Standardul Euro 7, cel mai disputat dintre toate

Consiliul și Parlamentul European au ajuns la un acord cu privire la valorile-limită ale emisiilor pentru vehiculele rutiere. Vehiculele comerciale vor trece, cam în aceeași perioadă, și printr-o transformare la nivelul sistemelor de asistare a șoferului. Rămâne de văzut cât de mult ni se va schimba în bine viața, în calitate de ultimi beneficiari ai oricăror transporturi.

Parlamentul European și Consiliul au adoptat, pe 19 aprilie 2023, Regulamentul (UE) 2023/851, care stabilește un obiectiv de reducere a emisiilor atât pentru autoturisme, cât și pentru camionete, începând cu 2035. Normele Euro 7 vor acoperi emisiile autoturismelor și camionetelor până la acea dată, în timp ce alte norme cuprinse în regulament (privind frânele, pneurile și durata de viață a bateriilor, de exemplu) vor continua să se aplice autoturismelor și camionetelor noi și după 2035. Totuși, vehicule cu motoare cu ardere internă (camioane, autobuze și alte vehicule grele) vor continua să fie fabricate și după această dată.

Având în vedere tensiunile mari din jurul dezbaterii privind Euro 7, este probabil ca introducerea noului standard de emisii să mai dureze ceva timp. Toată lumea este, însă, de acord asupra unui lucru: motorul cu ardere internă va continua să joace un rol important în transporturile rutiere, pe termen lung.

Consiliul și Parlamentul European au ajuns, totuși, la un acord provizoriu, care va menține valorile-limită ale emisiilor Euro 6 pentru autoturisme și camionete, dar le va reduce pe cele pentru autobuze și camioane.

Regulamentul Euro 7 introduce și valori-limită pentru particulele emise de frâne (în special în cazul vehiculelor electrice) și cerințe privind durata de viață.

De asemenea, sunt consemnate norme pentru emisiile de gaze de eșapament ale vehiculelor rutiere, dar și pentru alte tipuri de emisii, cum ar fi emisiile aferente abraziunii pneurilor și particulele rezultate în urma frânărilor. Sunt menționate inclusiv limite în ceea ce privește durabilitatea bateriilor.

Normele standard Euro 7 reunesc, în cadrul unui singur set de norme, valorile-limită ale emisiilor atât pentru vehiculele ușoare, cât și pentru vehiculele grele. Sunt limitate emisiile de particule solide cu un diametru mai mare sau egal cu 10 nm (PN10), în loc de 23 mm, cum era în Euro 6. În cazul autobuzelor și camioanelor grele, acordul la care s-a ajuns stabilește limite mai stricte pentru diferiți poluanți, inclusiv pentru cei care nu au fost reglementați în Euro VI, cum ar fi protoxidul de azot (N2O).

Textul de compromis convenit de colegiuitori include, pentru autoturisme și camionete, o valoare-limită specifică de 3 mg/km, în ciclul standard de conducere pentru vehiculele pur electrice, și de 7 mg/km pentru restul grupurilor motopropulsoare. În acord sunt incluse valori-limită specifice și pentru camioanele grele, și anume 5 mg/km pentru vehiculele pur electrice și 11 mg/km pentru alte grupuri motopropulsoare.

Conform analizei ACEA, costurile directe ale implementării Euro 7 ar fi de patru până la zece ori mai mari decât estimările Comisiei, în evaluarea sa de impact Euro 7.

Organizația indică un studiu realizat de Frontier Economics, care a concluzionat că aceste costuri directe medii ale vehiculelor Euro 7 (comparativ cu Euro 6/VI) sunt în mare parte determinate de costurile de echipamente și investiții și sunt de aproximativ 2.000 de euro pentru mașini și furgonete cu un motor cu ardere internă și 12.000 de euro pentru camioane și autobuze diesel.

Studiul mai precizează că propunerea Euro 7 ar duce și la costuri indirecte, cum ar fi un consum mai mare de combustibil. Pe durata de viață a unui vehicul, acest lucru ar putea crește costurile cu combustibilul cu 3,5% (un plus de 20.000 de euro pentru camioanele pe distanțe lungi și 650 de euro pentru mașini și camionete). Aceste costuri indirecte s-ar adăuga costului total al deținerii unui vehicul, impunând presiuni financiare suplimentare beneficiarilor.

Concomitent, sunt avute în vedere modificări care au ca scop declarat reducerea victimelor pe drumuri. Privind statisticile Eurostat (iunie 2023), 20.600 de oameni au fost uciși pe drumuri, în 2022.

Următoarea generație de vehicule va veni echipată cu și mai multe sisteme electronice.

Între 2024 și 2029, se vor succeda o serie de măsuri suplimentare de siguranță: un sistem avansat, care recunoaște și previne distragerea atenției; performanță sigură și de durată a anvelopelor; cerințe pentru îmbunătățirea vizibilității șoferului prin geamurile vehiculului; și un înregistrator de date despre funcționarea vehiculului. După 2029, dar, posibil, și mai devreme, anumite organizații europene ar dori ca toate vehiculele comerciale să aibă instalate alcoolteste, care să blocheze deplasarea, plus un sistem de limitare a vitezei de deplasare la nivelul celei legale pe tronsonul respectiv.

Despre costurile suplimentare datorate sistemelor de depoluare s-a mai spus câte ceva, însă despre cele de siguranță nu. Fără îndoială le vom resimți. În bine!

Dan ATHANASIU

dan.athanasiu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.