RTCY 2020. AC MOBILE: O afacere construită pe principii

Deși, pe perioada carantinei, a trebuit să întrerupă activitatea, compania AC Mobile a găsit resursele de a se ridica deasupra tuturor problemelor pe care această criză fără precedent le-a cauzat actorilor de pe piața transporturilor.

O echipă puternică, atmosfera pozitivă de lucru și implicarea activă în apărarea intereselor breslei reprezintă elemente remarcabile, care fac diferența.

Compania AC Mobile s-a înființat în 2003, având, la început, ca obiect de activitate comerțul cu autovehicule. „Abia din 2007 a început să se dezvolte activitatea, când ne-am implicat în activități de demolare a construcțiilor”, povestește Alin Crețu, directorul general AC Mobile.

„De transport, ne-am apucat în 2011, când am achiziționat două Citroen Jumper, printr-un credit, pentru transport expres și, după doi ani de colaborări nereușite, am reușit, din a treia încercare, împreună cu un prieten, să dezvoltăm activitatea, achiziționând încă 5 vehicule de 3,5 t. Aveam în proiect ca, în termen de trei ani, să ajung la 30 de unități, de diverse tonaje, și am și reușit să îmi îndeplinesc acest obiectiv”. În 2013, compania a achiziționat încă 3 vehicule, de 7,5 t, pentru a acoperi cât mai bine necesitățile contractorului cu care a lucrat încă de la început, în domeniul automotive. Momentul 2014 a marcat achiziția primului camion nou, strategia inițială fiind de a cumpăra câte 2 vehicule second-hand la unul nou, dar, din 2018, au fost cumpărate numai vehicule noi. În prezent, AC Mobile deține o flotă de 40 de vehicule.

„Câțiva ani, am lucrat și cu subcontractori, acolo unde nu puteam să acoperim necesarul cu vehiculele noastre, dar într-o proporție destul de redusă. Nu am întârziat niciodată plățile către aceștia, dar pe piața din România sunt mulți expeditori care profită de necazul unora și cer niște discounturi exagerate pentru a plăti mai repede serviciile de transport, uneori și de 7-8%”, a declarat Alin Crețu. „Tot ceea ce am construit până acum, inclusiv familia și afacerea, am construit pe principii. Nu am ales întotdeauna calea cea mai ușoară. De exemplu, să faci 12.000 km cu doi șoferi este scump și am fost sfătuit să folosesc magnetul, dar nu am ales calea asta. Se poate și fără compromisuri!”

Învățare continuă

„Am pornit, într-un fel, afacerea de transport nepregătiți, dar am învățat din mers. Punctul nostru forte este implicarea și echipa pe care am format-o și modul ei de lucru, începând de la coordonatorul de transport, dispecer, contabil, până la modalitatea de urmărire a mașinilor și a facturilor până la încasare. Am avut grijă să avem un circuit bine stabilit și controlat”, a subliniat directorul general AC Mobile. „Un mare pas în evoluție a fost momentul când am început să merg la conferințe, în 2014. Eram în permanență ochi și urechi la tot ce se discuta și am acumulat un important volum de informații, care m-au ajutat foarte mult”.

Alin Crețu spune că nu a avut niciodată probleme semnificative legate de personal, nici măcar la reluarea activității după carantina din această primăvară. „Cel mai important lucru pentru șoferi este să vorbești cu ei în permanență, deși acest lucru nu este întotdeauna posibil, din lipsă de timp, mai ales la un număr de 40 de mașini. În ultima vreme, comunicăm pe grupuri de WhatsApp. Șoferii nu trebuie neapărat să fie din zona Bucovinei. Avem și de la Hunedoara, și de la Brașov, de la Constanța etc. Peste jumătate dintre echipajele noastre sunt soț-soție, iar toate soțiile conduc foarte bine”.

Alin Crețu, director general AC Mobile: „Cifra de afaceri a AC Mobile a fost, anul trecut, de 15 milioane RON, dar 2019 a fost un an greu din punct de vedere al profitabilității.”

Punct… și de la capăt

În perioada carantinei, AC Mobile a ajuns la zero facturări și încasări.

„Clienții noștri, din zona automotive, și-au încetat activitatea, ceea ce ne-a afectat în mod direct. Am făcut, în schimb, multe transporturi umanitare, majoritatea pentru spitalul Suceava. Erau multe transporturi care veneau din țară iar șoferilor le era frică să intre în oraș. Compania noastră având sediul în Fălticeni, în afara zonei carantinate, descărcau la mine, iar eu duceam marfa mai departe, la spital”, a povestit Alin Crețu, subliniind faptul că a fost nevoit, pentru o perioadă, să trimită șoferii în șomaj tehnic și, în luna iunie, să suspende plata ratelor de leasing. „Am acoperit doar leasingurile operaționale, cu fonduri din alte surse, ceea ce a fost un efort enorm, generând pierderi de sute de mii de euro”.

Dar, pentru un operator cu experiență și cu flexibilitate, după o perioadă dificilă, nu există altă soluție decât reinventarea. Tot în iunie, compania a demarat un nou proiect de transport, chiar dacă a trebuit să înceapă de la un nivel scăzut, atât al activității, cât și al tarifelor. „În primăvară, comandasem 5 camioane cu semiremorci, dar am anulat comanda, dar acum avem nevoie de suplimentarea capacității de transport, așa că vom fi nevoiți să cumpărăm ceea ce găsim pe stoc. Acest proiect a ajuns să ne ocupe toată flota de mare tonaj, constituită din 30 de ansambluri”, a subliniat directorul general AC Mobile.

Alin Crețu precizează că, datorită activităților conexe ale companiei, din domeniul construcțiilor și vânzării de utilaje, anul se va încheia pe profit, dar că, datorită acestui nou proiect de transport, există speranțe că și această activitate va redeveni profitabilă, ceea, ce pe timpul verii, părea de neconceput. „În momentul de față, activitatea merge bine. Dacă și decembrie va fi o lună la fel de bună, sper ca aceste ultime luni ale anului să recupereze pierderile din primăvară-vară, ceea ce, în urmă cu puțin timp, părea inimaginabil”, a declarat directorul general AC Mobile.

Alin Crețu

Mai mult decât activ pe zona patronală

Alin Crețu: „În 2016, cu ocazia protestelor transportatorilor, mi-am dat seama că este nevoie de o structură patronală și în Bucovina. Am început să ne adunăm, să ne cunoaștem și am format Asociația Transportatorilor de Mărfuri Bucovina, care a devenit în scurt timp cunoscută la nivel național. Avem 13 membri fondatori, companii mari, care conferă credibilitate asociației. Sper ca, într-o zi, să existe unitate între patronate, și o colaborare adevărată cu sindicatele. Acum, Pachetul Mobilitate 1 reprezintă din nou un moment zero, dar fără unitate nu putem reuși să schimbăm lucrurile. Exemplul cel mai elocvent este cel al deplasărilor la Bruxelles și la Strasbourg. Pentru Bruxelles, a fost o mobilizare exemplară, totul fiind realizat în numai 48 de ore.”

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

Raluca MIHĂILESCU

raluca.mihailescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.