Anvelopele de iarna, obligatorii din noiembrie

Obligativitatea dotarii autovehiculelor cu anvelope de iarna si „intarirea“ controalelor in trafic si la sediul operatorilor de transport au fost incluse in Legea nr. 161/2011 de aprobare a Ordonantei nr. 5 din 26 ianuarie a.c., ce aducea modificari OUG nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice. Textul ordonantei din ianuarie a suferit in Parlament cateva modificari si completari importante.

Initial, Ministerul Transporturilor pregatise masura instituirii obligativitatii dotarilor autovehiculelor cu cauciucuri de iarna inca din noiembrie 2010, insa transportatorii rutieri au acuzat ca nu au timp si nici fonduri pentru a intra in legalitate intr-un timp atat de scurt. Printr-o decizie stabilita de ministrul Anca Boagiu de comun acord cu reprezentantii transportatorilor, anvelopele de iarna nu au mai fost obligatorii in sezonul rece trecut, aprobarea actului normativ in acest sens fiind amanata pentru noiembrie 2011. Totusi, posesorii autovehiculelor cu greutatea de peste 3,5 tone au riscat sa fie amendati cu sume intre 4 si 20 de milioane de lei vechi in caz ca blocau drumurile nationale sau provocau pagube din cauza nedotarii corespunzatoare a vehiculului. Noua lege – nr. 161/2011 pastreaza denumirea pompoasa, dar incurcata, a ordonantei: „privind aprobarea OG nr. 5/2011 pentru aprobarea unor reglementari privind cresterea sigurantei rutiere si destinatia sumelor incasate de catre personalul imputernicit cu atributii de inspectie si control in urma aplicarii sanctiunilor contraventionale specifice activitatii de transport rutier“.

„Echipamente antiderapante certificate“

Reglementarile privitoare la obligativitatea anvelopelor de iarna se vor aplica incepand din acest an, in perioada 1 noiembrie – 1 martie. Fata de textul Ordonantei 5/2011, a mai aparut o modificare: s-a inlocuit denumirea „echipamente antiderapante omologate“, cu „echipamente antiderapante certificate“. Astfel, in urma modificarii ordonantei care a modificat Ordonanta 195 privind circulatia pe drumurile publice – spre a-i incurca si mai mult pe cei la care se refera, la capitolul contraventii care se sanctioneaza cu amenda prevazuta in clasa a IV-a de sanctiuni (alineatul 1 al articolului 102) a fost modificat punctul 28, care are acum urmatorul cuprins: „conducerea autovehiculului pe drumurile publice acoperite cu zapada, gheata sau polei, fara ca acesta sa fie dotat cu anvelope de iarna, iar in cazul autovehiculului de transport marfa cu o masa totala maxima autorizata mai mare de 3,5 tone si al autovehiculului de transport persoane cu mai mult de 9 locuri pe scaune, inclusiv cel al conducatorului auto, fara ca acestea sa fie echipate cu anvelope de iarna pe rotile axei/axelor de tractiune sau fara a avea montate pe aceste roti lanturi sau alte echipamente antiderapante certificate“. Tot pentru aceasta contraventie se retine si certificatul de inmatriculare al autovehiculului. De mentionat ca sunt acceptate ca fiind cauciucuri de iarna si cauciucurile all-seasons. Actul normativ permite utilizarea lanturilor antiderapante numai pe drumurile acoperite de zapada, in caz contrar aplicandu-se amenzi pentru deteriorarea carosabilului.

Compania de Drumuri, cea mai castigata

Banii din amenzi se vor duce la CNADNR, ca fonduri destinate remedierii starii tehnice a drumurilor si a pagubelor provocate de accidente care se produc pe soselele nationale si autostrazi. Anca Boagiu, ministrul Transporturilor, a explicat ca sanctiunile se vor calcula in functie de pagubele produse. „CNADNR a calculat ce inseamna fiecare dauna adusa in momentul in care se produc accidente. In ceea ce priveste costul unei ore de actionare in perioada in care este zapada, degajarea carosabilului este de 10.050 de lei. Costurile implica atat activitatea de deszapezire, cat si alte activitati, ca eliberarea carosabilului, dislocarea autovehiculului – care, din nefericire, costa 5.000 de lei pe ora. Deci, cuantumul despagubirilor a fost calculat in functie de costurile pe care le are compania pentru a degaja drumul si pentru a disloca autovehiculul de pe carosabil“, a spus ministrul. Banii pot fi recuperati atat de la posesorul masinii, cat si de la firma de asigurare la care acesta detine polita. Potrivit reprezentantilor CNADNR, costurile medii pentru deblocarea drumurilor din cauza zapezii si a lipsei echiparii corespunzatoare a autovehiculelor pe timp de iarna au fost de 2,18 milioane de lei in sezonul rece 2009-2010.

445 milioane euro din TVA, in pusculita statului

Statul ar putea incasa 445 milioane euro reprezentand TVA din vanzarea anvelopelor, a anuntat premierul Emil Boc. „In Romania, este inmatriculat un parc de 5,38 milioane de vehicule, din care aproximativ 1,1 milioane nu necesita echiparea cu anvelope speciale. Prevederile ordonantei urmeaza sa fie aplicate pentru aproximativ 4,28 milioane vehicule, din care 70.000 reprezinta parcul aflat in dotarea institutiilor publice. Diferenta de 4,21 milioane autovehicule care apartin diverselor persoane fizice si juridice ar reprezenta un efort de 1,85 miliarde euro, din care ar reveni bugetului de stat numai din TVA incasat suma de 445 milioane euro, ceea ce inseamna venituri suplimentare la bugetul de stat si nu cheltuieli“, se arata in nota de fundamentare a ordonantei. De asemenea, suma necesara echiparii parcului auto care apartine institutiilor statului a fost evaluata la aproximativ 28 milioane euro.

Magda SEVERIN

magda.severin@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.