TRANSAF LOGISTICS. Spiritul moldovenesc, pe șoselele Europei

Republica Moldova se află într-o poziție geopolitică destul de tăioasă – la granița actuală dintre Uniunea Europeană și Ucraina. Este o zonă cu cel puțin o serie de provocări, dar care oferă, în același timp, un număr egal de oportunități. Dovada vie este climatul social moldovenesc înfloritor, acesta fiind reprezentat deja de oameni și companii de succes atât în România, cât și în spațiul internațional.

Una dintre companiile moldovenești care au reușit să își extindă afacerile peste Prut și să le susțină timp de 10 ani este Transaf Logistics. Adrian Finciuc, directorul Transaf, ne-a spus că, într-un astfel de business, esențiale sunt două lucruri: echipa, și adaptabilitatea la evenimente neașteptate.

Transaf a fost fondată în anul 2006, în Chișinău. „Tata lucra deja de 20 de ani în transporturi. A fost un pionier al transportului internațional din Republica Moldova. Până să își înființeze propria companie, a lucrat cu una din primele companii de transport extern din țară și cu un trust moldo-francez. Ulterior, în baza unei autorizații CEMT, și-a cumpărat un camion și a început să facă transporturi către Comunitatea Europeană. Prima mea misiune alături de tata în afaceri a fost să ridic aceste certificate”, a declarat Adrian Finciuc.

La intersecția dintre hotare

Aderarea României în Uniunea Europeană a însemnat un nou val de oportunități și pentru Moldova, în special datorită experienței moldovenilor cu spațiul vorbitor de limbă rusă, mai mult sau mai puțin un mister pentru majoritatea europenilor.

„După o serie de experiențe spre Turcia și Rusia, unde lucrurile pot fi uneori destul de dificile, am început să fiu mult mai interesaicat de o potențială colaborare cu România, în special având în vedere recenta intrare în UE. Unul din avantajele noastre era faptul că vorbim aproape nativ limba rusă iar șoferii noștri pot circula în Rusia fără viză, în baza pașaportului moldovenesc. Poți spune că am fost intermediarul ideal între aceste două piețe”, își amintește Adrian Finciuc.

În urma unor dezbateri și calcule, Adrian a decis deschiderea companiei Transaf Logistics în România, în luna iunie a anului 2012.

Aventura românească

„Imediat ce am primit cetățenia română, am ales să deschid firma la Iași, pentru că este destul de aproape de Chișinău, la 170 kilometri și 2 ore de drum. Am cumpărat 2 camioane second-hand și am început să facem transporturi din Turcia, România și Bulgaria, pentru Rusia. La momentul respectiv, era o piață bună, cu tarife consistente”, spune directorul general Transaf Logistic.

La momentul respectiv, erau mai ușor de găsit șoferi din Republica Moldova, dar, de 2 ani încoace, a apărut criza de șoferi și acolo. Un alt avantaj al curselor către Rusia a fost legat de carburant, pentru că motorina era mult mai ieftină în Rusia decât în România și Moldova. Dar, bineînțeles, au existat și probleme: cozi, amenzi, birocrație foarte mare. O cursă România-Moscova dura aproximativ 7 zile (2.700 km).

„În 2014, am început să revenim către Comunitate, pentru că am vrut să dezvoltăm și alte direcții, să ne extindem activitatea. Pe Europa de Vest, este mai ușor să conduci o afacere și mai rentabil, pentru că ai mentenanța mai joasă, management mai bun, poți să-ți prognozezi mai bine lucrurile, ai șoferi mai fericiți și mai dornici de a munci. De unde, înainte, aveam șoferi care nu voiau să conducă în Europa, acum mai degrabă preferă să meargă către vest, decât către Rusia”, a subliniat Adrian Finciuc.

Adrian Finciuc

Momentele de criză creează oportunități

Când a început pandemia, Transaf Logistics a renunțat complet la relația Rusia. „N-am stat deloc acasă, am lucrat tot timpul și am simțit încă de la început creșterea cererii, pentru că au fost transportatori care s-au oprit câteva luni. Știam deja care erau prognozele, că este nevoie de transport, că transportatorii rutieri sunt salvarea logisticii și a aprovizionării cetățenilor, că s-au închis granițele și sunt, practic, singurii care puteau ieși și intra în țară. În paralel, am început și reînnoirea flotei”, a spus directorul general Transaf Logistics, subliniind că, deja cu un an înainte de pandemie, compania a decis să înceapă un proces de rebranding, ceea ce a reprezentat o măsură foarte inspirată. „Înainte, aveam o flotă amestecată, dar am decis pentru o singură marcă de camioane și o singură marcă de remorci, iar toate vehiculele să aibă o imagine unitară – capul tractor alb, semiremorca gri și logoul atât pe partea din față, cât și în spate”.

„O altă inițiativă valoroasă a fost și dezvoltarea pe rețelele sociale, acum trei ani, care ne-a ajutat foarte mult, pentru că am început să luăm mulți șoferi de pe Facebook, ceea ce puține firme făceau, la momentul respectiv”, subliniază Adrian Finciuc.

Astfel, Transaf Logistics a început să efectueze transporturi din Republica Moldova către vestul Europei, exportul de vinuri moldovenești către Marea Britanie luând amploare, în ultimii ani. Și aici, a apărut o „nișă” pe care nu mulți se aventurează. „Transporturile către Marea Britanie sunt foarte complicate și puțini vor să meargă pe această relație, dar noi avem experiență. Am identificat fluxurile unde era nevoie de transport și care nu erau prea mult acoperite. Apoi am mers și pe rute din Franța și Spania și am devenit foarte căutați pentru transporturile din Republica Moldova, către vest”, declară directorul general Transaf Logistics.

În vreme de război…

După izbucnirea războiului din Ucraina, au început să crească tarifele de transport, pe fondul augmentării cererii, având în vedere faptul că producătorii din Republica Moldova care aduceau materiale din Rusia și-au schimbat furnizorii. Există cereri și pe import, și pe export, au apărut alte fluxuri de marfă din Franța, Germania, Spania, Italia etc. În prezent, încă există mărfuri în Republica Moldova care nu găsesc soluție de transport către Europa.

„De asemenea, a crescut cererea pe export pentru cereale a Republicii Moldova. Este o țară agricolă și, din această cauză, agro-businessul logistic este foarte important pentru noi. Din toamnă, începem să ducem pe export semințe, grâu, produse agricole. După aceea, iarna, agricultorii își cumpără utilaje, pe care le transportăm tot noi. Din februarie până în luna aprilie, aducem material semincer, peste vară, diferite materiale tot pentru agricultură, iar toamna începem să exportăm iarăși materia primă. Ciclul agricol dintr-o țară este foarte important și, practic, tot anul ai de lucru”, spune Adrian Finciuc.

Mihai Plăcintă, cel mai vechi șofer din echipa Transaf (stânga), alături de Dionis Buga, reprezentând conducătorii auto din generația tânără (dreapta).

Pe de altă parte, pe relația Rusia, în prezent, sunt niște tarife uriașe, la transport. De când a început războiul, primele provocări au fost legate de exportul din Republica Moldova către Moscova. Prețurile au început de la 10.000 de euro, apoi au ajuns 12-13.000 de euro, iar în luna mai, în plin sezon de căpșuni și cireșe, în piață se discuta de prețuri de până la 22.000 de euro pentru un transport. „Dar noi nu am reluat transporturile către Rusia, pentru că avem mult de lucru de la clienții pe care îi aveam deja, la prețuri suficient de bune. N-am vrut să ne schimbăm direcția, ca după aceea să ne fie foarte greu să ne întoarcem în piața pe care o știam deja”, subliniază directorul general Transaf.

O dezvoltare constantă

În prezent, Transaf Grup dispune de 10 camioane în Republica Moldova și de 26 în România. Din noiembrie 2021, până în iunie 2022, compania din România a ajuns de la 18, la 26 de camioane. „Modelul de achiziționare de camioane second-hand îmi permite să cumpăr mai multe vehicule, într-un timp mai scurt decât dacă aș cumpăra camioane noi. Pentru viziunea pe termen scurt e OK, dar, pe termen lung, ne propunem să achiziționăm camioane noi. Deocamdată, suntem în expectativă, pentru a vedea cum evoluează piața de vehicule, prețurile etc.”, spune Adrian Finciuc. „Anul acesta, am cumpărat și câteva semiremorci frigorifice, dar acest tip de transport este încă nou, pentru noi. Am decis să diversificăm flota, pentru că au apărut clienți care au nevoie de un spectru mai larg de servicii. Până la anul, dorim să ajungem la 50 de camioane.”

Transaf Logistics are 40 de angajați (în România), dintre care 30 de șoferi și restul dispeceri, mecanici, contabili. „Vom merge mai departe cu aceeași politică, de angajare a șoferilor moldoveni cu dublă cetățenie, dar ne gândim că am putea să lucrăm și cu șoferi ucraineni. De când a izbucnit războiul, Republica Moldova s-a apropiat mult de Ucraina. Mulți ucraineni încep să deschidă afaceri în Moldova, iar această migrare schimbă lucrurile în tot Estul Europei. Iar firma din România ne conferă siguranță, businessul este mult mai protejat aici”, a concluzionat directorul general Transaf Logistics.

Puteți vota pentru finaliștii concursului Romanian Transport Company of the Year 2022 scanând codul QR de mai jos:

Raluca MIHĂILESCU

raluca.mihailescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.