SECURITATE: Camioanele care se apără singure

Securitatea devine din ce în ce mai importantă, pe măsură ce infractorii, inclusiv grupările de crimă organizată, se concentrează din ce în ce mai mult pe transporturi și logistică. TAPA EMEA, în cadrul buletinului său informativ, Vigilant, prezintă câteva aspecte în privința modului în care securitatea predictivă îi ajută pe manageri să scadă riscurile unui atac.

Mii de senzori și camere de luat vederi sunt instalate în depozite și pe camioane, pentru monitorizarea incintelor, rampelor, ușilor și porților de acces sau a zonelor exterioare, inclusiv cu opțiunea de mărire, pentru a citi un număr de înmatriculare și de la o distanță de 200 m. Pe parcursul nopții, cu ajutorul unor camere sofisticate, cu infraroșu. Verificăm ușile camioanelor în timpul cursei, cabina, le cerem șoferilor să tasteze un cod de acces atunci când se așază la volan, pornim și oprim motorul de la distanță sau stabilim proceduri ad-hoc, atunci când există suspiciuni că șoferul se află în primejdie. Și, în unele cazuri, inclusiv „accesăm” cabina și înregistrăm tot ceea ce se întâmplă la bord.

Aceste soluții tehnologice sunt administrate de către „îngerii păzitori” din camerele de control, pentru a verifica alertele transmise de sistem. Fiecare eveniment neprevăzut trebuie verificat, la fel fiecare raport – chiar dacă în 99% dintre cazuri sunt alerte care sunt rapid declasificate ca periculoase, uneori acestea dezvăluie și câte o tentativă de efracție sau furt asupra vehiculului sau încărcăturii.

Paza bună…

Dar de ce să aplici astfel de măsuri care par, la prima vedere, exagerate? Este extrem de important să intervenim ÎNAINTE ca evenimentele nedorite să se producă, prevenirea unui atac având valoare triplă:

  • la nivel de asigurări – elimină sau reduce controversele, atunci când este simplu de dovedit că firma de transport a implementat toate măsurile de protecție activă sau pasivă, chiar și dincolo de prevederile contractuale
  • în ceea ce privește serviciile – deoarece clientul și vede marfa protejată
  • în ceea ce privește imaginea – furturile având un efect negativ direct asupra unui operator logistic, din cauza dispariției bunurilor, și indirect, din cauza pierderii încrederii clienților.

Istoria securității

A fost o dată ca niciodată o zonă de securitate acoperită prin intermediul paznicilor, alarmelor telefonice, aproape în totalitate delegată către ființele umane, care pot fi supuse greșelii. În ultimii zece ani, securitatea a ajuns la deplină maturitate, în special datorită disponibilității tehnologiilor care permit monitorizarea a sute de camioane, zeci de mii de metri pătrați de amplasamente și mii de angajați direcți sau indirecți.

Securitatea activă, care monitorizează și controlează, este din ce în ce mai importantă: infractorii sunt bine pregătiți din punct de vedere tehnic și au resurse economice semnificative.

Grupările de crimă organizată au identificat transportul ca veriga slabă a lanțului de aprovizionare.

În camerele de control, scopurile ar trebui să fie garantarea siguranței șoferului și protecția bunurilor. În eventualitatea unui atac, șoferii ar trebui instruiți să nu se expună și trebuie să aibă siguranța că cineva veghează asupra lor. Pentru ca totul să decurgă corect, trebuie planificate și monitorizate în timp real rutele, viteza, opririle, deschiderile ușilor și urcările-coborârile din camion.

Este cunoscut faptul că, utilizând un aparat de bruiaj cât un pachet de țigări, putem tăia comunicarea dintre vehicul și camera de control, acesta fiind „ultimul răcnet” de tehnologie folosită de infractori. Aceste produse sunt disponibile la liber, fiind utilizate legal pentru a proteja comunicarea din birouri, conferințe și ședințe. Dar, în cazul unei utilizări ilegale, le permit criminalilor să izoleze un vehicul, lăsându-l fără GPS, alarme, comunicații mobile etc.

Astfel, conflictul devine super-tehnologizat și „băieții buni” ar trebui să atragă de partea lor furnizori de tehnologie și de servicii prin satelit. Primul indiciu că un vehicul este atacat este dispariția acestuia din sistemele de monitorizare și poziționare. De asemenea, trebuie avute în vedere stabilirea unor parole, cuvinte codificate și verificări suplimentare ale comportamentului anormal, care ar putea convinge camera de control să apeleze poliția.

Vehiculul se auto-diagnostichează în timpul unul atac

Deci, noile principii de apărare tind să așeze în prim plan tehnologia: vehiculul însuși se auto-diagnostichează în timpul unul atac. Aparatele de bruiaj îl fac invizibil pentru camera de control, șoferul probabil că este amenințat, astfel că vehiculul este cel care trebuie să identifice o situație periculoasă și să acționeze independent tehnologiile instalate pentru protecție. Strategia este de a muta inteligența reactivă din camera de control, pe camion.

Prima reacție este de a face camionul de neaccesat (dar în condiții sigure), cu proceduri și tehnologii care opresc motorul și îl împiedică să pornească la prima oprire.

Principalul obiectiv al hoților este să fure încărcătura, nu camionul. Dacă împiedicăm vehiculul să își continue drumul, dacă oprim în locuri neprevăzute, creștem nivelul de risc perceput de către infractori și există o șansă importantă să renunțe.

Dar chiar dacă încărcătura este în mâinile infractorilor, nu trebuie să îi lăsăm să doarmă liniștiți. Astfel, este o idee să ascundem o „casetă reactivă” între bunurile transportate, care poate, de exemplu, să pornească temporar pentru a transmite poziția la fiecare 2 ore. Dacă este pornită tot timpul, este posibil să nu mai fie la fel de eficientă. Astfel, cresc șansele recuperării mărfii.

Asedierea fortului

Dar, chiar dacă transportul este cel mai expus front, depozitele reprezintă, la rândul lor, o țintă atractivă. Dar apărarea unui sit este mai simplă, fiind vorba despre o clădire. Aici, pot fi implementate mai multe instrumente, atât active, cât și pasive, care pot transforma un depozit într-un adevărat fort.

Deci, nu numai sisteme de protecție externă (garduri, ziduri, uși cu alarmă, bariere și paznici), ci și senzori și camere, care ne permit să mergem mai departe decât standardele impuse de cei mai exigenți clienți. Acestea sunt de natură să urmărească orice încercare de efracție, prin interceptarea atacatorilor când se află încă în afara perimetrului.

Cel mai periculos comportament

Toate situațiile trebuie să fie monitorizate. În orice caz, este deschisă o procedură de verificare, încercând să prevadă orice tip de atac, de la clasica „gaură în zid”, până la acces de pe acoperiș sau la deschiderea ușilor în timpul verificării camionului. Este un joc continuu, imaginația infractorilor necunoscând limite. Cel mai periculos comportament? Furtul de tip „hit and run”, în care hoțul acționează foarte rapid, intră, ia ce poate și pleacă repede. În aceste cazuri, totul depinde de viteza cu care sunt activate procedurile de securitate și de rezistența barierelor fizice care trebuie implementate pentru întârzierea încercărilor de efracție.

sursa: Vigilant, iunie – Francesco Giannini, manager general Multiprotexion

traducerea și adaptarea: Raluca MIHĂILESCU

raluca.mihailescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.