SEMNAL DE ALARMĂ PRIVIND SIGURANȚA: Semiremorci cu probleme

Vehicule care nu au mai fost, de peste un milion de kilometri, într-un service autorizat de unul dintre producătorii internaționali… cu probleme majore la elementele de frânare… ale căror sisteme electronice indică, într-un procent major, supraîncărcare și într-unul, cel puțin îngrijorător, pericol de răsturnare. Ce este de făcut?

Ion Lixandru

Segmentul de service s-a adaptat la modul în care a evoluat piața de transport. „În prezent, există capacități noi în toată țara, integrate în companiile mari de transport, sau dezvoltate pentru a oferi servicii terților. Separat de acestea, mărcile principale și-au deschis propriile reprezentanțe, oferind soluții de servisare, așa cum se întâmplă în orice țară europeană”, a explicat Ion Lixandru, administrator Romtrailer Service, service autorizat Schmitz Cargobull și Spitzer Silo.

Piața de transport se află într-un moment de fierbere, consumul a scăzut și, în consecință, comenzile. (Construcția de drumuri cu fonduri europene se bucură, însă, de un moment propice, cu volume mari de transportat). Numărul de kilometri parcurși este crucial, pentru a înregistra profit.

Pe de altă parte, criza de șoferi, care a făcut să urce la volan și conducători auto fără experiență, sau care nu protejează camionul, a dus, în final, la o uzură mai accentuată a vehiculelor.

Unde se așază mentenanța, în acest context?

Ion Lixandru: „În atelier, intră multe semiremorci, care nu au trecut de foarte mult timp printr-un service de specialitate.”

„Sunt inclusiv vehicule cu peste un milion de kilometri, ce nu au ajuns într-un service, care să introducă datele în sistemul centralizat al producătorului.”

Am pus întrebarea: „Ar trebui să ne îngrijorăm din punctul de vedere al siguranței publice?”. Răspunsul a fost foarte clar. „În mod categoric, DA!”, a subliniat Ion Lixandru, menționând că a demarat o serie de discuții cu specialiști din cadrul RAR pentru a prezenta această problemă.

„În opinia mea, în cazul semiremorcilor, ar trebui introdusă o limită de kilometri (nu doar una temporală) pentru realizarea ITP, legata de numărul de kilometri parcurși și tip transport – construcții, regional, internațional/intracomunitar, cu consultarea transportatorilor. Sunt vehicule eficient utilizate, în transport intern, care pot rula și 14-15.000 km într-o lună”. Administratorul Romtrailer Service a atras atenția că vorbim, în acest context, despre un rulaj foarte mare, realizat în condiții diferite de drum, în care semiremorca este tractată de mai multe capete tractor, cu șoferi diferiți la volan. Cu atât mai mult, eventuale probleme la sistemul de frânare nu vor putea fi preîntâmpinate prin stilul de condus. Pentru că șoferul nu cunoaște vehiculul pe care îl tractează.

Coeficient de 40% de supraîncărcare

Și mai este ceva de luat în calcul: supraîncărcarea.

„Potrivit sistemelor electronice care înregistrează parcursul vehiculului, sunt dese cazurile în care se ajunge ca, în 40% din timp, vehiculul să fie supraîncărcat, iar în 29% riscul de răsturnare să fie crescut”, a mai precizat Ion Lixandru, menționând că așezarea mărfii în semiremorcă este extrem de importantă. Din păcate, pare că este deja o regulă, nu mai putem vorbi despre excepții, supraîncărcări fiind înregistrate în special în zona de construcții.

„Atunci când vorbim despre foarte mulți kilometri parcurși, apar uzuri. Iar drumurile din România pot genera uzuri suplimentare.”

„Sunt inclusiv semiremorci care vin cu 5 discuri fisurate, din 6. Într-o astfel de situație, oricând se poate produce o nenorocire.”

Iar, în acest context, este extrem de important ca firma de transport să trateze foarte responsabil zona de întreținere a vehiculelor.

Reviziile… ce este mai costisitor pentru firmă?

„Inclusiv reviziile trebuie făcute la timp. Nu cred că aici ar trebui să vorbim doar de pierderea garanției, în cazul vehiculelor noi, ci și de faptul că, în situația în care se produce un accident, administratorul companiei de transport poate răspunde penal, dacă revizia nu a fost făcută la timp. Un camion implică multă forță, iar, în condițiile unor probleme în zona de frânare, este aproape de neoprit. Trebuie să fim responsabili!”, a subliniat administratorul Romtrailer Service, în opinia căruia nici asigurările nu ar trebui să funcționeze în condițiile în care revizia nu a fost făcută la timp. „Ar trebui să respecte reguli similare celor aplicate asigurărilor caselor, unde, în situația în care se produce un incendiu pentru că nu ai curățat coșul, ești culpabil”, a adăugat el, subliniind că să amâni reviziile nu reprezintă o decizie eficientă nici din punct de vedere economic, pentru firmă. Defecțiunile înregistrate în cazul unor piese pot genera probleme mari în cazul altor componente, mult mai costisitoare.

Un reper pentru piața românească a service-urilor

Romtrailer reprezintă un pol important pe piața autohtonă a service-urilor independente, destinate vehiculelor grele. Cele 3 unități aparținând companiei reunesc 30 de canale de lucru pentru camioane complete, la care se adaugă o vopsitorie, ce deține un cuptor unde intră o semiremorcă întreagă.

Concret, Romtrailer Service gestionează 3 platforme industriale: la Bolintin – pe o suprafață de 38.000 mp, având aproape 4.000 mp de hale și birouri; la Sibiu – pe o suprafață de 10.000 mp, dintre care 1.500 mp reprezentați de hale de service și birouri; la Sântion (lângă Borș) – pe 7.000 mp, din care 900 mp destinați pentru intervenție și birouri.

Clădirea modernă, în valoare de peste 20 de milioane de lei (construită în cadrul unui proiect care a implicat fonduri europene) și cele 18 canale de lucru pentru camioane complete fac din centrul Romtrailer de la Bolintin un element de referință pentru piața de profil, foarte vizibil atunci când ajungi la km. 23, pe autostrada A1.

Service-ul de la Sibiu, reprezentând o investiție de 1,35 milioane euro (fără echipamente), este o copie la scară mai redusă a complexului de lângă București, având 9 linii. La Sântion, Romtrailer Service operează utilizând 3 canale de lucru.

Acționarul principal Romtrailer s-a aflat, în ultimii 2 ani, în negocieri cu reprezentanții Schmitz, în vederea unei preluări a service-ului independent, dar discuțiile nu s-au fructificat, până în acest moment.

Panouri solare și inteligență artificială

„Chiar dacă nimeni nu poate spune cu exactitate cum va arăta perioada următoare, din punct de vedere economic, continuăm să ținem pasul cu vremurile. Am investit atât la Bolintin, cât și la Sibiu, în panouri solare, beneficiind de capacități de 320 și respectiv 80 kW, care acoperă consumul nostru”, a menționat Ion Lixandru, precizând că optimizarea costurilor reprezintă o preocupare constantă pentru management, în acest sens investindu-se inclusiv într-un sistem de securitate bazat pe inteligență artificială.

„Chiar dacă lucrurile nu arată neapărat bine astăzi, România dispune de o poziție strategică mai favorabilă decât niciodată. Iar oportunitățile vor apărea, în acest context. Noi vom continua să ținem pasul cu vremurile și vom încerca să fim chiar puțin în față”, a concluzionat administratorul Romtrailer Service.

Meda IORDAN

meda.iordan@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.