TRUCK TUNING ART 2022: Culoarea sufletului de transportator

Transportul reprezintă o afacere, însă nu puțini sunt cei care fac această activitate din pasiune. Iar atunci când pasiunea se întâlnește cu arta…

Carohi Pharma Transport a câștigat premiul pentru „Best Exterior”.

La începutul luni august, a avut loc cea de-a doua ediție a Truck Tuning Art, un show unde camioanele sunt tratate ca opere de artă.

Practic, sunt camioane utilizate în activități de transport obișnuite, dar pe care proprietarii lor le-au transformat în ceva frumos și unic.

Merită să apreciem complexitatea evenimentului, care poate fi privit pe mai multe dimensiuni. În primul rând este vorba despre camioane. Primele care ies în evidență sunt cele cu teme extravagante, inspirate din filme, precum și transformările radicale în care camionul a fost complet schimbat față de original. Și atenție, discutăm atât de exterior, cât și de interiorul cabinelor.

Un loc aparte îl ocupă camioanele care respectă diferite stiluri – sunt reguli care trebuie respectate și elemente de design care trebuie întărite.

Fiv Trans a avut o prezență impresionantă și numeroase premii – „Best Interior” – locul I, „Best Exterior” – locul III, „Best Paint” – locul II și III, „Best Sound” – locul I.

Și apoi vin camioanele care par obișnuite… însă dacă privești cu atenție, și știi ce trebuie să cauți… Sunt acele camioane care ne atrag privirea, ni se par pur și simplu frumoase, fără a înțelege imediat de ce. Pot fi preluate elemente de la stilurile existente, însă în general este vorba despre bunul gust al proprietarului, care reușește cu ajutorul luminilor și al unor elemente de design (în general destul de discrete) să întărească frumusețea de ansamblu a camionului.

„Este într-adevăr vorba de artă, pentru că sunt criterii care trebuie respectate, există stiluri, curente, care evoluează în timp… Un asemenea camion devine o entitate proprie, unică”, a explicat Florin Tomuța, organizatorul Truck Tuning Art.

Locul al doilea pentru „Best Exterior” a fost adjudecat de Gec Spedition.

Apoi vine dimensiunea publică a evenimentului.

Florin Tomuța: Pentru noi, pe primul plan sunt oamenii care încă mai cred în ideea de a face transport, de a face lucruri și cu sufletul și nu doar cu contul bancar.”

Deși este abia la cea de-a doua ediție și vine după o pauză de doi ani, provocată de pandemie, ediția 2022 a Truck Tuning Art a reunit peste 80 de camioane expuse și un număr impresionant de vizitatori. Au fost transportatorii și șoferii care au venit cu camioanele tunate. Alături de aceștia au venit mulți susținători și pasionați din toată țara și chiar din străinătate. Dar a existat un aflux impresionant și continuu de oameni, care pur și simplu au vrut să admire mașinile.

„Sunt mulți copii, multe familii și poate reușim astfel să îmbunătățim percepția societății despre ceea ce înseamnă meseria de șofer, activitatea de transportator în general. Am fost impresionat de reacția locuitorilor din Alba Iulia, care au venit în număr foarte mare. În plus, au venit oameni din toată țara și pe durata desfășurării evenimentului, cu greu mai puteai găsi o cameră în Alba Iulia sau în apropriere”, a spus Florin Tomuța.

Florin Tomuța, organizator Truck Tuning Art și director general Tomiflex: „Sunt camioane care par simple, dar pe care s-a lucrat foarte mult și cunoscătorii pot vedea calitatea elementelor adăugate, armonia întregului, estetica care impresionează.”

Avantaje practice

Este dificil să discutăm despre avantaje practice atunci când vine vorba despre tuning la camioane. Investești sume importante și timp în transformări, care nu au cum să se regăsească ulterior în cifrele afacerii. Și totuși…

„Doar o minoritate a transportatorilor investește în această pasiune, însă sunt mulți șoferi care își doresc să aibă un astfel de camion. Este vorba despre orgoliul șoferului, mândria lui de a lucra pe o mașină deosebită. Un asemenea camion spune ceva despre firma care îl deține și despre reputația șoferului care îl conduce”, a arătat Florin Tomuța.

Cei care realizează asemenea transformări în mod curent spun că este o activitate care aduce satisfacție și selecție.

„Niciodată pe un asemenea camion nu va lucra un conducător auto slab pregătit.

Funcționează ca un antibiotic pentru întregul colectiv. Am un coleg, care după ce a preluat un alt camion, mai nou, a continuat să se intereseze de modul în care este exploatat vechiul lui camion. De altfel, șoferii sunt implicați în procesul de transformare a camioanelor pe care vor lucra”, a precizat Florin Tomuța.

Și în fața clienților, în mod cert, aceste camioane creează o impresie bună de la prima apariție.

„Chiar dacă nu reprezintă un motiv de a accesa tarife mai mari, câștigi din faptul că ai conducători auto mai bine pregătiți, mai atenți la modul în care exploatează mașinile”, a completat Florin Tomuța.

Și mai există un avantaj – poate cel mai important. Emoția și pasiunea pe care le stârnesc camioanele tunate au creat prietenii puternice și o comunitate din ce în ce mai largă și mai activă.

„Comunitatea creată în jurul pasiunii pentru camioane tunate funcționează și pe șosea, zi de zi. Dacă unul dintre noi are o problemă ne contactăm și ne ajutăm unii pe alții”, a explicat organizatorul Truck Tuning Art.

De la mii… la zeci de mii de euro

Cele mai multe camioane modificate sunt cele rulate. Practic, sunt achiziționate second-hand și este demarat procesul de modificare.

„De obicei, primul pas este vopsirea oglinzilor în culoarea mașinii. Urmează o uniformizare a culorii, becuri în plus, luminițe și de aici… Din păcate mulți cad în kitsch. Un camion tunat îl recunoști și ziua și noaptea. Este nevoie de o cultură a camioanelor pentru a realiza o lucrare frumoasă”, a explicat Florin Tomuța.

Pe lângă stiluri, sunt și foarte multe mesaje (camioane dedicate taților, copiilor, care adoptă o anumită temă sau poveste).

În majoritatea cazurilor, aceste modificări sunt realizate în propriul garaj și nu de puține ori, unele dintre elementele utilizate sunt confecționate manual.

„Ne propunem să facem un magazin de accesorii în România, dedicat acestei pasiuni. Avem nevoie de piese de calitate, la un preț cât mai accesibil. Multe dintre elementele pe care le folosim le realizăm singuri. De exemplu interioarele de cabină”, a declarat organizatorul Truck Tuning Art.

Un proiect de transformare durează câteva luni și transportatorii caută în general acele perioade cu activitate redusă. De exemplu, în cazul firmelor de transport în construcții este vizată perioada decembrie – martie.

Dar cât costă?

„Preferabil este să nu te gândești la bugetul necesar unei transformări, pentru că ajungi să nu o mai faci. Totuși, lucrând cu echipa proprie și știind foarte bine ce ai de făcut, nu pierzi timp, nu faci lucruri pe care ulterior să fie nevoie să le modifici (reduci la maxim pierderile) – o transformare s-ar putea încadra între 5.000 și 30.000 de euro”, a estimat Florin Tomuța.

Bineînțeles, cu cât camionul este mai nou, cu atât reperele sunt mai scumpe, pentru că este nevoie de timp pentru ca producătorii de piese să se adapteze.
Din păcate, la ora actuală, în România nu există o legislație care să clarifice aceste transformări, și astăzi aceste camioane modificate nu pot fi omologate.

Povestea evenimentului

„Totul a început cu o idee, pe care ulterior am testat-o pe rețelele online, unde suntem foarte activi. În mai puțin de oră am avut sute de reacții cu oameni care doreau să participe la un asemenea eveniment.

Încă de la început ne-am dorit ca acest eveniment să fie dedicat șoferilor și transportatorilor care mai reușesc, în aceste timpuri dificile, să investească în aspectul camioanelor”, a povestit Florin Tomuța.

Prima ediție a avut loc în 2019 și a demonstrat potențialul Truck Tuning Art prin interesul arătat de un număr important de transportatori și șoferi.
Au urmat cei doi ani de pandemie și anul 2022… ediția a doua a depășit-o pe prima la toate capitolele.

„Best Paint” – locul I și „Best Interior” – locul II au fost câștigate de camionul firmei Sull Trans.

Și totuși, a existat un moment de cumpănă…

„Anul acesta a fost unul foarte agitat, marcat de creșterile costurilor pentru transport (carburant, asigurări, piese), modificări legislative într-un ritm care ne face să ținem cu greu pasul… tarifele se aliniază la noile realități cu o întârziere de 2-3 luni și mai apar și dificultăți în încasarea banilor… Cu doar câteva luni înainte, a existat un moment în care am decis să oprim organizarea festivalului”, a arătat Florin Tomuța.

Decizia a fost anunțată în mediul online și… mesajele au explodat.

„Best Holland Style” a fost adjudecat de Package Spedition.

„Am primit reacții inclusiv din Anglia, Germania, Spania… de la oameni care mi-au trimis biletele de avion achiziționate, sau care își programaseră vacanța exact pentru a fi prezenți la eveniment. Nu puteam dezamăgi atâta lume și astfel am revenit asupra deciziei”, a povestit organizatorul Truck Tuning Art.

Astăzi, Truck Tuning Art reprezintă o comunitate cu sute de membri și cu toții s-au implicat pentru a face posibil evenimentul. Iar actuala ediție a fost mai mare cu 70% față de prima, conform estimărilor organizatorilor.

Stilul italian înseamnă mult inox, multe lumini, multă extravaganță. Totul este exagerat pe partea estetică, dar cu mult bun gust.

Un alt aspect notabil este faptul că echipa organizatorică este formată din voluntari, persoane care au alte joburi, dar s-au implicat pentru realizarea Truck Tuning Art din pasiune.

Cum va fi anul viitor?

„Truck Tuning Art 2023 va fi organizat la un nivel și mai ridicat și ne bazăm inclusiv pe buna colaborare cu autoritățile locale, mai ales că locul unde se desfășoară contribuie major la succesul acestui show. Cetatea Alba Iulia a fost astfel inclusă pe harta evenimentelor dedicate camioanelor”, a precizat Florin Tomuța.

Sunt firme care au dezvoltat în timp un stil personal – Tomiflex Style. Deși prezente la eveniment în număr mare, camioanele Tomiflex nu au participat la competiție.

Pentru 2023 organizatorii se așteaptă la o creștere a numărului de expozanți, dar și la o îmbunătățire a calității camioanelor expuse.

Radu BORCESCU
radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.