Discuții intense pe seama normelor de poluare Euro 7/VII

Comisia Europeană ne-a stabilit obiectivul ambițios de a deveni primul continent neutru din punct de vedere climatic din lume, până în 2050. Trecerea la o societate neutră din punct de vedere climatic va afecta toate sectoarele economiei, de la sectorul energetic, la cel industrial. Transporturile, construcția de clădiri, agricultura și silvicultura sunt menționate ca fiind cele mai importante sectoare ale economiei. Așa că, nu avem încotro și ne vom conforma.

Din aceeași direcție au venit normele Euro 7 și Euro VII. După ce că UE i-a îndemnat pe săracii constructori de automobile (inclusiv comerciale) să treacă cât mai brusc (cam 12 ani) la propulsia electrică, mai nou îi obligă și să taie aproape toate emisiile vehiculelor produse, în viitor, sub normele Euro 7/Euro VII.

În ultimele luni, au existat foarte multe declarații ale unor persoane importante dintre constructorii de autovehicule, dar și ale unor experți-politicieni europeni. La nivel european, discuțiile au fost despre dacă mai avem sau nu nevoie de un viitor Euro 7/VII, caz în care am trece direct la propulsiile electrice. La nivel mondial, totul se leagă de faptul că trecerea grabnică și forțată la electrice este bună sau nu, pentru unii sau pentru alții.

Fenomenul electrificării a luat amploare și parcă nici constructorii de automobile nu sunt pregătiți să țină pasul, apar tot felul de sincope și blocaje în procesul de fabricație, iar infrastructura de încărcare are multe probleme de depășit. Este evident pentru oricine, de oriunde din lume, că ne dorim cu toții un aer mai curat, un Pământ mai curat, dar să pui totul pe umerii automobilelor nu este drept. O serie de președinți de companii au declarat cât au putut de voalat că ar vrea, dar cu greu fac față schimbărilor. Doar Aiko Toyoda, președintele Toyota, a spus-o de-a dreptul invitaților săi de la recentul Salon al Mobilități de la Tokyo: „Există multe moduri de a urca muntele neutralității CO2. În sfârșit, oamenii încep să deschidă ochii, să vadă lucrurile așa cum sunt.”

Primii care au avut inițiativa normelor pentru Euro 7/VII au fost membrii Comisiei Europene, cu multe luni în urmă. Acestea erau atât de drastice, încât au dat naștere la multe polemici, constructorii de automobile susținând că, în cazul în care vor reuși să le îndeplinească, vor trebui să-și folosească toate resursele, renunțând, cu alte cuvinte, la electrificare. Producătorii de automobile au luptat împotriva noilor reguli privind Euro 7/VII, argumentând că banii cheltuiți pentru noile măsuri de conformitate ar putea fi mai bine investiți în scăderea costului electrificării și că nu va fi nevoie de noi reguli, deoarece proporția vânzărilor de motoare cu ardere internă va continua să scadă, înainte de termenul-limită pentru zero emisii, din 2035.

Cei care vor folosi vehicule Euro 7/VII vor cunoaște, sau nu, ce iese pe țeava de eșapament, însă va conta mult faptul că acestea se vor scumpi cu circa 2.000 de euro pentru turisme și ajungând la 12.000 de euro pentru camioane și autobuze. Estimările acestea aparțin asociației constructorilor europeni, tot aceștia susținând că viitoarele vehicule vor consuma cu circa 3,5% mai mult combustibil. La toate astea, se va adăuga, invitabil, și inflația.

Ulterior, Consiliul și Parlamentul European au aprobat o versiune mai puțin drastică a viitoarelor norme. Noile standarde Euro 7/VII păstrează, în esență, limitele existente în cazul Euro 6/VI, dar includ, de asemenea, pentru prima dată, limite privind emisiile de particule provenite de la sistemul de frânare și anvelope. Parlamentul va intra, acum, în negocieri cu Comisia Europeană și Consiliul European pentru a stabili documentului final. Cum, însă, Consiliul și-a dat deja acordul asupra standardelor mai indulgente, aprobarea definitivă ar putea veni până la începutul anului 2024.

În variata inițială, normele Euro 7 trebuiau să intre în vigoare la mijlocului lui 2025, dar, în forma aprobată de parlament, acestea ar trebui aplicate nu mai devreme de 2026 pentru autoturisme și utilitare, iar pentru vehiculele grele doi ani mai târziu.

Mai multe sisteme de asistare

Din iulie 2024, toate vehiculele grele noi vândute în UE trebuie să respecte regulamentul general de siguranță actualizat. Caracteristicile de siguranță activă se concentrează, în mare măsură, pe menținerea șoferilor atenți. Unele dintre ele sunt, deja, instalate, într-o anumită formă, pe multe camioane și autobuze, astăzi. La aceste impuneri au aderat și țări care nu fac parte din UE, precum Turcia, Marea Britanie, Israel, Norvegia ori Elveția.

Vor fi necesare un total de 11 funcții de siguranță activă. Opt dintre ele vor deveni obligatorii pentru camioanele noi din iulie 2024. Restul de trei vor urma în 2026 și 2029. Caracteristicile includ:

  1. Semnal de oprire de urgență: o lumină de frână intermitentă care semnalează celorlalți utilizatori ai drumului din spatele camionului că acesta încetinește sau frânează puternic.
  2. Informații în marșarier: tehnologie, cum ar fi camera sau senzorii, pentru a oferi șoferului o privire de ansamblu asupra obiectelor și persoanelor din spatele camionului.
  3. Sistem de monitorizare a presiunii în anvelope: monitorizează presiunea în anvelope și raportează șoferului pierderea acesteia în timp real.
  4. Asistență inteligentă la viteză: monitorizează activ viteza și alertează șoferii dacă depășesc limita de viteză, pentru a-i îndemna să încetinească.
  5. Sistem de informare privind unghiul mort: avertizează șoferul cu privire la bicicliștii care circulă în apropiere sau care traversează prin față.
  6. Sistem de informare privind proximitatea: avertizează șoferul cu privire la utilizatorii vulnerabili ai drumului din fața vehiculului, înainte de pornirea de pe loc sau la viteze foarte mici.
  7. Facilitarea instalării dispozitivului de blocare la alcoolemie: modificarea regulilor necesită o interfață standardizată pentru dispozitivele de blocare gen etilotest, în vehicule.
  8. Detectare somnolență și atenție: sisteme de siguranță pentru a evalua starea de alertă a șoferului, care îl avertizează să ia o pauză atunci când este nevoie.
  9. Recunoașterea și prevenirea distragerii atenției: un sistem de avertizare de siguranță capabil să recunoască nivelul de atenție pe care un șofer îl acordă unei situații și să avertizeze șoferul, dacă este necesar. Se va lansa într-o fază ulterioară, în 2026.
  10. Vedere directă îmbunătățită din poziția șoferului: cerințe specifice pentru a îmbunătăți „vizibilitatea directă” (ceea ce șoferii pot vedea direct prin geamurile vehiculului) și pentru a elimina punctele moarte. Noile standarde urmăresc să permită șoferilor să vadă bicicliștii și pietonii mai rapid și mai ușor. Se va lansa într-o fază ulterioară în 2029.
  11. Înregistrator de date despre evenimente (accidente): un înregistrator de date despre accidente „cutie neagră”. Se va lansa într-o fază ulterioară în 2029.

Obiectivul este ca, pe termen lung, să ajungem la zero decese și răniri grave pe drumurile europene, până în 2050. După cum știm, cele mai multe accidente se întâmplă din cauza greșelilor noastre (pietoni ori șoferi), mai rar din cauză că s-a defectat mașina ori că s-a surpat drumul. Și, ca să nu se mai întâmple să greșim, vom fi mereu supravegheați de multe camere de luat vederi, radare și alte sisteme electronice, până într-atât încât, până la urmă, vom deveni cel mult doar un decor în dreptul volanului.

Dan ATHANASIU

redactie@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.