SINUCIDERILE ÎN RÂNDUL ȘOFERILOR PROFESIONIȘTI. Ce spune psihologul?

Se întâmplă atât de mult astfel încât să fie un fenomen? Un fenomen nu, dar un subiect care să vină în atenția noastră, cu siguranță, da, este. De ce ne afectează? Pentru siguranța circulației, pentru siguranța camionului și a mărfii, a costurilor implicate cât și separat, a vieții omului și pentru suferința familiei. De ce spun asta?

Andreea Gheorghe

Pentru că acea persoană suferă atât de mult, încât propria viață nu mai contează. Vă dați seama? Credeți că mai există responsabilitate pentru a altora, sau pentru camion, pentru marfă? Chiar dacă își propune mintal această responsabilitate, e prezentă pentru puțin timp, deoarece mintea, raționamentul devin din ce în ce mai întunecate. Abilitățile au de suferit, procesele psihice, precum memoria, atenția, gândirea, suferă modificări. De asemenea, apar modificări și comportamental.

Poate veți gândi că nu ați auzit de atât de multe sinucideri în rândul șoferilor de tir și, mai ales, la locul de muncă. Dar de accidente ați auzit?

Sinuciderea reprezintă un subiect tabu, atât pentru familie cât și pentru firmă. Pentru că este rușinos. Și este blamat. Rar să se strecoare în presă o astfel de informație.

În familiile în care un membru s-a sinucis, nu se vorbește despre asta, iar dacă sunt întrebați de ce a murit, răspund cu o voce înceată, parcă încurcați, că s-a sinucis. De ce? Pentru că, apoi, oamenii judecă sau își pun întrebări. Oare soția nu l-a văzut? Mama, tata, copilul? Sau, sigur s-a certat cu cineva din familie și l-a determinat să facă asta. Același lucru e și pentru o firmă. Dacă, din 200 de șoferi, în decurs de 1 an, 3 șoferi se sinucid, oare ce se întâmplă în acea firmă? Să o ocolim? Ce e în neregulă? Atât din partea angajaților, candidaților, cât și a colegilor din industrie.

De ce se sinucid șoferii?

Factori pe care îi intuiți și îi cunoașteți și voi contribuie la această decizie. Singurătatea, rețelele de socializare, problemele familiale (infidelitatea, divorțul, moartea unei persoane de atașament) sau diferite afecțiuni psihice, diagnosticate sau nediagnosticate (depresia, consumul de droguri, alcool, jocurile de noroc sau tratamentul psihiatric).

La angajare, firma observă și evaluează abilitățile. Nu partea afectivă.

Evaluarea psihologică la angajare constă în evaluarea abilitaților, precum viteza de reacție, memorie, gândire, capacitatea de decizie și testul de personalitate, care evaluează trăsături de personalitate ca structură.

Știți ce scrie pe avizul psihologic de cele mai multe ori? Apt în momentul evaluării.

Dacă acea persoană merge acasă și își găsește o persoană din familie decedată, de exemplu, nu putem cunoaște cum anume se poate modifica psihicul său.

Un alt aspect ar fi acela că o persoană cu gânduri de suicid nu prea își schimbă jobul sau caută să se angajeze în acele săptămâni. Astfel, nici psihologul nu îl vede, nici firma angajatoare.

Repere privind starea psihică a șoferilor

Practic, firma la care este, în prezent, poate avea în vedere câteva repere. Sunt modificări în comportamentul ce ține de job.

  • Dacă se plânge că este obosit, sau că nu a dormit.
  • Dacă spune că are o stare de somnolență, sau că nu mai poate să ajungă la adresă, pentru că s-a oprit să doarmă.
  • Dacă face mai multe greșeli decât de obicei în trafic, în acte.
  • Dacă nu mai respectă regulile la care înainte se conforma. Apare dezinteresul.

Șoferii de tir apelează la psihoterapie independent de firma la care lucrează. Și le face bine. Apar soluții și rezolvări. Apelează pentru problemele în familie, infidelitate, gelozie, depresie, anxietate, consum de droguri. Sunt șoferi de tir care iau tratament pentru insomnie. Câți dintre voi știți dacă aveți șoferi care iau tratament psihiatric, de exemplu?

Ce putem face?

  1. Program pentru conștientizarea problemelor și a faptului că poate afecta psihic, fizic și comportamental, ceea ce trăim. Psihic prin neatenție, fizic, prin suferință și anumite boli sau somatizări, și comportamental, prin consum de alcool, de exemplu. Direcția ar fi către o responsabilizare a unor stări și nevoi. Adică, dacă tocmai am aflat că soția m-a înșelat și mă simt atât de nervos, iritat, încât mă cert, și eu trebuie să plec în cursă, oare nu ar fi mai bine să anunț că plec în 3 ore, sau că am nevoie să vorbesc cu un specialist, ca să pot pleca liniștit?
  2. Colaborare cu un psiholog care să facă o evaluare psihologică adecvată și/sau cu un psihoterapeut la care poate să se apeleze.
  3. Sunt asociații non-profit, call center-uri cu program non stop, pentru a liniști persoanele care trec printr-un șoc emoțional. Ei ar trebui să le cunoască.
  4. Măcar o dată pe an, putem monitoriza starea afectivă, prin chestionare cu întrebări simple, de genul:
  • Ți s-a modificat programul de somn, în ultimele 2 săptămâni?
  • Dar alimentația?
  • Ai avut gânduri de suicid?
  • Ai consumat sau consumi droguri?

Veți gândi că (normal) vor răspunde cu nu. Unii așa vor face, și acolo nu avem cum să ajutăm, sau să evităm un accident sau o sinucidere. Dar unii vor răspunde afirmativ și asta înseamnă că ei caută ajutor. Iar o firmă, în 2023, poate să informeze, măcar, pentru a crește gradul de conștientizare, responsabilizare și a schimba atmosfera în firmă.

Dacă avem oameni sănătoși mintal, și business-ul nostru este mai sănătos.

Andreea GHEORGHE

psiholog specializat în psihologia transporturilor

gheorghe.andreeaioana@yahoo.com

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.