Scania cu SUPER motoare

Finalul anului ne-a adus o surpriză din partea Scania. Constructorul suedez a dezvoltat un nou motor diesel, care asigură o economie record, de 8%, față de generația precedentă.

Camioanele echipate cu acest motor au primit și un nou titlu – „SUPER”. Un nume care, pentru Scania, are numeroase semnificații. „SUPER” a fost denumirea folosită de constructorul suedez pentru prima dată în 1961, odată cu lansarea motorului turbo, DS 10. Astfel, pentru Scania, „SUPER” înseamnă tradiție, performanță la cel mai înalt nivel, tehnologie modernă, eficiență și este legat, în același timp, de motoarele diesel turbo.

Ar putea fi, totodată, și ultimul capitol dintr-o lungă și frumoasă istorie, în care camioanele și transportul rutier, în general, au fost confundate cu motoarele diesel.

Însă, ar fi o greșeală să considerăm că Scania a dezvoltat noul motor din motive sentimentale.

Bineînțeles, întreaga industrie s-a angajat pe drumul către „zero emisii”, electrificare, digitalizare și automatizare, iar constructorul suedez nu face excepție. În același timp, însă, în mod realist, este de așteptat ca motoarele diesel să joace, în continuare, rolul principal în transportul de mărfuri, în următorii 15 ani. Astfel, avem nevoie de motoare diesel cât mai eficiente și, implicit, cu emisii cât mai reduse, iar SUPER exact asta face.

Privind astfel lucrurile, nu mai pare ciudat faptul că avem, în continuare, constructori de camioane care realizează îmbunătățiri pe gama de motoare diesel, unul, chiar, lansând un motor complet nou la finalul anului 2021.

 

Noile motoare Scania de 13 litri

8%

Pentru ce sunt apreciate camioanele Scania? Îmi vin în minte multe aspecte, însă, evident, în partea de sus a topului se va găsi, întotdeauna, consumul redus de carburant. O reducere cu 8% a consumului față de deja eficienta gamă precedentă de motoare… Nu discutăm doar de o reușită inginerească remarcabilă, ci și de un ajutor semnificativ dat operatorilor de transport, precum și de un nou pas către reducerea emisiilor, poate ultimul, înainte de trecerea completă la motoarele electrice.

Noua platformă de motor pentru vehicule Euro 6 variază de la 420 la 560 CP. Toate motoarele sunt compatibile cu o gamă de combustibili HVO și două dintre ele pot fi comandate ca versiuni biodiesel FAME. Noul sistem motopropulsor include, de asemenea, cutii de viteze și punți noi, precum și un serviciu premium, Scania ProCare, pentru clienții care solicită timp de funcționare planificat 100%. Scania introduce, totodată, o opțiune pentru oglinzi retrovizoare digitale, pentru siguranță sporită.

Noul sistem de post-tratare a gazelor de evacuare Scania este foarte compact și poate fi montat în trei poziții diferite, oferind o flexibilitate sporită pentru carosieri.

Noua gamă de motoare Scania reprezintă o platformă complet nouă, pentru care Scania R&D a petrecut cinci ani, dezvoltând-o de la zero, iar investiția totală a depășit două miliarde de euro. Țintele au fost precise: eficiență crescută pentru consumul de combustibil, posibilitatea de a utiliza biocombustibili, economie în exploatare și întreținere și emisii reduse de CO2.

Gradul de eficiență termică pentru noile motoare este în jur de 50%, impresionant pentru un motor cu ardere. Sistemele de management al motorului monitorizează grupul propulsor, contribuind astfel la economia totală de funcționare în toate condițiile.

În prima fază, noua gamă va fi produsă în patru variante de putere respectând standardele Euro 6 – 420, 460, 500 și 560 CP, ceea ce înseamnă că poate răspunde unui număr mare de aplicații.

În combinație cu noile cutii de viteze Scania Opticruise (G25 și G33 care au fost introduse în 2020) și o nouă gamă de punți spate, se ajunge la economia de combustibil de opt procente. Noua platformă de motor Scania oferă mai mult timp de funcționare, o durată de viață mai lungă, mai puțină întreținere și greutate redusă.

Practic, nu a fost preluat niciun element de la precedenta generație de motoare și fiecare aspect și funcționalitate a fost reevaluat și reproiectat, iar durata de viață tehnică a crescut cu 30%, în ciuda cerințelor scăzute de întreținere. Presiunea maximă în interiorul cilindrilor este, acum, de 250 bar, aspect care, împreună cu noile injectoare, asigură o utilizare minuțioasă și completă a energiei din combustibil.

Noua gamă de cutii de viteze Scania constă, la ora actuală, din două modele: G25 și G33. Acestea au carcase din aluminiu și dimensiuni ceva mai mici, ceea ce asigură o reducere a greutății cu 60 kg față de modelele precedente.

Scania Twin SCR face diferența

Sistemul Scania Twin SCR, introdus pentru prima dată pe noul V8 în 2020, are grijă de menținerea unui nivel scăzut al NOx, prin injectarea unei prime doze de AdBlue imediat după clapeta frânei de evacuare, unde gazele sunt încă foarte fierbinți. Astfel crește dramatic eficiența totală a post-tratării. A doua doză este, apoi, injectată în poziția obișnuită, în interiorul sistemului de post tratare. Filtrul de particule, care este poziționat între cei doi catalizatori SCR, este regenerat fără a injecta combustibil suplimentar în sistemul de evacuare. În concluzie, sistemul Scania Twin SCR asigură o modalitate inteligentă de a folosi cât mai bine energia din fluxul de evacuare.

De fapt, reprezentanții Scania au afirmat că sistemul Scania Twin SCR este cel mai important motiv din spatele economiilor impresionante de combustibil. Astfel, în unele operațiuni, aceste motoare vor atinge, efectiv, un nivel de eficiență termică de peste 50%.

Până în 2030, jumătate din vânzările Scania în Europa vor fi camioane electrificate.

Noul sistem de post tratare este o soluție compactă, într-o singură cutie, și oferă o flexibilitate sporită în ceea ce privește poziția și direcțiile de evacuare. Aspect care va fi apreciat în special de către carosieri, care caută spațiu pe părțile laterale ale șasiului.

Noile motoare, ce asigură economii de combustibil de 8%, au fost dezvoltate în urma unei investiții de 2 miliarde de euro.

Un alt aspect notabil este faptul că noile motoare folosesc uleiuri avansate, ultra-subțiri, cu durată lungă de viață, iar designul motorului a fost creat pentru cea mai mică frecare internă posibilă.

Și sistemul de răcire contribuie la asigurarea performanțelor ameliorate, printr-o răcire corectă în locurile potrivite și la momentul potrivit, ceea ce este esențial pentru funcționarea optimă a motorului.

Să amintim și faptul că noile motoare dispun de o frână de motor puternică, care va face ca, în cazul multor aplicații, să nu mai fie necesar retarderul.

Și, pentru ca eficiența să fie completă, Scania a introdus și o nouă punte motoare, care, alături de cutia de viteze, va asigura un și mai scăzut nivel al turației motorului, atunci când camionul rulează la viteza de croazieră.

Bineînțeles, nu au fost neglijate nici prizele de putere, ce oferă flexibilitate pentru toate tipurile de aplicații.

Șasiu flexibil și noi rezervoare

Șasiul flexibil asigură o sarcină utilă îmbunătățită, printr-o distribuție mai bună a greutății.

În același timp, noua gamă de rezervoare de combustibil asigură o autonomie crescută pentru Scania SUPER, cu mai puțin combustibil transportat la bord. Aceste rezervoare, cu capacități de la 165 la 700 de litri fiecare, sunt disponibile în trei mărimi (S, M și L), care vin și în diferite lungimi. Toate au un design nou, ingenios, în formă de D, care le îmbunătățește considerabil robustețea și sunt montate pe șasiu cu console în formă de C.

Pompa de combustibil de joasă presiune, filtrul primar de combustibil și filtrul de separare a apei sunt mutate departe de motor și adunate într-o unitate separată, care este montată pe partea laterală a rezervorului primar. Procedând astfel, Scania a rezolvat clasica provocare legată de cum poți folosi tot combustibilul din rezervor.

Prin noua soluție, Scania a reușit să crească, de asemenea, cantitatea de combustibil utilizabilă din rezervoare, deoarece nu mai trebuie păstrată o „rezervă”, pentru a evita aspirarea aerului.

Nu vom încheia înainte să amintim faptul că Scania s-a angajat să reducă emisiile de CO2 ale vehiculelor sale cu 20% până în 2025, având ca punct de referință nivelurile din 2015.

Radu BORCESCU

SUEDIA

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.