometri cu o singură încărcare.

„Atunci când vine vorba despre sectorul transporturilor în ansamblu, multă lume se gândește la transportul de lungă distanță”, spune Roger Alm. „Dar, dacă studiem ansamblul transporturilor rutiere, majoritatea acestora parcurg distanțe mai scurte. Suntem convinși că vehiculele electrice pe baterii și tehnologiile derivate vor acoperi majoritatea necesităților de transport. Iar noi continuăm să dezvoltăm noi tehnologii.

Următoarea dezvoltare cu care vom veni este tehnologia e-axelor, care presupune montarea motorului electric direct pe osie. Acest lucru va elibera spațiu la nivelul șasiului, astfel încât vom putea monta mai multe baterii, ceea ce va avea ca rezultat și o mărire a autonomiei.

De asemenea, dezvoltăm tehnologia celulelor de combustibil, care se află în probe, în prezent. Undeva în 2026, le vom testa împreună cu clienții și preconizăm că vor intra în producția de serie către sfârșitul acestui deceniu.”

Per Carlsson, senior vicepreședinte Strategy, Digital, IT & Communication la Volvo Trucks, ridică, în acest context, întrebarea dacă o autonomie de peste 1.000 km ar fi cu adevărat necesară. „Dezvoltăm, de asemenea, o infrastructură de încărcare rapidă. Iar dacă adăugăm mai multe baterii, precum și mai multe variante de propulsie cu emisii zero, probabil că nu foarte mulți clienți vor avea cu adevărat nevoie de o astfel de autonomie.”

Roger Alm

Euro 7 ar putea accelera tranziția către electric

În ultima vreme, sunt multe discuții, la nivelul industriei auto europene, referitoare la implementarea noilor norme Euro 7, în 2027. Volvo Trucks se va conforma, desigur, normelor, dar „… dintr-un punct de vedere al preferințelor, am dori să alocăm aceste investiții tranziției către zero emisii”, mărturisește Roger Alm. „În legătură cu decizia clienților, de a trece la Euro 7 sau direct la electric, nu putem decât să facem supoziții. Vom vedea care va fi decizia autorităților în acest sens și, bineînțeles, ne vom conforma, dar este o adevărată provocare pentru un producător să investească în toate aceste tehnologii.” La rândul său, Robert Grozdanovski este de părere că, din cauza faptului că tehnologia pentru Euro 7 va conduce la o creștere destul de importantă a costurilor, este chiar posibil ca aceasta să accelereze, în mod paradoxal, trecerea la electrificare.

Dar pentru ca această tranziție să accelereze, este nevoie de cooperarea tuturor palierelor implicate în acest proces. De la politicieni și autorități, care ar trebui să sprijine eforturile producătorilor și ale utilizatorilor prin programe de stimulare, până la clienții clienților și consumatorii finali, adică până la fiecare dintre noi, în ultimă instanță.

„Clienții noștri încearcă să își convingă clienții să facă mai multe. Dar clienții finali încă ezită, din diferite motive”, explică președintele Volvo Trucks. „Însă există și cazuri în care cumpărătorii de servicii de transport și-au propus obiective ecologice bazate pe știință, își stimulează transportatorii să facă schimbări și chiar se gândesc să-și modifice modelele de business. De exemplu, să demareze propriile operațiuni de transport, pentru a accelera reducerea emisiilor de CO2.”

„Noi reprezentăm un jucător-cheie, plasat în mijlocul lanțului valoric, oferind camioane și sprijin. Începând de la cumpărătorul de servicii de transport, companiile de transport, rețeaua noastră de service-uri, producție, și până la furnizorii noștri, întregul lanț valoric să se dezvolte și trebuie să ne angajăm împreună în această călătorie”, concluzionează Per Carlsson.

Raluca MIHĂILESCU

raluca.mihailescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.