RTCY 2011 – Transportul – O traditie de familie

Aparitia si dezvoltarea companiei T.C.S. (Transconstruct Co Snagov) nu reprezinta doar o reteta a succesului in afaceri, ci si o foarte frumoasa poveste cu toate ingredientele unui roman de aventuri… in transporturi.

In 1987, Ilie Raduta, director general TCS, lucra pe un santier din Maroc ca sofer al unei firme romanesti ce efectua lucrari in aceasta tara. Povestea continua in Spania, prin angajarea la o firma de transport, urmand mai apoi inceperea activitatii pe cont propriu. Totul a pornit de la pasiunea pentru camioane – prezenta inca din copilarie.

Scoala romaneasca, practica spaniola

Faptul ca a fost in contact cu lumea transporturilor inca din primii ani de viata, precum si urmarea unei scoli de profil au asigurat acumularea unui bagaj important de cunostinte teoretice si practice. „Liceul a fost legat de autovehicule. Pe vremea aceea, se punea un mare accent pe ceea ce inseamna pregatire profesionala. In clasa noastra doar 11 elevi din 36 am reusit sa fim inscrisi la scoala de soferi profesionisti si doar doi am obtinut permisul. La varsta de 17 ani, cunosteam perfect functionarea unui motor – teoretic si practic“, si-a amintit Ilie Raduta. Calitatile profesionale au facut ca viitorul patron al T.C.S., desi foarte tanar, sa fie angajat pe unul dintre santierele din strainatate ale unei companii romanesti de constructii, in Maroc. A urmat emigrarea in Spania. „Odata ajuns in Spania, am cerut azil politic la Crucea Rosie, iar dupa trei luni de zile am primit permisiunea pentru a merge la Madrid. Am intalnit doi romani care lucrau in transporturi si care m-au prezentat la o firma ce activa in sectorul de constructii. Am fost testat printr-o proba practica si am fost angajat. Cunostintele acumulate in tara m-au ajutat foarte mult in Spania. Insa acolo am putut vedea cum se desfasoara in realitate un transport modern, eficient, realizat cu masini fiabile“, a spus patronul TCS. In 1992, a cumparat propriul camion cu un credit obtinut cu greutate. A costat in jur de 22.000 de euro, raportat la banii de astazi. In acea perioada, incepusera proiecte mari de infrastructura in Spania si, astfel, a urmat o perioada propice dezvoltarii. „Primul camion l-am vandut in 1995 si am cumparat doua mai vechi, cu care am inceput activitatea in Romania. Am fost primii care au adus semiremorci basculabile in Romania“, a precizat Ilie Raduta.

Activitatea in Romania s-a concentrat pe productia si transportul de agregate de balastiera, ulterior fiind dezvoltat si transportul de marfuri pulverulente. „Avem doua balastiere si sase puncte de exploatare. Sunt functionale, dar cererea mica de pe piata face sa fie exploatate la 30-40% din potential. In plus, s-a ajuns la un nivel la care preturile vehiculate nu mai acopera nici macar costurile, explicatia fiind una cat se poate de simpla si care se refera la semnele de intrebare privind legalitatea unor importante cantitati comercializate pe piata, iar in cazul transportului, la supratonaj. Resimtim puternic concurenta neloiala pe acest sector“, a aratat patronul TCS.

Activitatea in patronat

Problemele mari intampinate in domeniul transporturilor au facut ca T.C.S. sa se implice in activitatea patronala, fiind printre fondatorii ATRC (Asociatia Transportatorilor Rutieri in Constructii) si, ulterior, unul dintre membrii fondatori ai FORT (Federatia Operatorilor Romani de Transport). „Actuala legislatie in transporturi nu are nicio legatura cu nevoile reale ale pietei de transport. Cat am lucrat in Spania, nu am intalnit restrictii de circulatie. De aceea nici nu inteleg de ce in Romania nu dam prioritate muncii; punem numeroase restrictii si in acelasi timp ne plangem ca nu este de lucru! Ne-am consumat multa energie pentru rezolvarea unor probleme ale tuturor. Din pacate, multi dintre cei care au activat si activeaza in transporturi au alte obiective si interese decat obtinerea unui cadru care sa asigure un transport sanatos in Romania. Suntem putini cei care avem societati private cu adevarat. Discutam de multe firme in care deciziile sunt luate de alte persoane decat cele care aparent detin acele societati. Iar aceste afaceri nu sunt gandite pe termen lung si nici nu se dezvolta ca firme de familie. Sunt firme care «pastoresc camioane»“, a precizat presedintele ATRC.

Soferi informati

Filozofia TCS in relatia cu angajatii a fost aceea de a oferi acestora toate informatiile despre firma, despre masina, despre piata, scopul fiind atat responsabilizarea acestora, dar mai ales consolidarea respectului reciproc… „Un sofer bun se cunoaste dupa modul in care arata masina pe care o conduce. Soferii TCS stiu cat platim pe un litru de motorina, cat costa anvelopele, intretinerea masinii, asigurarile… dar si incasarile la o cursa. Avand toate aceste date, isi pot calcula propria productivitate. Cei care nu reusesc sa se adapteze la acest mod de lucru nu raman la firma. In plus, pentru a incuraja un stil de condus economic, acordam prime soferilor care obtin un consum mai mic decat cel normat – 50% din pretul carburantului economisit“, a explicat patronul TCS. Furturile au toleranta zero la TCS, soferii depistati fiind concediati imediat. „Consider ca este o mare rusine pentru cineva sa fie gasit furand si le spun soferilor de la angajare ca furtul de motorina nu este acceptat. Atunci cand nu am gasit soferii care sa corespunda cerintelor noastre, am preferat sa stam cu camioanele parcate“, a precizat Ilie Raduta. Avand in vedere ca situatia dificila din domeniul materialelor de constructii, cauzata de lipsa cererii de pe piata, a afectat implicit si transporturile in constructii, dezvoltarea unei noi activitati era inerenta, pentru a putea iesi din impas. „In ultima perioada, am dezvoltat o noua activitate, aceea de transport marfuri generale. Avem 10 camioane cu prelata care realizeaza transport national si intracomunitar, iar rezultatele sunt foarte bune. Avem intentia sa marim flota care lucreaza pe intracomunitar“, a spus Ilie Raduta. Oricum, acesta considera ca perioada dificila nu s-a terminat pentru piata transporturilor. „Cred ca in continuare avem un exces de capacitate de transport pe piata. Cei care se plang ca nu gasesc camioane sunt cei care ofera tarife mici, la limita costurilor sau chiar sub acestea“, a explicat patronul TCS.

Ilie Raduta, director general TCS:

„Tatal meu a fost sofer iar eu, de cand ma stiu, am avut contact cu aceasta lume. Inca de la 10 ani stiam sa conduc un camion Buceag. Am fost permanent legat de masini, motoare… tot ceea ce inseamna transport.“

„In 1987, lucram pe un santier in Maroc. A fost un contract pe doi ani de zile si, spre finalul perioadei, am luat hotararea sa nu ma mai intorc in tara, pentru ca am realizat faptul ca lucrurile nu se puteau indrepta. Astfel, am decis sa emigrez in Spania.“

„Avem astazi peste 180 de angajati. Parcul este de 70 de autovehicule licentiate, la care se adauga camioanele de interior. In plus, nu am renuntat la activitatea in Spania, unde am, la ora actuala, o firma de transport international, cu o flota de 10 camioane.“

„Implicarea in activitatea patronatelor trebuie sa aduca beneficii, macar pe termen lung. Din pacate, suntem putini cei care avem curajul sa ne cerem drepturile.“

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.