Schimbări aduse de Pachetul Mobilitate 1

Președinția Finlandeză a Consiliului de Transport UE, Parlamentul European și Comisia Europeană au ajuns, în 11 decembrie, la un acord privind Pachetul Mobilitate 1. La mai puțin de 10 zile, acordul a fost confirmat de Comitetul Reprezentanților Permanenți ai guvernelor statelor membre pe lângă Uniunea Europeană (COREPER 2).

Opening the debate on BREXIT

Comisia de Transport și Turism (TRAN) din Parlamentul European avea pe agendă, la data închiderii ediției, validarea rezultatelor interinstituționale din trialog pentru cele 3 dosare incluse în pachet.

Potrivit UNTRR, următorii pași sunt aprobarea formală a Consiliului de Miniștri și aprobarea oficială a Parlamentului European, lucru care se va întâmpla, cel mai probabil, în primul trimestru al anului 2020.

Iată analiza preliminară a principalelor măsuri adoptate, furnizată de UNTRR.

Timpii de conducere și de odihnă și tahograful inteligent

Organizarea perioadei de odihnă săptămânală

Se aplică regulile actuale. Cu toate acestea, ca o derogare, șoferii de transport internațional de marfă pot efectua două perioade de repaus săptămânal redus, în condițiile în care:

  • Pe perioada a 4 săptămâni, șoferul să efectueze 2 perioade de repaus săptămânal normal.
  • Cele 2 perioade de repaus săptămânal reduse să fie efectuate în afara statului de stabilire.
  • Cele 2 perioade de repaus săptămânal reduse să fie compensate înaintea următoarei perioade de repaus săptămânal normal.
  • Șoferul are posibilitatea să se întoarcă acasă la fiecare 3 săptămâni.

Extinderea regulamentului 561 la vehiculele sub 3,5 tone care efectuează transport rutier internațional:

  • Echiparea flotelor cu tahografe inteligente de a 2-a generație.
  • Retroechiparea cu tahograf inteligent din generația a doua a vehiculelor dotate cu tahografe analogice și digitale, în 2024.
  • Retroechiparea cu tahograf inteligent din generația a doua a vehiculelor echipate cu tahograf inteligent 1, în 2025.

Accesul la profesie și la piața de transport rutier de marfă

Întoarcerea acasă a camionului, la 8 săptămâni

Vehiculele utilizate pentru transportul internațional trebuie să se întoarcă la unul dintre centrele operaționale din statul membru de stabilire cel târziu în opt săptămâni de la părăsirea acestuia.

Introducerea unei perioade de restricționare (cooling off) a cabotajului:

menținerea actualului sistem de 3 operațiuni de cabotaj în 7 zile

  • Introducerea unei perioade de cooling off de 4 zile (conform Abordării Generale a Consiliului).
  • Includerea cabotajului în lista contravențiilor la buna reputație.

Detașarea lucrătorilor

Exceptarea transportului rutier bilateral de la regulile detașării.

Acordarea derogării de la regulile detașării pentru activități de transport rutier internațional de marfă suplimentare în timpul operațiunilor de transport bilateral (conform propunerii PE):

De la data la care șoferii înregistrează manual datele de trecere a frontierei, conform Regulamentului 165/2014 art. 34 (7), statele membre aplică, de asemenea, derogarea de la regulile detașării pentru activități suplimentare de transport de mărfuri atunci când:

  • Șoferul care efectuează o operațiune de transport bilateral desfășoară, în plus, o activitate de încărcare și/sau o activitate de descărcare în statele membre sau țări terțe pe care șoferul le traversează, cu condiția ca șoferul să nu încarce mărfuri și să le descarce în același stat membru.
  • În cazul în care o operațiune de transport bilateral care începe dintr-un stat membru și în care nu s-a desfășurat nicio activitate suplimentară este urmată de o operațiune de transport bilateral către statul membru de stabilire, excepția de la regulile detașării se aplică până la două activități suplimentare de încărcare și/sau descărcare, în condițiile prevăzute mai sus.

Conform UNTRR, această derogare va fi valabilă numai până la data la care tahograful inteligent de a doua generație se montează pe vehiculele înmatriculate pentru prima dată într-un stat membru. De la această dată, derogarea menționată se aplică numai șoferilor care folosesc vehicule echipate cu un tahograf inteligent 2.

Modificările propuse afectează, în mod special, transportatorii est-europeni și reflectă protecționismul în creștere al Statelor Membre din Vestul UE, reunite în cadrul Alianței Rutiere.

Pachetul Mobilitate 1 include 3 dosare vitale pentru viitorul transportatorilor români în UE:

  • Propunerea de Lege specială pentru aplicarea Directivei detașării 71/1996 la transporturile rutiere.
  • Propunerea de revizuire a Regulamentului 561/2006 privind timpii de conducere și de odihnă ai șoferilor profesioniști.
  • Propunerea de modificare a Regulamentului 1071/2009 privind accesul la profesie și a Regulamentului 1072/2009 privind accesul la piața de transport rutier de marfă.

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.