VOLVO FH AERO: Libertatea de a alege

Noul model lansat de Volvo Trucks, alături de aerodinamicitatea îmbunătățită, propune noi dotări și tehnologii moderne, care duc eficiența, dar și confortul și siguranța într-o nouă ecuație.

Vorbim tot mai mult, în ultima vreme, despre decarbonizare, electrificare, digitalizare… Aceste cuvinte aproape că au devenit „limbaj de lemn”, în condițiile în care spun același lucru, fără, însă, a avea o componentă practică, reală, prezentă pe drumuri. Astfel, se creează o senzație de blocaj, în care fiecare așteaptă să facă ceilalți primul pas.

Volvo Trucks este unul dintre producătorii care au decis să transforme partea teoretică (și legislativă) în realitate, crescând nu doar eficiența operațională a camioanelor (un drum pe care constructorul suedez îl parcurge cu viteză în ultimele decenii), ci și oferta de modele și opțiuni, pentru ca transportatorii să poată alege optim, cât mai aproape de nevoile lor operaționale.

Practic, schimbarea are loc pe multiple planuri, cu ținte evidente – costuri operaționale optimizate, reducerea emisiilor de CO2, sisteme de siguranță tot mai complexe și… emoție pozitivă! În mod uzual, ar fi trebuit să folosesc cuvântul „confort”, însă, evident, este nevoie de mai mult, dacă țintim să păstrăm actualii șoferi și să atragem alții noi. Iar Volvo FH Aero punctează hotărât la acest capitol, cu un nou sistem de infotainment, o cabină mai confortabilă, un nou sistem de sonorizare…

Însă, cred că schimbarea de filozofie o ilustrează cel mai bine noul sistem I-See, care permite șoferilor să rămână mare parte din timp cu pilotul automat activat și alături de sistemul de menținere a benzii de rulare. Practic, șoferul devine, în cea mai mare parte a timpului de condus, un spectator atent, gata să intervină, însă nu va fi necesar să o facă decât rar, în condițiile în care camionul păstrează banda și adaptează viteza nu doar în funcție de mașina din față, ci și respectând restricțiile existente pe diferitele porțiuni de drum și, chiar, anticipând curbele și sensurile giratorii. Nu este vorba doar de eficiență și creșterea siguranței, ci se activează și senzația de mândrie că poți lucra într-o industrie ce utilizează tehnologii de ultimă generație. Bravo Volvo! Această abordare va contribui la ameliorarea cronicei probleme legată de lipsa șoferilor.

5% reducere a consumului

Volvo FH Aero oferă eficiență energetică la un nou nivel și este disponibil în patru variante, inclusiv versiunea electrică și cea cu combustibil bio.

Noul model are o aerodinamică îmbunătățită și, alături de alte tehnologii noi, poate reduce consumul de energie și emisiile, cu până la 5%.

„Noul Volvo FH Aero este cel mai eficient camion pe care l-am avut vreodată și continuăm să reducem emisiile de CO2 pentru întreaga noastră gamă de produse”, a precizat Roger Alm, președintele Volvo Trucks, adăugând despre noul model că „este un camion Volvo de elită – sigur, frumos proiectat și de calitate superioară, pentru sarcini de transport solicitante pe distanțe lungi, conceput pentru succesul clienților noștri.”

Desemnat Camionul internațional al anului 2024, Volvo FH Electric va fi disponibil și în noua versiune Aero.

Lansarea a fost un moment prielnic și pentru a redeștepta lupta pentru cel mai puternic camion. Astfel, Volvo FH16 devine cel mai puternic camion din industrie, cu un motor complet nou și mai eficient, de 780 CP.

Indiferent de sistemul de propulsie pentru care optează clienții – electric, gaz sau diesel – toate variantele noului FH Aero vor beneficia de un consum mai mic de energie, o autonomie mai mare și un nivel superior de siguranță și experiență de conducere.

Noile modele de camioane Volvo Aero vor fi lansate pe piețe în mod treptat, pe parcursul anilor 2024-2025, în patru versiuni: FH Aero, FH Aero Electric, FH Aero alimentat cu gaz și FH16 Aero.

Design aerodinamic

Proiectarea Aero a început odată cu schimbarea, în 2019, a directivei europene în legătură cu lungimea maximă admisă a camioanelor.

Astfel, partea din față a cabinei Volvo FH Aero a fost prelungită cu 24 de centimetri, în comparație cu modelul curent Volvo FH. Această prelungire a fost esențială în crearea unei cabine mai aerodinamice. Nu numai că aerodinamica mai bună asigură un consum mai mic de combustibil, ci oferă și o stabilitate mai mare la rulare, în condiții de vânt.

Bineînțeles, aerodinamica îmbunătățită aduce beneficii și modelului FH Aero Electric, datorită proprietăților de rulare liberă mai eficiente. Astfel, crește rata de regenerare a energiei pentru realimentarea bateriei în timpul frânării sau când se coboară o pantă, energia fiind disponibilă atunci când este necesar, la următoarea accelerare sau urcare.

Noul model este ușor de remarcat de la distanță. Pe partea frontală a modelului FH Aero este etalată emblema Volvo Iron Mark, mai mare și ușor de recunoscut. De asemenea, este prezentă și sigla Volvo, evidențiind în mod clar faptul că acesta este cel mai recent model al companiei Volvo Trucks.

Camerele iau locul oglinzilor

Noul sistem avansat de monitorizare cu cameră video contribuie semnificativ atât la aerodinamică, cât și la siguranță. Această soluție nouă, care înlocuiește oglinzile exterioare tradiționale, deschide câmpul vizual al șoferului, îmbunătățind siguranța atât pentru șofer, cât și pentru ceilalți participanți la trafic.

Sistemul de camere video îmbunătățește vizibilitatea șoferului în condiții de ploaie și întuneric, dar și în lumina directă a soarelui și în tuneluri. Pentru situațiile în care camionul are o remorcă atașată, sistemul de camere video oferă o funcție de panoramare automată, adaptată la mișcările de întoarcere făcute de remorcă.

Noi dotări

Tehnologia I-See de la Volvo a fost optimizată pentru a economisi energie și a reduce emisiile de carbon, prin folosirea unei hărți topografice disponibile în cloud, pentru a optimiza rularea și pentru a oferi mai mult timp de condus în modul pilot automat, ceea ce conduce la economisirea energiei și la o deplasare mai relaxată.

Sistemul de frânare cu disc fără rezistență la rulare brevetat de Volvo îmbunătățește capacitatea de frânare, reducând, concomitent, consumul de energie și emisiile.

Sistemul de infotainment a fost actualizat, fiind ușor de folosit și oferind posibilitatea de personalizare în funcție de nevoile individuale.

Sistemul de sunet este îmbunătățit, cu șase difuzoare premium de înaltă calitate, un nou amplificator de putere și un subwoofer care conferă o putere superioară experienței sonore.

De asemenea, a fost încorporat un nou sistem de navigație, oferit împreună cu hărți îmbunătățite, adaptate nevoilor specifice camionului, cu actualizări automate ale hărților, care permit eficientizarea livrării mărfurilor.

Modificările interioare includ, de asemenea, un cuptor cu microunde integrat și porturi de alimentare USB-C.

Totodată, Volvo Trucks My Business Apps a fost introdus pe mai multe piețe. Acesta este un serviciu pe bază de abonament, care le permite clienților să descarce aplicații de la diferiți furnizori și să le folosească pe afișajul secundar din bord, aducând beneficii reale disponibilității și utilizării zilnice a camionului.

Iar noul serviciu de monitorizare anvelope oferă managerilor de flotă o vedere completă asupra camionului și remorcii, prin intermediul Volvo Connect, reducând riscul costurilor neprevăzute legate de anvelope.

Volvo FH va fi disponibil, în continuare, și în varianta cu cabină standard neextinsă.

Cel mai puternic motor

Volvo Trucks a lansat un nou motor pentru modelul FH16, ce oferă până la 780 CP și 3.800 Nm. Noul motor are 17 litri și poate face față cu ușurință celor mai complexe sarcini de transport, asigurând, totodată, eficiență în privința consumului de combustibil. Noul motor este certificat și pentru compatibilitatea cu biocombustibili.

Noul motor este disponibil cu trei niveluri de putere: 600, 700 și 780 CP. Nivelurile de cuplu au fost crescute la 3.000, 3.400 și 3800 Nm în versiunea de top. Nivelurile mai mari de putere și cuplu se traduc în răspuns mai rapid al motorului, o mai bună manevrabilitate, productivitate maximă și eficiență sporită a consumului de combustibil.

Motorul D17 este echipat cu un singur turbocompresor eficient, care mărește capacitatea de răspuns a motorului și îmbunătățește experiența de rulare. Designul inovator brevetat al pistonului ondulat Volvo optimizează arderea și reduce emisiile, în timp ce noul sistem de injecție asigură cea mai bună economie de combustibil, iar presiunea de comprimare crescută din cilindru asigură un nivel ridicat de putere.

Puterea de frânare a motorului pe întreaga gamă de turații a fost îmbunătățită mult, rezultând un răspuns remarcabil al motorului. Acest lucru permite schimbarea ultra rapidă a treptelor de viteză și are ca rezultat o uzură mai mică a plăcuțelor de frână și a frânelor cu disc, conducând la creșterea eficienței la coborârea pantei.

Noul motor D17 este certificat pentru compatibilitate cu HVO (ulei vegetal hidrotratat), în toate variantele de putere. Versiunea de 700 CP este, de asemenea, certificată pentru a funcționa cu biodiesel 100% (B100). Cutia de viteze a fost actualizată, pentru a face față la până la 3.800 Nm, iar eficiența cutiei de viteze a fost îmbunătățită și mai mult, pentru versiunile de 3.000 și 3.400 Nm.

Vânzările pentru Volvo FH16 cu noul motor încep la jumătatea anului 2024.

Noul motor este disponibil pentru noul Volvo FH16 Aero și la cea mai recentă versiune Volvo FH16.

Transport urban electric

Volvo a lansat primul său model de camion dezvoltat exclusiv cu propulsie electrică. Cu capacitate pentru încărcături grele și vizibilitate excelentă pentru șofer, FM Low Entry este un camion electric optimizat pentru rulare sigură și eficientă, în zonele urbane.

Poziția coborâtă de rulare oferă șoferului vizibilitate excelentă și controlul asupra zonei din jurul camionului. Vizibilitatea excelentă oferită de FM Low Entry i-a adus o evaluare de cinci stele, conform standardului Direct Vision, care evaluează vehiculele de mare tonaj cu activitate în Londra și care va intra în vigoare în al patrulea trimestru al anului 2024.

Volvo FM Low Entry este versatil și poate fi adaptat pentru a îndeplini cerințele specifice ale diferitelor activități de transport, cum ar fi gestionarea deșeurilor, distribuția și construcțiile.

Camionul are la bază modelul Volvo FM. Cabina spațioasă a fost coborâtă și deplasată înainte, iar treapta de acces joasă și podeaua plată facilitează intrarea și ieșirea din camion. Aceste caracteristici de design creează un mediu de lucru ergonomic, confortabil și eficient pentru șoferi, în zonele aglomerate ale orașului.

Camionul este echipat cu Direcție dinamică Volvo, pentru controlarea fără efort a direcției și pentru un nivel redus de vibrații. Sunt disponibile trei opțiuni de scaune: șofer + 0, 1 sau 3 pasageri. Trei scaune pentru pasageri amplasate în spatele cabinei; acestea nu se află în câmpul vizual al șoferului. Această dispunere minimizează unghiurile moarte și contribuie la o vizibilitate excelentă.

Configurațiile punților disponibile sunt 4×2, 6×2, 6×4, 8×2, 8×4. Motorul are 330 kW, fiind alimentat de 4 baterii având 360 kWh. Autonomia atinge până la 200 km.

Noul camion FM Low Entry va fi vândut inițial în Europa, inclusiv Turcia, apoi în Australia și Coreea de Sud. Vânzările încep în primul trimestru al anului 2024, iar producția începe în al doilea trimestru.

Opt modele de camioane electrice

Volvo are, acum, în gama sa un număr total de opt modele de camioane electrice. În 2019, Volvo Trucks a devenit primul producător global care a început producția de serie a camioanelor electrice de mare tonaj, iar compania își propune ca 50% din camioanele Volvo noi vândute la nivel global să fie electrice, până în 2030. 

Volvo FH Aero poate fi oferit în variante de propulsie electric, gaz și diesel.

Motorul electric asigură 666 CP, motoarele pe gaz au între 420 și 500 CP, iar cele diesel între 420 și 540 CP.

Cabina Globetrotter XXL pentru Volvo FH Aero oferă mai mult spațiu, mai mult confort și un pat cu 250 mm mai lat.

Sistemul de camere care înlocuiesc oglinzile asigură numeroase avantaje:

  • Imagine clară, chiar și în condiții în care oglinzile s-ar murdări.
  • Modul nocturn îmbunătățește semnificativ calitatea imaginii în timpul nopții.
  • Pe monitoare sunt disponibile linii de marcaj pentru manevrare mai sigură.
  • Funcția de zoom-out oferă o imagine mai largă în jurul vehiculului.
  • Imaginea urmărește în mod automat capătul semiremorcii, crescând semnificativ siguranța în viraje.

Noi sisteme de siguranță:

  • alertarea șoferului la depășirea vitezei legale
  • detectarea pietonilor și bicicliștilor, în față și lateral
  • monitorizarea presiunii în anvelope.

Radu BORCESCU

Göteborg, SUEDIA

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.