CGMB a ieftinit parcarile subterane

Consiliul General al Municipiului Bucuresti (CGMB) a ieftinit intre 10% si 60% cheltuielile de construire a 5 parcari subterane, ce urmeaza sa se realizeze in regim de concesiune de lucrari publice in zonele Piata Alba Iulia, Walter Maracineanu, Edgar Quinet, Charles de Gaulle si Dorobanti.

Modificarile sunt mici la capitolul numar de locuri de parcare, insa sunt majore in ceea ce priveste costurile, acestea scazand substantial, in ciuda faptului ca, la momentul proiectelor initiale, in 2006, un euro era cotat la circa 3,5 lei, iar noile calcule sunt facute la o referinta medie de 4,2 lei/1 euro. Acestea sunt primele parcari subterane din cele 22 programate de Primaria Capitalei sa le construiasca in 2005, pe vremea cand Traian Basescu era primar general. Intre timp, au mai ramas 17, pentru care, in timpul mandatului lui Adriean Videanu, in 2006, s-a reusit finalizarea studiilor de fezabilitate si s-au aprobat indicatorii tehnico-economici ai fiecarei investitii. Insa inceperea lucrarilor s-a blocat din cauza neclaritatii situatiei juridice a terenurilor. Din pacate – sau din fericire – lucrurile au trenat pana la jumatatea mandatului de primar general al lui Sorin Oprescu. Din pacate – pentru ca Bucurestiul sufera din lipsa locurilor de parcare, si din fericire – pentru ca, iata, criza economica ii face pe edili mai chibzuiti si ieftineste investitiile de acest gen. Sorin Oprescu vrea sa construiasca in parteneriat public-privat toate cele 5 parcari subterane, Primaria Capitalei punand la bataie terenul, iar investitorului ramanandu-i sa se ocupe de asigurarea banilor. Perioada concesionarii este de 49 de ani, dupa care parcarile intra in proprietatea municipalitatii. Redeventa pe care o va primi municipalitatea de la investitori va fi calculata din incasarile firmei, si nu din profit. „Calculam redeventa din turnover. Este o redeventa care pleaca spre noi de la 4 pana la 50%, in functie de incasarile anuale. In momentul in care se atinge un maxim de 1,7 milioane de euro pe an, Primaria primeste 50% din volumul total al incasarilor pe parcarea respectiva. Spre exemplu, la parcarea subterana de la Universitate, tariful mediu pe ora este de 0,38 euro, iar modificarea lui nu se va putea face decat cu votul legislativului“, ne-a explicat Bogdan Hreapca, seful Directiei Investitii din cadrul Primariei Capitalei.

La parcarea din Piata Charles de Gaulle, sapaturile vor incepe in luna decembrie, potrivit primarului Sorin Oprescu. In prezent, piata a fost amenajata temporar, dupa scoaterea pietrei cubice si asfaltarea Bd. Aviatorilor. „Lucrarile la parcarea subterana nu vor deranja circulatia, pentru ca sapatura este in interior“, a precizat Oprescu. In paralel, se continua lucrarile la parcarea ce se construieste deja sub Piata Universitatii (Edgar Quinet), prin parteneriat public privat. „Se continua“ e impropriu spus, pentru ca, dupa primele lopeti, constructorii au dat peste vestigii arheologice ale vechiului Bucuresti, iar acum are loc descarcarea arheologica a zonei.

Parcarea Dorobanti, de la 19,3 la 9,2 milioane de euro

Parcarea subterana „Dorobanti“, estimata in 2006 la un cost total de 19.345.582 de euro (68,4 milioane de lei), a fost ieftinita de consilierii generali cu 10 milioane de euro, astfel ca acum costa 9.260.690 de euro (circa 39,1 milioane lei). Suprafata totala a constructiei va creste de la 4.000 la 5.058 de metri patrati, iar numarul locurilor de parcare, de la 184 la 254. Parcajul va avea doua niveluri si se va realiza in 2 ani. Parcarea Walter Maracineanu, de la 11,3 la 8,4 milioane euro in cazul parcarii de la Walter Maracineanu, indicatorii tehnicoeconomici au fost revizuiti si actualizati astfel: de la valoarea totala de 11.317.660 euro (39.806.472 lei), fara TVA – din care 9.048.248 euro (31.824.497 lei) lucrari de constructii montaj -, s-a ajuns la un cost total de 8.467.300 euro (35.803.990 lei), cu TVA, din care 6.015.220 euro (25.435.360 lei) lucrari de constructii montaj. Totodata, perioada de executie a lucrarilor s-a micsorat de la 3 la 2 ani, cu o esalonare a investitiei astfel: Anul I: 3.164.068 euro (13.379.260 lei), din care 2.247.767 euro constructii montaj, si anul II: 5.303.232 euro (22.424.720 lei), din care 3.767.453 euro constructii montaj. De la un numar initial de 281 de locuri de parcare, s-a ajuns la 241 de locuri, iar parcarea va avea doua nivele, o suprafata construita de 4.522 mp pe o suprafata desfasurata de 9.044 mp.

Parcarea Alba Iulia, de la 172 la 68 de milioane de euro

Costul Parcajului subteran Piata Alba Iulia a fost redus de la 172.280.637 euro (606.445.069 lei), inclusiv TVA – din care 167.404.364 euro (589.280.101 lei) lucrari de constructii montaj – la 68.295.330 euro (288.916.540 lei), exclusiv TVA, din care 57.338.140 euro (242.563.280 lei) constructii montaj. Investitia a fost esalonata pe 3 ani (36 luni), astfel: primul an 17.697.003 euro (74.865.400 lei), al doilea an 27.495.707 euro (116.317.830 lei) si al treilea an 23.102.620 euro (97.733.310 lei). De la un numar initial de 2.190 de locuri de parcare, s-a ajuns acum la 1.496 de locuri pentru autoturisme. Suprafata construita va fi de 24.965 mp, dintr-o suprafata construita desfasurata de 70.410 mp. Suprafata construita desfasurata a nivelului 1, cu tot cu spatiu comercial si circulatie pietonala, este proiectata la 24.965 mp, iar cea a celor 2 niveluri de parcare (2 si 3), la 45.445 mp.

Parcarea Edgar Quinet (Universitate), de la 32,9 la 13,4 milioane de euro

In cazul acestui parcaj, specialistii municipalitatii au argumentat ca a fost necesara readaptarea proiectului din punct de vedere al eficientei financiare, astfel ca valoarea estimata a investitiei s-a redus cu aproximativ 50%, raportat la indicatorii aprobati in 2006. Noua varianta a parcajului nu va mai contine construirea unei sali multifunctionale, ce urma sa fie amplasata sub piateta cu fantana din fata Universitatii de Arhitectura Bucuresti.

Valoarea totala (exclusiv TVA) a proiectului este de 13.412.490 euro (55.850.950 lei) – din care 10.433.637 euro (43.446.710 lei) lucrari de constructii montaj, fata de costul initial, estimat la 32.916.805 euro (115.722.320 lei), din care 26.854.841 euro (94.410.880 lei) constructii montaj. Numarul locurilor de parcare pentru autoturisme a ramas acelasi, de 380, dar s-a renuntat la cele 25 de locuri pentru motociclete. Durata de realizare a investitiei este tot de 3 ani (36 luni), esalonarea lucrarilor fiind facuta astfel: primul an 5.499.811 euro (22.901.760 lei), al doilea an 4.022.008 euro (16.748.040 lei) si al treilea an 3.890.671 euro (16.201,140 lei).

Parcarea va avea trei niveluri, iar intrarile si iesirile se vor face pe strazile Edgar Quinet, Biserica Enei si Academiei. Suprafata construita va fi de 6.147 mp, iar suprafata desfasurata, de 14.512 mp. Este prima parcare subterana la care au inceput sapaturile, Municipalitatea concesionand in primavara lucrarile consortiului de firme Inter Parking Hispania SA, Terra Test Cimentaciones SL, Alius Inversiones SL si Simex SA. Contractul cuprinde si reamenajarea zonei cu o piateta. Investitorul privat are concesionate toate locurile de parcare pe o perioada de 36 de ani, din care isi va recupera banii.

Primele sapaturi, blocate de vestigii arheologice

Primele sapaturi au scos la iveala – cum era si de asteptat, zona facand parte din Centrul Istoric al Bucurestiului – structuri de zid si doua conducte de apa din secolele XVIII-XIX. Pana la descarcarea arheologica, lucrarile nu vor putea continua, insa reprezentantii Primariei Capitalei sustin ca operatiunea nu va dura prea mult. Vestigiile au fost descoperite chiar sub statuile lui Mihai Viteazul, Spiru Haret, Ioan Heliade Radulescu si Gheorghe Lazar, care au fost mutate in Parcul Izvor in luna septembrie, unde vor ramane pe toata durata lucrarilor. La sfarsitul cercetarii arheologice, va fi intocmit un raport ce va fi inaintat Ministerului Culturii, iar specialistii acestuia vor da verdictul.

„Lucrarile sunt la inceput, am descoperit cateva structuri de zid si doua conducte de apa din secolele XVIII-XIX, dar pana nu se termina cercetarea arheologica preventiva a zonei nu putem spune daca va fi posibila realizarea pasajului de la Universitate“, a anuntat Andrei Magureanu, adjunctul sefului de santier.

In replica, seful Directiei de Investitii din Primaria Capitalei, Bogdan Hreapca, sustine ca nimic nu va impiedica lucrarile la parcaj. „Nimic nu ne impieteaza lucrarea. Am gasit niste pavaje din secolul al XIX-lea, dar nimic de importanta arheologica. Asteptam deciziile specialistilor“, a precizat Hreapca.

Parcarea Charles de Gaulle, de la 59 la 45 de milioane de euro

Proiectul a fost modificat de CGMB astfel incat executia investitiei sa dureze un an si jumatate, fata de 3, initial, iar costul lucrarilor a fost micsorat cu aproximativ 14 milioane de euro, de la 58.780.105 la 44.953.934 de euro. Desigur, cu efectele aferente: de la capacitatea de 831 de autoturisme, parcajul va avea doar 603 locuri. In expunerea de motive ce insoteste proiectul de hotarare aprobat de CGMB se precizeaza ca, la revizuirea indicatorilor tehnico-economici, s-a tinut cont de studiile de trafic si de devizele estimative actualizate atat din punct de vedere a noii configuratii, cat si de nivelul preturilor din acest an.

„In urma aprobarii in anul 2009 a PUZ-ului aferent parcajului, a fost necesara reconfigurarea acestuia pentru includerea in proiect a tunelului necesar unui viitor pasaj rutier. In aceste conditii, la nivelurile subterane 2 si 3 adiacente liniei de metrou existente, a fost prevazut respectivul tunel, prin renuntarea la 228 locuri de parcare. Cu toate acestea, raportand la indicatorii aprobati in anul 2006, numarul de locuri a fost micsorat cu aproximativ 28%, iar valoarea estimata a investitiei cu aproximativ 25%“, argumenteaza Sorin Oprescu in document.

Parcarea va avea 3 niveluri, cu o suprafata construita desfasurata totala de 36.239 mp. Suprafata construita desfasurata aferenta spatiului comercial si circulatiei pietonale, la nivelul 1, va fi de 13.529 mp, iar suprafetele construite desfasurate rezervate Pasajului Rutier Auto la Nivel 2 si Nivel 3 – de 5.916 mp.

Pasaj rutier cu acces la parcare si metrou

Tot in Piata Charles de Gaulle va fi construit un pasaj subteran denivelat, pe directia Bd. Aviatorilor, ce va costa 58 de milioane de euro si va ocupa o suprafata de 20.000 mp. Consiliul General a aprobat investitia cu termen de finalizare in 18 luni, iar lucrarile se vor coordona, din punct de vedere al graficului de executie si al solutiilor tehnice adoptate, cu cele de la parcajul subteran. Specialistii in transporturi au avut in vedere ca accesul din pasajul rutier sa se poata face si in parcajul subteran. In acest sens, s-au proiectat bretele speciale cu latimea de 4 m, separate de traseul de baza cu ziduri, si dotate cu bariere. Pasajul va avea o lungime totala de 1.392 de metri si doua rampe. Proiectantul este SC Modul Proiect SA, iar finantarea va fi asigurata din bugetul local si din alte sume constituite. Valoarea investitiei, inclusiv TVA, este de 57.919.870 euro (248.300.930 lei), din care 48.858.020 euro (209.452.800 lei) constructii montaj, iar esalonarea s-a facut astfel:

* Anul I: 148.980.560 lei (din care 125.671.680 lei constructii montaj)

* Anul II: 99.320.370 lei (din care 83.781.120 lei constructii montaj)

Potrivit proiectantilor, vor fi necesare lucrari de structura, de arhitectura, de reconfigurare a accesului existent in statia de metrou Aviatorilor – pozitionata in partea nordica a pietei -, de montare a instalatiilor electrice, sanitare, TVCI, precum si de deviere a retelelor de apa, de canalizare, de gaze, electrice, de telecomunicatii si de iluminat public. Totodata, sunt cuprinse lucrari de drumuri – carosabil si trotuare de garda in pasajul rutier, carosabil si trotuare locale pe Bd. Aviatorilor si partial carosabil in intersectie. Solutiile adoptate au avut in vedere existenta in amplasament a metroului, cu statie si accese pentru calatori. Refacerea iluminatului public pe o distanta de circa 1.200 m face parte, de asemenea, din modernizarea structurii rutiere a Pietei Charles de Gaulle.

Centru de informare DATA ROOM

Primaria Municipiului Bucuresti a infiintat un centru de informare, DATA ROOM, avand ca scop comunicarea proiectelor sale tuturor celor interesati sa devina parteneri ai administratiei publice locale. DATA ROOM are rol de interfata intre investitorii ce doresc sa se implice in realizarea proiectelor propuse si departamentele din cadrul PMB specializate in organizarea licitatiilor. Primul proiect prezentat prin DATA ROOM potentialilor investitori este acela de realizare, in regim de concesiune de lucrari publice, a unor parcaje subterane in zone aglomerate ale orasului: Piata Walter Maracineanu, Piata Presei Libere, Piata Dorobanti, Piata Alba Iulia, Edgar Quinet, Esplanada Gara Baneasa, Piata Charles de Gaulle, Piata Revolutiei – Ateneul Roman (in prima faza). Centrul de informare DATA ROOM le sta la dispozitie intre orele 10.00 – 16.00 pentru a afla detalii cu privire la proiectele amintite, la Pavilionul Expozitional Cismigiu, din Str. Schitu Magureanu nr. 10, Sectorul 1, tel/fax: 021 /313.34.35.

Magda SEVERIN

magda.severin@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.