Un scenariu anticipat

Prelungirea valabilității licențelor de traseu interjudețene era așteptată, în condițiile în care am ajuns la jumătatea anului, fără a avea legea publicată în Monitorul Oficial.

Augustin Hagiu

Adoptarea formei finale a legii, în urma unor dezbateri care s-au prelungit neașteptat de mult, și apoi contestarea la Curtea Constituțională fac imposibilă punerea în aplicare a noului act normativ, mai ales că va fi nevoie și de normele de aplicare.

„Încă de anul trecut, în discuțiile de la Ministerul Transporturilor, am avertizat în legătură cu faptul că, dacă aceste modificări vor fi date sub formă de proiect de lege, actul normativ va muri în Parlament și nu își va atinge obiectivul – finalizarea până în martie 2023 și o formă clară, predictibilă, echilibrată, pentru o tranziție către deschiderea pieței după modelul italian, așa cum a acceptat ministerul, la vremea respectivă. Avem experiența ultimilor 20 de ani, în ceea ce înseamnă proceduri parlamentare și interese în Parlament. În plus, s-a ajuns în situația aceasta și deoarece un partid, care a contestat vehement toate formele amendate sau neamendate care au circulat prin Comisia de Industrii și Servicii și Comisia de Transporturi, a atacat, după finalizarea procedurii parlamentare, la Curtea Constituțională, acest act normativ”, a arătat Augustin Hagiu, președinte FORT.

Curtea Constituțională urmează să se pronunțe pe 27 iunie, un termen, evident, insuficient pentru Ministerul Transporturilor pentru a reacționa, în funcție de rezultat. Astfel, singura soluție posibilă a rămas prelungirea programului de transport interjudețean.

„În momentul de față, pe circuitul de avizare, se află un proiect de ordin al ministrului transporturilor, care vizează prelungirea valabilității licențelor de traseu până la data de 31 decembrie 2023”, a precizat Augustin Hagiu.

O prelungire suficientă?

Evident, ordinul de ministru va produce efecte imediat, oferind posibilitatea transportatorilor care dețin licențe de traseu interjudețene să prelungească valabilitatea acestora până la finalul anului.

Totodată, în funcție de decizia Curții Constituționale, este de așteptat ca actul normativ să se reîntoarcă, pe circuit, în Parlament, începând cu luna septembrie, după vacanța parlamentară.

„În cazul în care Curtea Constituțională decide că actul normativ nu încalcă prevederile constituționale, este clar că el va intra în vigoare la 1 ianuarie 2024, după ce ordinul de ministru își încetează aplicabilitatea, urmând ca, pentru încă un an, operatorii existenți să-și continue activitatea, iar ceilalți, care doresc să intre în piață, să facă acest lucru conform regulilor stabilite în acest act normativ. Dacă, însă, Curtea Constituțională decide că nu este constituțională și retrimite la Parlament legea, mai mult ca sigur că 31 decembrie 2023 ne va surprinde, din nou, fără un act normativ, drept pentru care Ministerul Transporturilor va recurge la un alt ordin de ministru, probabil cu o altă prelungire. Soluția unei ordonanțe de urgență este aproape imposibil de obținut, în actualul context politic”, a declarat președintele FORT.

foto: Jean-Mihai Pîlșu

Efectele unei tranziții întârziate

Orice schimbare majoră pe un segment al pieței va produce efecte… pozitive și negative. Însă amânarea demarării tranziției către o piață deschisă…

Operatorii deținători de licențe de traseu își vor prelungiri valabilitatea licențelor de pe cursele rentabile, însă, mai are vreun sens pentru ei să păstreze cursele slabe sau chiar nerentabile? În actualul context, răspunsul pare evident. Astfel, este probabil să asistăm la o scădere a numărului de curse interjudețene și, implicit, la diminuarea soluțiilor de transport oferite călătorilor.

În același timp, orice intenție de a acoperi spațiile descoperite de pe piață se lovește de lipsa cadrului legislativ.

Practic, îngrijorarea exprimată de mulți transportatori privind renunțarea la unele curse interjudețene nu va putea fi contrabalansată cu noi investiții.

„Transportul interjudețean, din punct de vedere al abordării legale, merge pe aceeași linie cu cel județean, cu diferența că aici avem autoritate centrală, față de autorități locale. Cu transportul interjudețean, suntem în același film prost, în același haos ca și pe transportul județean”, a concluzionat președintele FORT.

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.