Traficul greu, scos din Slatina

Șoferii de camioane au scăpat de calvarul traversării orașului Slatina, după ce traficul greu a fost scos pe recent finalizata variantă ocolitoare, ce face parte din Drumul Expres DEx12 Craiova-Pitești.

Porțiunea de 21,35 de kilometri din Lotul 2, care ocolește Slatina, a fost deschisă circulației în avans, însă cu două luni mai târziu față de termenul anunțat de ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, la inaugurarea din 21 aprilie a Lotului 1 Balș-Piatra Olt (18,5 km), prin care a fost eliminat traficul infernal dintr-o altă localitate de pe traseul DEx12: Balș.

Premierul Nicolae Ciucă a mers în inspecție pe șantier, cu o săptămână înainte de eveniment, împreună cu ministrul Grindeanu, pentru a se asigura că lucrările sunt finalizate în vederea recepției. „În acest moment, după ce am reușit să vedem stadiul lucrărilor și am avut discuții cu constructorul, putem spune că avem garanția că acest tronson poate fi dat în circulație și, în felul acesta, se asigură continuitatea pe drumul expres între Slatina și Balș”.

Se merge „șnur” pe 40 de km

Acum, se circulă „șnur” pe cei aproape 40 de kilometri ai întregului Tronson 2 al DEx12 Craiova-Pitești, spre bucuria șoferilor, care au fost nevoiți să suporte restricții, timp de circa trei ani. Constructorul, asocierea UMB-Tehnostrade-SA&PE Construct, a executat ambele loturi, a căror valoare depășește 1,45 miliarde de lei (fără TVA). Contractul a fost semnat în decembrie 2018, iar lucrările au început în 2019, după 12 luni de proiectare. Termenul de finalizare era prevăzut pentru trimestrul 3 al acestui an. UMB realizează și Tronsoanele 3 (de 31,75km) și 4 (de 31,8 km), lucrări ce ar urma să fie gata în anul 2023.

Sorin Grindeanu, ministrul Transporturilor și Infrastructurii: „Odată evitate aceste localități extrem de aglomerate de pe traseu, drumul între Pitești și Craiova va putea fi parcurs într-un timp considerabil mai scurt și în condiții de siguranța mult mai mari. Am încredere în constructorul român că va demonstra aceeași seriozitate și în privința Tronsoanelor 3 și 4, la care lucrează”.

Tronsonul 1, tot în întârziere

Lucrările la Tronsonul 1 se află tot în întârziere, motiv pentru care Sorin Grindeanu a lansat, din nou, amenințări: „Nu pot spune același lucru despre constructorul italian al Tronsonului 1, care, în continuare, înregistrează întârzieri. Este evident că, în acest ritm, nu va finaliza lucrările, până la sfârșitul acestui an. Dacă nu își îmbunătățește mobilizarea, acesta va suporta consecințe contractuale severe. Vreau să ia foarte în serios acest avertisment și sper să nu fiu nevoit să îl pun în aplicare”.

Premierul Nicolae Ciucă a completat: „Desigur că am discutat și aspectele care țin de întârzierile la tronsonul 1 Balș-Craiova. Acolo, lucrările sunt îndeplinite 52%. Am discutat cu constructorul și, în acest stadiu, pornind de la finanțare, până la subcontractare și asigurarea forței de muncă, nu pot să afirm că veștile sunt încurajatoare, pentru că sunt probleme pe care trebuie să le rezolve din punct de vedere al finanțării și abia în acel moment pot să reînceapă lucrările. Oricum, din grafic putem să ne dăm seama foarte simplu că lucrările nu vor fi finalizate așa cum este prevăzut în contract, la finele acestui an. Ca atare, împreună cu ministrul Transporturilor, cu directorul CNAIR, urmează să se analizeze în continuare modul în care se desfășoară activitatea. Există, deja, un certificat negativ și, în funcție de evoluție, se vor lua măsuri în consecință”.

La fel ca Grindeanu, el s-a declarat mulțumit de evoluția pe Tronsoanele 3 și 4: „Lucrările pe celelalte două tronsoane sunt în grafic. Există, în acest moment, și forța de muncă, există și planificarea activităților, astfel încât acestea să fie finalizate în timp și, desigur, ne-am bucura foarte mult dacă ele ar putea să fie predate mai devreme”.

1 miliard de euro de la Guvern, compensare

Prim-ministrul Nicolae Ciucă a amintit despre măsurile luate de Guvern privind compensarea creșterii prețurilor la materialele de construcții: „Din punctul de vedere al Guvernului, am făcut tot ceea ce a stat în putință să asigurăm aprovizionarea cu materiale de construcții, pentru că a fost o problemă generată de creșterea foarte mare a prețurilor. Prin măsurile pe care le-am luat la nivel guvernamental, am reușit să asigurăm o compensare a creșterii acestor prețuri. Ne interesează foarte mult continuarea derulării investițiilor, pentru că, prin aceste investiții, reușim, pe de o parte, și este obligatoriu să protejăm locurile de muncă, pe de altă parte să asigurăm dinamica economiei și dinamica construcțiilor. Prin pachetul de sprijin, am asigurat, pentru investiții, de la bugetul de stat, aproximativ 1 miliard de euro”.

Peste 34 de miliarde de euro, în infrastructura rutieră

„Există, în acest moment, un plan investițional pentru dezvoltarea infrastructurii rutiere, pe zece ani, 2021-2030; el are patru linii de finanțare: PNRR, Programul Operațional Transport, bugetul de stat și, de asemenea, încă o linie de finanțare europeană. Valoarea totală a finanțării infrastructurii de transport în România este de 72,77 miliarde de euro și, din această sumă, doar pentru infrastructura rutieră discutăm de o nevoie de finanțare de aproximativ 34,19 miliarde de euro, în acești 10 ani”, a adăugat Nicolae Ciucă.

„Avem nevoie de o corelare și de un dialog permanent între Ministerul Transporturilor și companiile care s-au angajat în dezvoltarea acestei infrastructuri, astfel încât proiectele să fie duse la capăt. Este suficient de multă frustrare pentru angajamentele și promisiunile care s-au făcut ca infrastructura rutieră să poată să se dezvolte și pentru întârzierile care s-au petrecut în toată această perioadă de timp, iar datoria noastră, responsabilitatea noastră este să ne asigurăm că ele vor fi realizate la timp”, a mai spus premierul.

28 de oferte pentru SF Drum Expres Filiași-Lugoj

CNAIR a primit 28 de oferte pentru elaborarea Studiilor de Fezabilitate (SF) necesare construirii Drumului Expres Filiași-Lugoj, de 230 km. Precizările ministrului Grindeanu:

„Drumul (…) este împărțit în 4 loturi, astfel încât, pe măsură ce sunt finalizate SF, să poată fi lansate cât mai eficient în licitație contractele pentru proiectare și execuție: Lotul 1 (Filiași-Drobeta Turnu Severin) – de 70 km și o valoare estimată a contractului pentru elaborarea SF de 28,19 milioane de lei fără TVA; Lotul 2 (Drobeta Turnu Severin-Domașnea) – de 65 km și o valoare estimată de 47,79 mil. lei; Lotul 3 (Domașnea-Caransebeș) – de 45 km și o valoare estimată de 25,38 mil. lei; Lotul 4 (Caransebeș-Lugoj) – de 50 km și o valoare estimată de 18,79 mil. lei”. Durata contractelor este cuprinsă între 18 și 26 de luni.

Noi noduri rutiere pe autostrăzi

CNAIR a semnat cu firma EXPLAN contractul de 5,5 milioane de lei (fără TVA) privind elaborarea Studiului de Prefezabilitate (SPF) și SF pentru realizarea de noi noduri rutiere pe autostrăzi.

Viitoarele noduri rutiere sunt: Pantelimon (A0 Nord-km 48); Ungureni (A1 București-Pitești, km 53); Șibot (A1 Orăștie-Deva, km 327); Ovidiu (A2 Fetești-Cernavodă, km 146); Dunărea (A2 Fetești-Cernavodă, km 157); Peștera (A2 Cernavodă-Constanța, km 181); Ciurila (A3 Câmpia Turzii-Gilău, km 33); Românași (A3 Poarta Sălajului-Nușfalău, km 26); Luduș (A3 Ogra-Câmpia Turzii, km 18); Săndulești (A3 Câmpia Turzii-Gilău, km 17); Crasna (A3 Mihăilești-Suplacu de Barcău, km 52); Nod de descărcare pe A7 în zona Dumbrava, după conexiunea A7 cu A3; Nod de încărcare/descărcare Adjud (A7). După finalizarea acestui contract, se vor putea stabili, pentru fiecare proiect în parte, valoarea și termenele necesare construirii nodurilor.

Magda SEVERIN

magda.severin@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.