INFRASTRUCTURĂ. Reparații de toamnă: poduri în șantier

După sezonul estival, toamna vine cu lucrări de reparații, pe mai multe șosele, dar și la poduri, evident cu instituirea restricțiilor auto.

Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a început schimbarea rosturilor de dilatație la podul peste pârâul Lotrioara, pe DN7, în zona localității Lazaret, aproape de limita dintre județele Sibiu și Vâlcea. Se circulă pe o bandă, alternativ.

Sute de șuruburi fără piulițe, la marele Pod peste Dunăre

401 șuruburi fără piulițe au fost descoperite la parapetul montat pe Podul peste Dunăre de la Brăila, mai întâi de către localnici, apoi de echipele constructorului italian Webuild, la ordinul dat de CNAIR, care susține, însă, că acestea sunt doar „slăbite”. Cristian Pistol, directorul general al CNAIR, a precizat că „lucrările care nu respectă standardele de calitate trebuie să fie remediate pe cheltuiala constructorului”.

El i-a atras atenția antreprenorului că podul va fi recepționat doar dacă va respecta standardele de calitate prevăzute în contract. Pe de altă parte, șeful CNAIR a spus că denivelările din asfaltul de pe pod au apărut din cauza „nerespectării restricțiilor de tonaj de 7,5 tone, impuse în zilele caniculare”. Podul a fost deschis circulației, în 6 iulie, însă cu restricții, deoarece încă se lucrează la finalizarea lui, cu termen prelungit până la sfârșitul anului. Însă CNAIR a constatat că „stadiul fizic al lucrărilor la drumurile de legătură a ajuns la 85%, dar mobilizarea în șantier este slabă și sunt șanse mici ca lucrările să fie finalizate în termenul asumat de antreprenor, respectiv sfârșitul anului 2023”. Cel mai mare din România și al treilea din Europa, este ultimul pod peste Dunăre înainte de vărsarea în Marea Neagră. Valoarea contractului a fost, inițial, de 1,996 miliarde de lei, fără TVA, în 2018, dar CNAIR a majorat-o prin 4 acte adiționale, la aproape 3,5 miliarde de lei, din care 1,7 miliarde reprezintă fonduri externe nerambursabile.

Panouri fonoabsorbante la Nodul Rutier Gilău

Restricții de circulație au fost instituite și la Nodul Rutier Gilău, de pe Autostrada Transilvania (A3), unde Direcția Regională de Drumuri și Poduri (DRDP) Cluj montează panouri fonoabsorbante pe breteaua Gilău-Turda. Circulația spre Turda este deviată pe la nodul Nădășelu. Tot pe A3, la km 53, calea 1, pe sensul Gilău-Nădășelu, se repară rosturile de dilatație de pe banda de urgență. Pe A10, la km 66, calea 1, se execută lucrări de consolidare a taluzului și de refacere a sistemului rutier. Circulația se desfășoară pe banda II, cu restricție de viteză. Iar la km 50, pe calea 1, banda II, se înlocuiește stratul de uzură. Sunt lucrări și la podul de pe DN15B, în zona localității Dolhești (km 20), județul Neamț, unde se înlocuiesc rosturile de dilatație.

3 poduri pe DN28B și unul pe DN69, la modernizare

În cadrul proiectului de modernizare a DN28B Târgu Frumos-Botoșani, DRDP Iași are în șantier trei poduri: de la km 45 și km 47, în zona localității Flămânzi, precum și de la km 57, la Copălău. De asemenea, se înlocuiesc rosturile de dilatație la podul de pe DN17, km 240, în zona localității Ilișești, jud. Suceava. Lucrări în regie proprie sunt executate și pe DN15D în zona localității Ștefan cel Mare, jud. Vaslui, unde se așterne covor asfaltic, la fel ca pe DN2, în zona localității Siret, jud. Suceava.

Podul peste Bega Veche, gata în octombrie

Pe șantierul de pe DN69, podul peste pârâul Bega Veche, sectorul Timișoara-Arad, drumarii DRDP Timișoara au turnat betonul pentru grinda parapetului și se montează hidroizolația. După aceea, se va așterne îmbrăcămintea rutieră și se va putea circula fără restricții. Termenul estimat pentru deschiderea traficului pe ambele sensuri este începutul lunii octombrie. Lucrările vor continua pentru celelalte elemente ale podului (parapet de siguranță, parapet pietonal etc.) fără a afecta traficul rutier. Termenul de finalizare al contractului este luna noiembrie. Prin execuția lucrărilor, se asigură sporirea capacității portante a podului și va crește durata de exploatare.

Magda SEVERIN

magda.severin@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.