RTCY. OST TRANSPORT: Mai complicat, mai profitabil

Să te ferești de contractele prea simple a reprezentat o filozofie pentru Ost Transport, companie care a considerat că experiența și pasiunea merită să fie puse în slujba unor proiecte complexe și care, implicit, asigură o mai bună profitabilitate.

Compania arădeană a apărut și s-a dezvoltat concentrându-se pe cele două elemente principale care compun transportul – șoferi și camioane. Și a fost suficient… până acum.

Modernizare accelerată

În ultimii trei ani, Ost Transport a intrat într-un proces accelerat de modernizare, printr-o revizuire a modului de organizare și repartizare a sarcinilor angajaților și investind în soluții IT adaptate nevoilor firmei.

„Am lucrat la optimizarea proceselor interne. Suntem avansați în implementarea unei noi soluții ERP, furnizată de WindSoft. Este un pas firesc și necesar, care are două ținte principale: creșterea eficienței la nivel de companie și ușurarea muncii fiecărui angajat în parte, care primește instrumentele necesare pentru a deveni mai productiv”, a precizat Ioan Nagl, director general Ost Transport.

Ioan Nagl, director general Ost Transport: „Vechea rețetă, unde eu eram unicul centru decizional, nu mai funcționează. Fiecare departament are ținte precise și urmează să lucrăm pe bugete. Depășim faza emoțională și luăm decizii pe baza cifrelor. Trebuie să avem o imagine clară asupra performanțelor fiecărui angajat.”

Recent, firma a înființat un nou birou, format din patru persoane, cu responsabilități cheie în optimizarea operațiunilor de transport – deconturi, pregătire șoferi, stabilirea rutelor și carduri. Astfel, un fost șofer, care a trecut prin mai multe cursuri de perfecționare, a devenit instructor și se ocupă cu pregătirea noilor angajați. Totodată, s-a specializat pe interpretarea datelor furnizate de soluția telematică WebEye instalată pe camioane.

Optimizarea rutelor reprezintă, de asemenea, o activitate cheie. Aceeași persoană stabilește și parcările, și punctele de alimentare pentru fiecare cursă.

„Evităm, astfel, riscul ca șoferii să își stabilească singuri traseele, aspect care ar putea duce la pierderi. Astăzi, șoferii primesc informații complete despre cursa pe care urmează să o realizeze, inclusiv parcările unde vor face pauzele și stațiile de alimentare”, a explicat Ioan Nagl.

Pentru a evita pierderile de informații și comunicarea defectuoasă, s-a luat decizia ca, pentru fiecare camion, să existe un grup de WhatsApp din care fac parte cei implicați în desfășurarea cursei – șofer, dispecer, planificator. Astfel, orice informație postată de șofer ajunge la persoanele interesate și invers.

„Suntem într-un proces de profesionalizare, pe toate aspectele care compun activitatea noastră, principiul fiind acela de a identifica eventualele puncte slabe ale șoferilor și a le transforma în puncte forte. În general, în prima fază, lumea este reticentă la schimbare, însă deja au dispărut discuțiile contradictorii între colegii de la birou și șoferi”, a explicat directorul general Ost Transport.

O altă regulă introdusă este ca șoferii să trimită poze cu CMR-ul la încărcare și, de asemenea, cu marfa încărcată. Un efect pozitiv apărut astfel este optimizarea spațiului de încărcare.

Schimbări la nivelul regulilor de funcționare

Procesul de optimizare a inclus și dispecerii. „Am introdus, pentru dispeceri, o formă de plată cu componentă fixă și componentă variabilă, în funcție de implicarea acestora”, a precizat Raluca Dan, director executiv Ost Transport.

Raluca Dan, director executiv Ost Transport: „Scopul nostru a fost să identificăm, în fiecare departament, o persoană responsabilă, pentru a avea o raportare cât mai precisă a activității. În cel mai scurt timp, ne dorim să avem rapoarte centralizate de la fiecare departament și toată lumea să știe ce are de făcut. Vom merge tot mai mult pe cifre, țintind creșterea cifrei de afaceri și a profitului.”

Practic, conducerea Ost Transport a decis că, pe măsură ce firma crește, sunt necesare schimbări în ceea ce privește regulile de funcționare.

„Am fost foarte implicat în partea operativă și în luarea deciziilor și, astfel, firma a câștigat o anumită dinamică, aceasta ajutându-ne să ne dezvoltăm rapid, până la acest moment. Însă, pe partea de control și monitorizare, nu am stat la cel mai bun nivel. Acum trei ani, când am început construirea noului sediu, am știut că trebuie să gândim o nouă direcție, pentru modernizare și digitalizare. Ne-am propus ca următoarea etapă de creștere a flotei să aibă loc după ce ne asigurăm că actuala flotă este utilizată în mod optim”, a explicat Ioan Nagl.

Compania a stabilit obiective precise și depășirea lor aduce bonusuri pentru angajați.

„Ținta este ca dispecerii să nu se grăbească să contracteze prima cursă venită, ci să fie cointeresați să gândească strategic, pentru a maximiza profitabilitatea – tarife bune și optimizarea încărcărilor. La finalizarea implementării, șefii de departament vor putea realiza prognoze legate de activitatea viitoare. Practic, ne dorim să învățăm din greșelile trecutului, pentru a putea optimiza activitatea în viitor”, a completat Ioan Nagl.

Noul sistem va aduce nu doar creșterea profitabilității, ci și o stabilitate mai bună a firmei.

„O țintă personală a fost și aceea de a asigura buna funcționare a companiei, chiar și în lipsa mea. Acum, vom avea la dispoziție, în fiecare departament, specialiști stabiliți după note, și nu după ureche. Pregătim, totodată, și schimbul de generații și fiul meu deja a trecut prin mai multe departamente, pentru a înțelege cum funcționează firma”, a precizat directorul general Ost Transport.

Bineînțeles, efecte pozitive vor apărea și în relația cu clienții. „Clienții vor fi, la rândul lor, mai mulțumiți, vor primi răspunsuri mai rapid și vor avea o relație mai bună cu dispecerii”, a arătat Raluca Dan.

Focus pe proiecte speciale

Compania are, astăzi, 81 de autovehicule și, în primăvara anului viitor, așteptă alte 15 camioane noi. Totodată, flota va fi suplimentată și cu 20 de semiremorci noi, care vor ajunge în prima parte a anului viitor.

„Am comandat semiremorci mega și double-deck și ,astfel, vom lărgi gama serviciilor oferite clienților. Avem clienți cărora le oferim servicii de transport full truck cu semiremorci double-deck. Este un segment în creștere pentru noi și demonstrează faptul că pariul făcut cu patru ani în urmă, când am achiziționat primele 4 semiremorci de acest tip a fost unul câștigător, chiar dacă, la acea vreme, am țintit exclusiv segmentul grupajelor”, a spus Ioan Nagl.

Ost Transport a dezvoltat și componenta de transport pe comunitate, cu o flotă de 9 camioane, 4 dintre acestea având echipaj (soț-soție).

„Multă vreme, am evitat să lucrăm pe comunitate, pentru că nu agream modelul de lucru în care primești un tarif fix și mergi unde ți se spune. Noi am ales să fim liberi de sarcini de genul obligației de a sta neapărat, o anumită perioadă, pe comunitate. Folosim platforme de licitații, în care ne-am propus anumite ținte, inclusiv din punct de vedere al veniturilor șoferilor, și beneficiem de ajutorul unui coleg nou, care se ocupă cu licitarea acestor curse. Este o activitate non-stop, în care trebuie să urmărești tot ce apare, pentru a prinde oportunitățile. Acest coleg este ca un agent de bursă”, a precizat Ioan Nagl.

Compania a accesat și segmentul de transporturi frigorifice de mărfuri la cârlig. A achiziționat șapte semiremorci, în acest sens, și urmează achiziționarea altor trei unități.

Grupajele reprezintă, la rândul lor, un segment important acoperind 15-20% din cifra de afaceri.

„O altă prioritate este creșterea expediției, prin dezvoltarea de relații cu alți transportatori. Este un pas firesc, pentru că ne dorim să utilizăm la maximum potențialul oferit de investiția făcută în noul soft”, a precizat directorul general Ost Transport.

Șoferii – o problemă tot mai dificilă

Compania are, la ora actuală, 90 de șoferi, din cei peste 130 de angajați.

„Avem un nucleu stabil de șoferi vechi, însă, între cei noi, fluctuația a devenit mai ridicată. Este tot mai greu să lămurești șoferii să își facă datoria cum se cuvine și tot mai mult relația angajat-angajator se rezumă la ecuația financiară”, a declarat Ioan Nagl.

Iar agresivitatea între firmele de transport pentru a-și acoperi nevoia de conducători auto nu ajută. „Din păcate, mulți patroni/manageri de firme de transport privesc o asemenea atitudine, de vânare a șoferilor altor firme, ca fiind una firească. Sunt transportatori care strâng informații despre șoferii altor firme, pentru a-i racola. Este multă agresivitate și te întrebi unde este, oare, limita cost saving-ului? Lipsa unui minim fair-play complică mult mediul de afaceri”, a declarat Ioan Nagl.

Procesul de modernizare a Ost Transport a presupus și asumarea unor investiții semnificative. Sediul nou a însemnat o investiție de aproximativ 550.000 de euro, la care se adaugă 600.000 de euro partea de depozitare (depozitul a fost extins la 1.500 mp și partea de service se dublează) și câteva zeci de mii de euro alocate zonei de IT, soft și calculatoare.

Votați aici finaliștii ROMANIAN TRANSPORT COMPANY OF THE YEAR 2021

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.