Discuții nesfârșite pentru rambursarea supraaccizei

Transportatorii s-au ales, deocamdată, numai cu promisiuni de la Guvern și Ministerul Finanțelor, în privința elaborării unei noi scheme de rambursare a supraaccizei.

foto: Jean-Mihai Pâlșu

Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) își exprimă sprijinul pentru adoptarea cât mai rapidă a unui mecanism de rambursare într-o formă îmbunătățită față de sistemul precedent și cu o valoare rambursată de minimum 5 eurocenți/litru, pentru a menține un cost al motorinei, pentru transportatorii rutieri români, la același nivel cu Ungaria.

Uniunea continuă discuțiile cu Ministerul Finanțelor Publice (MFP), Ministerul Transporturilor (MT), Autoritatea Rutieră Română (ARR) și Consiliul Concurenței, cu precizarea că returnarea unei componente din supraacciză „nu este ajutor de Stat pentru transportatorii rutieri, dacă se restituie între orice valoare superioară și minimul stabilit la nivel de UE, de 330 euro/1.000 litri”. „De exemplu, dacă acciza este 400 euro/1.000 litri, se pot restitui maximum 70 euro/1.000 litri fără a fi considerat ajutor de Stat. Este ajutor de Stat orice sumă restituită sub pragul minim de 330 euro/1.000 litri, de exemplu la agricultură, unde restituirea de la 330 euro/1.000 litri, la 21 euro/1.000 litru face subiectul reglementărilor ajutorului de Stat”.

„În condițiile aplicării supraaccizei de 32 de bani/litru la carburanții auto din lunile septembrie și octombrie a.c., transportatorii români sunt dezavantajați în competiția cu ceilalți, în special Est-europeni, motivat de handicapul creat de supraacciza aplicată. Prin aplicarea supraaccizei, transportatorii români au cel mai ridicat cost față de țările din jur, costul motorinei în România fiind de 0,94 euro/litru fără TVA”, precizează UNTRR.

Într-un singur an, fiecare camion care efectuează transport internațional aduce aproape 35.000 euro în taxe și impozite directe și indirecte, iar autovehiculele care operează la nivel național aproape 100.000 lei – acciză, TVA, carburant, achiziție piese, întreținere, taxe salarii. Odată cu creșterea accizei, „fiecare camion care nu mai alimentează în România aduce pierderi indirecte bugetului de stat de 20 de ori mai mari decât sumele potențiale de restituit din supraacciză”.

Motorina, mai scumpă ca în Austria

„Astăzi, motorina fără taxe (fără acciză și fără TVA) a ajuns, în România, să fie pe locul 10 în topul celor mai scumpe din UE și a urcat cu 4 locuri față de august 2017, când se situa pe locul 14! Acest clasament ia în considerare creșterea prețului petrolului pe piețele internaționale pentru toate cele 28 de state membre UE! O explicație posibilă este aceea a unei majorări preventive (de circa 2,5 eurocenți/litru) din partea firmelor prezente pe piața din România, datorată estimării reducerii volumului vânzărilor cu 15-20% în următoarea perioadă”, arată UNTRR.

Concret, motorina fără TVA, la 0,91 euro/litru, este mai scumpă decât cea fără TVA din Austria, respectiv 0,88 Euro/litru, și din Bulgaria – 0,81 Euro/litru, și mult mai scumpă decât motorina fără TVA și fără acciză recuperabilă din Slovenia – 0,78Euro/litru și Ungaria – 0,82 Euro/litru.

„Reamintim că un camion consumă minim 3.000 litri și până la 6.000 litri de motorină lunar, iar o diferență de 5 eurocenți crește costul de operare al unui transportator român cu minimum 1.800 euro anual, până la 3.600 euro, în timp ce o diferență de 10 eurocenți pe litru de motorină urcă costul de operare cu 3.600 euro până la 7.200 euro anual, pentru fiecare camion din România. Acest aspect va reduce drastic competitivitatea firmelor de transport rutier din România, care nu vor putea utiliza alternativele oferite de furnizorii de carduri internaționale de carburant cu care deja au contracte – AS24, Routex, DKV, Euroshell, UTA, MOL Gold, IQCards, Eurowag etc.”, avertizează Uniunea.

Dacă Guvernul nu va iniția, cât mai rapid, noua procedură de rambursare a supraaccizei pentru transportatorii rutieri, câștigul la bugetul de Stat va rămâne doar pe hârtie, deoarece consumul de motorină va migra în țările învecinate.

FORT vrea grup de lucru

La rândul său, Federația Operatorilor Români de Transport (FORT) îi solicită ministrului Transporturilor, Felix Stroe, să aprobe constituirea unui grup de lucru format din specialiști ai Ministerului de Finanțe și reprezentanți ai patronatelor din transporturi, care să elaboreze un proiect de act normativ pentru rambursarea unei cote din acciza pe motorină către companiile de transport mărfuri și pasageri, după modelul practicat în Belgia, Franța, Ungaria, Slovenia și Spania.

Iată precizările FORT, în adresa transmisă ministrului Felix Stroe: „Vă solicităm, prin prezenta, să aprobați constituirea unui grup de lucru format din specialiști ai Ministerului de Finanțe și reprezentanți ai patronatelor din transporturi, care să elaboreze un proiect de act normativ pentru rambursarea unei cote din acciza pe motorină către companiile de transport mărfuri și pasageri care alimentează pe teritoriul României, după modelul practicat in Belgia, Franța, Ungaria, Slovenia și Spania. Prin adoptarea unei astfel de măsuri, bugetul de Stat urmează să beneficieze de încasări mai mari, transportatorii români vor continua să fie competitivi și să alimenteze pe teritoriul țării noastre, concurența loială să crească, iar evaziunea fiscală și comerțul ilicit cu motorină să scadă. Statul poate avea, totodată, la dispoziție o statistică în timp real raportată alimentărilor cu carburanți și, de asemenea, la îndemâna instituțiilor de control o oglindă vie a celor ce nu alimentează din zona accizabilă, însă desfășoară activități de transport comercial”.

Directiva 96/2003

UNTRR a solicitat și asociațiilor profesionale de transport rutier din Statele Membre care rambursează acciza (Spania, Franța, Italia, Belgia, Ungaria și Slovenia), dar și Comisiei Europene, să precizeze cum este transpusă Directiva 96/2003 în legislația națională specifică, respectiv dacă este considerată ajutor de Stat rambursarea accizei deasupra pragului minim comunitar stabilit de art. 7.2 al Directivei 96/2003 (combustibil profesional), sau doar sub acest prag.

Până în prezent, Uniunea a primit răspunsuri de la ASTIC – Spania, FNTR – Franța și ANAV – Italia, care au precizat că schema de rambursare a accizei este implementată de foarte mulți ani, fără a fi considerată ajutor de Stat, pentru că se respectă prevederile Directivei 96/2003, iar după rambursarea accizei nu s-a coborât niciodată sub pragul minim comunitar.

6 țări din UE restituie supraacciza:

– Ungaria – 0,02 euro/l (Ungaria restituie acciza 0,02 – 0,035 – 0,055 euro/l, modificările fiind realizate și la 6 luni, TVA este 27%, iar acciza este de 358,07 euro/1.000 litri, când prețul petrolului este peste 50 dolari/baril, și 390,51 euro/1.000 litri, când prețul petrolului este 50 dolari/baril sau sub);

– Belgia – 0,1774 euro/l (TVA este 12%, iar acciza este de 507 euro/1.000 litri);

– Slovenia – 0,09605 euro/l (TVA 22%, acciza este de 426,05 euro/1.000 litri);

– Franța – 0,1142 pentru camioane și 0,1542 pentru autocare (TVA 20%, acciza este de 530,7 euro/1.000 litri);

– Spania – între 0,016 și 0,048 euro/l, în funcție de regiune (TVA 21%, acciza este de 331 euro/1000 litri);

– Italia – 0,21418 euro/litru (TVA 22%, acciza este de 617,4 euro/l).

Magda SEVERIN

magda.severin@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.