Soluții multiple de propulsie, pentru viitor

Vremea în care nu ne puneam problema ce tip de combustibil băgăm în rezervor se apropie de sfârșit. În funcție de traseu și condițiile de mediu, în general, se va opta pentru o soluție sau alta. Asta va însemna calcule mai multe și mai exacte, de fiecare dată.

„Ce urmează?” este mare întrebarea pe care ne-o punem cu toții. Singurul indiciu adevărat pe care l-am aflat cândva de la cineva mare din industria transporturilor a fost acela că „viitorul ți-l faci, nu îl aștepți!”. În Germania marelui șef de la autocamioanele Mercedes-Benz, suna mai frumos. Și, pe atunci, nici nu se punea problema cu ce fel de energie se vor mișca autobuzele și camioanele, în viitor. În cazul autobuzelor și al utilitarelor de distribuție urbană, tendința este clară: electric cu baterii.

Studiu pentru costurile de operare

Pentru transportul de mărfuri, organizația International Council on Clean Transportation ne-a pus la dispoziție, în decembrie anul trecut, un studiu care vrea să ne convingă că și camioanele electrice (indiferent de categorie și destinație) vor avea costurile totale de operare cele mai mici. În prezent, camioanele electrice cu baterii și cu pile de combustie pe hidrogen, camioanele cu motoare cu ardere internă pe hidrogen și camioanele convenționale alimentate cu o serie de combustibili alternativi sunt tehnologiile pentru camioane și carburanții identificați ca opțiuni alternative concrete la standardul motorului diesel. Totul pornește de la costul total de operare, care include costurile de achiziție a camioanelor, prețurile medii europene ale combustibilului, întreținerea și taxele rutiere, șamd.

Analiza lor acoperă mai multe categorii de camioane, inclusiv pentru ansamblurile cu semiremorci care operează pe distanțe lungi, cu greutatea totală a ansamblului care atinge 40 de tone, camioane solo care operează în livrare regională și urbană și servicii ușoare. camioane care operează în transportul urban.

Aprofundând, a reieșit că vehiculele cu baterii par a fi calea de decarbonizare cu cel mai mic cost, pentru majoritatea claselor de camioane, chiar înainte de 2030.

În timp ce camioanele urbane medii și cele ușoare cu baterii electrice sunt, deja, la paritatea costurilor cu omologii lor diesel, pentru camioanele grele pe distanță lungă, paritatea costurilor cu motorina este de așteptat să fie atinsă între 2025 și 2026, din cauza costurilor inițiale mai ridicate, generate de bateriile mari.

Pe de altă parte, se așteaptă că autocamioanele cu pile de combustie alimentate cu hidrogen vor deveni competitive din punct de vedere al costurilor, față de camioanele cu motorină, până în 2035. Mai exact, camioanele cu pile de combustibil vor atinge egalitatea costurilor cu cele cu motorină până în 2030, pentru camioanele urbane medii și ușoare, și până în 2035, pentru camioanele care operează pe distanțe lungi. Pe termen lung, camioanele cu celule de combustibil vor înregistra un nivel al costurilor cu 10 până la 20% mai mare decât camioanele electrice cu baterie. Adică, ni se spune că vehiculele cu baterii vor fi întotdeauna mai ieftine, comparativ cu cele cu pile electrice, deși ambele sunt puse în mișcare de (aceleași) motoare electrice.

Costuri de achiziție camioane grele, în funcție de sursa de energie

Propulsie/an

diesel

     2023

176.000 €

    2030

192.000 €

    2040

192.000 €

BEV 457.000 € 239.000 € 218.000 €
FCV 688.000 € 236.000 € 211.000 €
H2-SI-ICE 320.000 € 278.000 € 254.000 €
H2-DF-ICE 352.000 € 307.000 € 283.000 €
e-diesel 176.000 € 192.000 € 192.000 €
bio-CNG 188.000 € 200.000 € 198.000 €
HVO 176.000 € 192.000 € 192.000 €

 

Combustibili alternativi

Păstrând mai mult sau mai puțin aceeași structură a grupului motopropulsor, camioanele convenționale alimentate cu carburanți alternativi cu emisii reduse, cum ar fi HVO, e-diesel și bio-CNG, se vor lupta pentru a egala performanța economică a camioanelor diesel și vor înregistra o creștere cu 15 până la 45% mai mare a costurilor de operare decât omologii lor cu zero emisii, până în 2030. Acest lucru este generat, în principal, de combinația dintre costurile ridicate ale combustibilului și eficiența energetică scăzută a vehiculului.

Se așteaptă că vehiculele grele care funcționează cu motorină sintetică sau bio-CNG vor înregistra cel mai mare nivel de cost de operare dintre toate căile de decarbonizare considerate și pentru toate clasele de camioane.

Camioanele care rulează 100% cu HVO vor înregistra un nivel mai bun decât cele alimentate cu e-diesel și bio-CNG, dar ar fi, totuși, cu 20 până la 30% mai scumpe decât camioanele electrice cu baterii.

Hidrogen

În cele din urmă, camioanele care folosesc motoare termice (cu aprindere prin bujie) cu hidrogen nu vor putea egala performanța economică a omologilor lor cu zero emisii sau diesel clasic. Cu toate acestea, se așteaptă ca acestea să înregistreze un TCO mai bun decât camioanele convenționale alimentate cu e-diesel și bio-CNG, pe termen lung. Având în vedere prețul hidrogenului și consumul mai mare de combustibil în comparație cu camioanele cu emisii zero, cele cu motoare termice cu hidrogen sunt de așteptat să fie cu 25-45% mai scumpe decât camioanele electrice cu baterie, până în 2040. Cu toate acestea, latura economică a tehnologiei o poate depăși pe cea a camioanelor convenționale alimentate cu e-diesel și bio-CNG, înregistrând costuri totale cu până la 15% mai mici pentru camioanele pe distanțe lungi.

Peste 6 ani…

Rezumând toate tabele demonstrative, a rezultat faptul că peste șase ani, în 2030, transportatorii europeni vor avea, la un camion de cursă lungă de 40 de tone, costuri totale de operare cuprinse între 1,15 și 1,06 euro/km în varianta diesel, iar cele cu alimentate de baterii între 0,94 și 0,91 euro/km.

Interesant este că, pentru același an, analiza ne spune că, pentru vehiculele de distribuție cele mai mici, locul al doilea va fi ocupat de propulsia cu pile de hidrogen, dieselul rămânând, deja, pe locul al treilea!

Mai exact, în cifre: 1,03 euro/km pentru electrice, 1,18 euro/km pile de combustie și 1,19 euro/km pentru diesel. Zece ani mai târziu, electricele domină clar toate sectoarele de transport rutier, pe locul al doilea fiind cele cu pile electrice cu hidrogen, cu circa 10-15% mai scumpe, urmate de cele cu motorină la alte 10-15 procente diferență.

Anii următori vor aduce și variații ale costurilor de producție și de dezvoltare. Unele vor scădea, altele vor fi doar drumuri care se înfundă. Tabelul alăturat estimează care vor fi costurile de achiziție pentru ansamblurile de 40 de tone noi, pentru internațional, pentru 2030 și 2040, comparativ cu cele de anul trecut. Cam tot la fel stă situația și cu celelalte tipuri de autovehicule de transport marfă, cu destinații mai apropiate și greutăți mai reduse.

Avem tot dreptul să ne îndoim de această matematică, dar măcar, la nivelul tendințelor nu ar trebui să ne îndoim.

Dan ATHANASIU

dan.athanasiu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.