RTCY. DUNCA EXPEDIȚII: Cei vechi, cei mari… cei moderni

Transportator pur-sânge, încă de la înființare, Dunca Expediții și-a continuat nealterat misiunea, reușind să se adapteze cu succes la schimbări. Ce definește, astăzi, compania? Este una dintre cele mai vechi din România… este una dintre cele mai mari… Însă, în primul rând, este una dintre cele mai moderne!

Piața românească a trecut prin atât de multe schimbări, în ultimii 30 de ani, încât puține companii de transport înființate în anii ‘90 au rezistat.

Însă strategia Dunca Expediții nu a fost legată doar de supraviețuire, ci a țintit să rămână un furnizor de servicii de transport relevant, nu doar în prezent, ci, mai ales, în viitor.

Cum pregătește, astăzi, compania viitorul – cu transport intermodal, camioane cu carburant alternativ, baze în mai multe țări din Europa, o concentrare specială pe zona de IT&C și selecția atentă a clienților. Dar cel mai important lucru pentru Dunca Expediții este asigurarea unei resurse umane inteligente, cu o bună (și continuă) pregătire.

Trei decenii tumultoase

Dunca Expediții, una dintre cele mai mari companii de transport din România, a fost înființată în 1994, ca o afacere de familie. „Am început cu 12 camioane și, de acolo, afacerea a crescut. Am pus bazele unui business adevărat, am creat proceduri de lucru… La acea vreme, realizam un serviciu de grupaje/coletărie, o activitate eficientă și care se potrivea cu viziunea pe care o aveam despre mediul privat – o optimizare care nu putea fi obținută la stat”, a precizat Doru Husarciuc, director general Dunca Expediții.

Până în 1997, firma a cunoscut o dezvoltare liniară, realizând doar transport intern. „Firmele de transport de stat se închideau una după alta, rămânea foarte mult de lucru și trebuia să avem capacitate, infrastructură, proceduri, să angajăm și să pregătim oameni…”, a arătat Doru Husarciuc.

Un moment cheie a apărut în 1997, marcând o relansare puternică, prin achiziția a 100 de tractoare IVECO EuroTech. Achiziția a fost cu atât mai importantă, cu cât, la acel moment, flota companiei nu depășea 50 de camioane. A fost un salt în capacitatea de transport, dar și unul tehnologic.

„Atunci l-am cunoscut pe Stefano Albarosa, dealer IVECO. Foloseam la acel moment capete tractor KAMAZ, pentru că eram obișnuiți cu acest tip de autovehicul. Nu aveam, atunci, garanții suficiente și tot ce produceam investeam în camioane. Astfel, a fost un pas necesar ca Stefano Albarosa să intre în acționariatul firmei, iar Dunca Expediții a devenit societate pe acțiuni”, a reamintit Doru Husarciuc.

După 1997, odată cu achiziția noilor camioane și transformarea din SRL în SA, Dunca Expediții a trecut la transportul mare, definindu-și cu claritate principiile pe care le-a urmat de-a lungul anilor – o firmă puternică, adaptată la condițiile pieței, cu respect față de muncă, de resursa umană, de clienți…

Doru Husarciuc, director general Dunca Expediții: „Digitalizarea creează noi riscuri pentru afacerea de transport. Accesul permanent și continuu al unor entități externe la poziția flotei și modul de operare a acesteia nu reprezintă un aspect care poate fi privit cu lejeritate.”

Bineînțeles, au fost angajați oameni noi, cu pregătire mai bună și s-au dezvoltat departamente noi, precum cel financiar, cel juridic sau cel legat de SSM. Totodată, compania a dezvoltat partea de service.

„Perioada 1997-2000 a fost cea mai fierbinte pentru noi. Atunci am dat startul și am intrat din plin pe direcția pe care suntem acum. Din 1998, am început și transportul internațional. Nu au lipsit provocările, pentru că a trebuit să modificăm proceduri care funcționau pe transportul intern, dar nu se potriveau cu cel internațional. În traficul internațional, efectuat pentru clienți mari, trebuia să ajungi la timp și să te încadrezi în anumite ferestre de descărcare. Am învățat, de asemenea, să ne încadrăm în țintele de KPI. Am evoluat repede și calitatea în creștere a serviciilor oferite a convins clienții”, a explicat Doru Husarciuc.

Compania a dezvoltat transportul internațional într-o perioadă în care nu existau telefoane mobile și comunicarea cu șoferii sau aflarea poziției camionului erau aspecte mult mai dificile decât astăzi, însă…

„Comunicam foarte bine cu șoferii. Oamenii erau altfel… Aveam șoferi cu școală profesională, cu noțiuni tehnice solide. În plus, cu primii aproximativ 200 de șoferi angajați, am dezvoltat o prietenie puternică. Ne completam unii pe alții și ne ajutam reciproc. Echipa oferea profesionalism și încredere la un nivel ridicat, la care se adăuga bunul simț. Este adevărat și faptul că, la acel moment, aveai de unde alege. Oamenii treceau de la stat la privat, unde erau mai bine plătiți”, a completat directorul general Dunca Expediții.

Merită să amintim că, la acel moment, Dunca Expediții era cel mai mare angajator din zonă.

Dușul rece

În 2007, compania avea o flotă de aproximativ 400 de unități, un sediu nou, depozite… Și-a împins limitele cât mai departe, pentru a da curs oportunităților din piață. Și a venit criza…

„Nu ne-a fost ușor și le mulțumim clienților pentru că au rămas aproape. Au fost perioade în care executam transporturi fără termen de plată, cu anumiți clienți. Solicitam doar o plată parțială, pentru a acoperi carburantul și salariul șoferului… Un lucru extraordinar a fost și înțelegerea băncilor, care nu au tăiat în carne vie și ne-au permis să creștem”, a rememorat Doru Husarciuc.

Dunca Expediții avea deja 600 de camioane, în 2008. A urmat o restructurare dură.

„A fost un duș rece și a existat teama de prăpastie. Am reușit să motivăm oamenii și să le canalizăm energiile pe o direcție corectă, care să confere stabilitate. Atunci am luat decizii cu capul, și nu cu inima. Informația nu mai valora nimic și conta în primul rând intuiția personală. Practic, am tăiat tot ceea ce însemna risc, chiar dacă nu aveam clienți suficienți. Totodată, am solicitat furnizorilor pe zona de leasing și service reduceri și chiar stopări ale plăților, pe o anumită perioadă de timp. De asemenea, am făcut o restructurare agresivă în firmă”, a declarat Doru Husarciuc.

Compania a gândit restructurarea pe două direcții principale – partea de camioane, care era mare consumatoare de piese, motorină etc., și partea de clienți, unde a oprit colaborarea cu segmentele unde exista risc de neplată.

„Acea perioadă ne-a asigurat baza, forța și structura pentru ceea ce suntem acum. O companie solidă din punct de vedere al resurselor umane, cu o bază materială sănătoasă (atunci am construit inclusiv sediul companiei), cu o structură bine adaptată (grup de firme). Atunci ne-am adaptat pentru a asigura flexibilitatea necesară depășirii obstacolelor. Am gândit o structură care să ofere elasticitate și dinamism, să poți trece cu ușurință de la un tip de business la altul, cu oameni bine pregătiți, care să aibă încredere în propriile capacități, chiar și atunci când pornesc proiecte noi”, a explicat Doru Husarciuc.

La Dunca Expediții, în timpul crizei, toți oamenii au trecut printr-un proces de recalificare.

Pionieri pe proiecte noi

Astăzi, Dunca Expediții este unul dintre cei mai mari transportatori de intermodal din România. „Încărcăm 5 trenuri pe săptămână din Oradea și 7 trenuri din Curtici. Suntem printre primii transportatori români care au insuflat clienților ideea de transport cu trenul, de protecție a mediului, de economie de carburant, de pregătire pentru penuria de șoferi… Compania are sedii în Țările de Jos, Spania și Germania. Acolo ajungem cu trenurile și realizăm servicii de distribuție locală”, a arătat Doru Husarciuc.

Dunca Expediții deține aproximativ 800 de semiremorci, toate fiind echipate pentru transportul feroviar.

Ca o recunoaștere a meritelor și profesionalismului, Dunca Expediții va fi una dintre primele cinci companii de transport din Europa care vor testa camioane pe hidrogen, aceste autovehicule fiind oferite de unul dintre clienții importanți ai firmei.

La ora actuală, compania are aproximativ 500 de capete tractor, cu o vechime maximă de șase ani. Iar preocuparea pentru carburanți alternativi este tot mai puternică.

Compania folosește cinci camioane pe gaz și așteptă alte șapte. În plus, Dunca Expediții va realiza prima stație de alimentare cu LNG din România.

„Credem în carburanții alternativi – gaz, electric etc. Gazul are mari avantaje – este ieftin, sigur și poluează mai puțin. În plus, faptul că pentru camioanele pe gaz nu plătim taxe de drum în Germania înseamnă foarte mult. Investim în LNG și, astfel, rezolvăm și problema autonomiei”, a declarat Doru Husarciuc.

În următorii ani, Dunca Expediții va dezvolta, în cadrul grupului, o firmă de curierat și va achiziționa două avioane de marfă.

Votați aici finaliștii ROMANIAN TRANSPORT COMPANY OF THE YEAR 2021

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.