Șantierele de autostradă din Transilvania, „la turație maximă”

„Șantierele de autostradă din Transilvania au pornit la turație maximă, în 2021”, a anunțat secretarul de stat în Ministerul Transporturilor Horațiu Cosma, „mâna dreaptă” a ministrului Cătălin Drulă.

Horațiu Cosma a fost membru al Asociației Pro Infrastructură, începând din anul 2014, apoi a devenit consilier în Cancelaria premierului Dacian Cioloș, în 2016, iar, în ultimii 4 ani, începând din 2017, a activat în calitate de consilier parlamentar cu atribuții legate de comisia de Transporturi. Numit secretar de stat în MT (pe 6 ianuarie 2020), a primit responsabilitatea, de la ministrul Transporturilor, Cătălin Drulă, de a se ocupa de domeniul rutier.

Noul secretar de stat a primit în responsabilitate proiectele de infrastructură rutieră, astfel că, la începutul lunii februarie, a inspectat șantierele de pe Autostrada Transilvania (A3) – sectoarele de lângă Cluj-Napoca și Târgu Mureș – și de pe Autostrada Sebeș-Turda (A10).

100 de utilaje, la Nădășelu-Zimbor

Iată ce a constatat: „Constructorul român UMB a început în forță, lângă Cluj-Napoca, mobilizarea pe cei 30 km de autostradă dintre Nădășelu și Zimbor, un proiect extrem de complex, contractat pentru 1,4 miliarde de lei. Se lucrează cu 100 de utilaje la organizarea de șantier, drumurile de acces, marcarea șantierului sau cercetarea arheologică. În perioada următoare, vom finaliza exproprierile și vom obține toate autorizațiile necesare pentru deblocarea completă a proiectului”.

Primele grinzi de beton, la Ungheni-Tg. Mureș

Pe șantierul de aproape 10 km dintre Ungheni și Tg. Mureș al Autostrăzii Transilvania, constructorul a ajuns la aproximativ 35% stadiu fizic, la 6 luni de la debutul lucrărilor, a prezentat secretarul de stat și stadiul lucrărilor din acest obiectiv. „Zilele trecute, grinzile de beton au început să fie ridicate pe primele structuri și vor continua și în următoarele săptămâni. Cea mai mare parte a rețelelor de utilități au fost relocate. Suntem extrem de optimiști că, până la finalul anului, vom circula pe acest sector de autostradă”, a relatat Horațiu Cosma.

Tronsonul 2 Sebeș-Turda, la 85%

Referitor la Tronsonul 2 al Autostrăzii Sebeș-Turda, secretarul de stat a constatat, la fața locului, că stadiul lucrărilor a ajuns la 85%. Astfel, antreprenorul a executat lucrări la viaductul peste calea ferată de la Teiuș, nodul rutier Teiuș, precum și la terasamente, șanțuri betonate sau taluzări pe întreg proiectul.

Șantierul de la Autostrada Sebeș-Turda

„Constructorul și-a asumat că va finaliza lucrarea în această vară. Nu suntem mulțumiți de modul în care s-a derulat proiectul, ce a fost contractat tocmai în anul 2014. Vom monitoriza, în continuare, extrem de serios mobilizarea antreprenorului”, a asigurat Horațiu Cosma.

Pe șantierul Lotului 1 al Autostrăzii Sibiu-Pitești, lot situat între localitățile Sibiu-Boița, antreprenorul este mobilizat în zona structurilor, urmând să lucreze pe întreg lotul în momentul în care condițiile meteorologice vor fi favorabile, potrivit Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR).

Drum de legătură între A1 Arad-Timișoara și E671

CNAIR a semnat, cu reprezentanții firmei Todini Construzioni Generali, contractul pentru proiectarea și construirea drumului de legătură dintre Autostrada A1 Arad-Timișoara și E671 (DN69). Lucrările, în valoare de 189,6 milioane de lei, fără TVA, au finanțarea asigurată din fonduri europene nerambursabile. Contractul are o durată de 108 luni, din care 6 luni pentru proiectare, 18 luni pentru execuția lucrărilor și 84 de luni – garanție. Traseul, în lungime de 10 km, începe cu circa 300 m înaintea intersecției dintre DJ692 si E671 (DN69), cu amenajarea unui nod rutier și se dezvoltă pe direcția nord-est, spre autostradă. Clasa tehnică a drumului de legătură este II, iar viteza de proiectare este de 100 km/h.

Mai mult spațiu, pe autostrăzi

Viitoarele autostrăzi din România vor avea mai mult spațiu între banda de circulație și parapetul median, conform unui ordin semnat de ministrul Transporturilor, Cătălin Drulă, care a modificat, astfel, Normele tehnice privind proiectarea drumurilor.

„Plecând de la observația că parapetul median este prea aproape de banda de circulație, în iunie 2020, am scris un material în care analizam comparativ normativele de proiectare privind amplasarea parapetelor centrale de pe autostrăzile din România și alte țări. Specialiști din CNAIR au preluat, atunci, observația și propunerea, au discutat-o în forumurile tehnice și au propus o modificare a Normelor actuale. Înainte de a prelua eu mandatul, ordinul de ministru a fost pus în consultare publică, astfel că am găsit tot procesul la final. Am semnat ordinul, ceea ce înseamnă că pe autostrăzile viitoare (care nu au, încă, proiect tehnic de execuție finalizat) vom scăpa de senzația de înghesuială. Le mulțumesc celor care au muncit, în aceste luni, la această mică modificare, care va avea un impact, totuși, semnificativ în confortul și siguranța rutieră pe autostrăzile viitoare”, a declarat Cătălin Drulă.

Un nou șantier

Antreprenorul tronsonului 3 al Drumului Expres Craiova-Pitești, Asocierea SA&PE Construct-Spedition UMB-Tehnostrade, a început pregătirea organizării de șantier, lucrări premergătoare demarării lucrărilor de execuție. Traseul are o lungime de 31,75 km, iar valoarea contractului de proiectare (12 luni) și construire este de 670,7 milioane de lei, fără TVA, cu sursă de finanțare din fonduri europene nerambursabile. Tronsonul 3 se construiește între localitățile Slatina și Colonești. Perioada de execuție a lucrărilor este de 24 de luni, iar garanția, de 120 de luni.

Pe tronsonul 2, executat de Asocierea SA & PE Construct-Spedition UMB-Tehnostrade-Consitrans, se lucrează în principal la structuri și la confecționarea grinzilor și a elementelor prefabricate folosite la lucrările de artă din zona râului Olt. Antreprenorul se va mobiliza și la terasamente, imediat ce condițiile meteorologice vor permite acest lucru. În această perioadă, sunt mobilizați peste 900 de muncitori.

Cătălin Drulă, ministrul Transporturilor

Licitație pentru Centura București, între A1 și DN5

CNAIR a lansat licitația pentru proiectarea și execuția lucrărilor de lărgire la patru benzi de circulație a Centurii București, sectorul de sud-vest, între autostrada A1 și DN5. „Este încă unul dintre proiectele din pachetul mare, de 1,7 miliarde de euro („Orbitalele Bucureștiului”), la a cărui finanțare am lucrat în experiența anterioară guvernamentală, în 2016”, a declarat ministrul Transporturilor, Cătălin Drulă.

Proiectul are o valoare estimată de aproximativ 700 de milioane de lei și cuprinde denivelarea intersecțiilor de la DN6 (Bragadiru), DN5 (Giurgiu), DC18 (Măgurele). Setul complet de proiecte include construirea unui nou inel de autostradă (A0) și modernizarea centurii actuale (DNCB). În prezent, aproape toate proiectele sunt fie în lucru, fie vor începe curând lucrările, fie în procedură de licitație.

Podul de la Cernavodă, la reabilitare

Maristar Com a câștigat, cu o ofertă de 66,8 milioane de lei, fără TVA, licitația pentru reabilitarea Podului de la Cernavodă, situat pe Autostrada A2 București-Constanța, la km 157. Execuția lucrărilor este prevăzută a se realiza în 24 luni, iar perioada de garanție va fi de 60 de luni. Podul peste Dunăre de la Cernavodă este unul combinat, de cale ferată și șosea, care, împreună cu podul similar de la Fetești, conectează Bucureștiul cu Portul Constanța, unind Dobrogea de Muntenia, prin Autostrada A2. Comisia de evaluare din cadrul CNAIR analizează și ofertele depuse pentru licitația privind reabilitarea podului peste brațul Borcea, situat pe Autostrada A2, la km 150. Valoarea estimată a lucrărilor este de 96,79 milioane de lei.

Magda SEVERIN

magda.severin@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.