Căruța înaintea cailor (I)

Este celebră povestea despre doamna Benz, care a „furat”, în 1888, mașina soțului, pornind peste dealuri și câmpii, să-și viziteze mama. Fără să aibă permis de conducere, asigurare obligatorie, LKW-maut, brieful mare și brieful mic. Fără centuri și având copiii așezați pe locurile din față! Ba, chiar, cred că a depășit și viteza maximă posibilă (galopul cailor). Nici măcar ITP la RAR nu avea. Iar combustibilul spera să-l cumpere din farmaciile de pe drum. Adică grav de tot!

Dorian Igescu

Dar a avut curaj să pună „căruța înaintea cailor”, sau, mai degrabă, să renunțe definitiv la cai. Gurile rele zic că, totuși, pe undeva tot a rămas fără combustibil și a fost tractată de un cal până la „stația de încărcare”, dar asta nu mai contează.

Cam tot așa, avem și noi astăzi șansa de a porni pe o cale nouă, cea a electrificării transportului greu. Nici măcar nu trebuie să inventăm ceva, căci, deja de la 1900, mașinile electrice depășiseră bariera de 100 km/h și 300 km autonomie, iar camioanele si autobuzele electrice erau, la acea vreme, egalele celor cu benzină! Istoria se repetă acum, dar în alte condiții. Și nici acum nu știm care va fi soluția câștigătoare, motoare electrice sau cu altceva, baterii electrice, sau altceva?

Prima opțiune pentru un transportator ar fi să cumpere un vehicul electric nou, supertehnologizat și cu toate garanțiile posibile, să-l pună la treabă, după care să-și facă bilanțul. Primul camion electric dorit, deși promis de ani de zile, a fost gata de vânzare abia anul trecut, azi-mâine îl primește (dacă a fost printre primii pe listele de așteptare), iar, dacă este mulțumit, va mai cumpăra altele, începând din 2024.

Un proces inevitabil

Pentru cine nu vrea să piardă startul, în epoca de aur a electrificării, am găsit pe cineva care să ne arate o scurtătură la acest scenariu. Dorian Igescu, inginer constructor de automobile, ne-a prezentat cum se poate electrifica un cap tractor în garajul oricărui transportator. Sigur, nu va avea gradul de rafinament al unui vehicul scos de pe liniile de fabricație ale mărcilor consacrate, dar, „în anumite condiții”, poate costa jumătate și poate fi gata de drum în 10 zile. Poate printre noi există, totuși, o curajoasă Bertha Benz, gata să riște!

„În acest moment, cea mai grea problemă de rezolvat nu este electrificarea mijloacelor de transport, ci rețeaua de încărcare, care este ca și inexistentă pentru un transport organizat. Dar există soluții și la această chestiune”, a spus Dorian Igescu.

Și nu se referea la crearea unei rețele naționale, construită de marii distribuitori sau furnizori de electricitate din România.

„Toți transportatorii trebuie să înțeleagă că este inevitabil acest proces de trecere la propulsia electrică. Este primul pas! Al doilea va fi vehiculul fără șofer”, consideră Dorian Igescu.

Următorii pași vor fi renunțarea la dispeceri, prin folosirea unor programe specializate și, probabil, companiile de transport nu vor mai fi așa cum le știm astăzi.

Dar acum vorbim despre electrificarea camioanelor și autobuzelor. „Cred că, în România, trebuie aplicată o abordare specifică țării noastre, iar transportatorii cu flote mici și medii să nu se grăbească să achiziționeze vehicule noi electrice. Fiecare dispune de camioane care încă mai au viață în ele și care pot fi transformate. Posibilitatea este fezabilă, iar prin alte țări există subvenții pentru astfel de reconversii”, a recomandat Dorian Igescu.

Subvențiile sunt oricând binevenite, dar dacă ne bazăm planurile de afaceri pe bani de la stat nu vom fi niciodată o Bertha Benz. Sunt multe variabile pe care un transportator va trebui să le ia în calcul, înainte de a transforma un vehicul sau de a cumpăra unul nou electric. La aceste socoteli, în cazul unui vehicul nou, participă și vânzătorul. Pentru un vehicul transformat, este nevoie de un consultant tehnic.

„Consultantul, cu experiența sa, trebuie să-l ajute pe transportator să pună în balanță capacitatea bateriei – lungimea și tipul traseului (pe următorii ani), durata de încărcare a bateriilor – programul de condus al șoferului, masa bateriilor – sarcina utilă rămasă. Apoi, mai trebuie să jongleze cu tipul și numărul bateriilor: mai ieftine, mai puține, mai grele și cu autonomie mai mică sau mai scumpe, mai multe, mai ușoare și cu autonomie mai mare? Dacă nu ai cunoștințe temeinice de construcția automobilului, poți foarte ușor să greșești, inclusiv la împerecherea motorului electric și a transmisiei cu restul vehiculului”, a concluzionat Dorian Igescu.

Dan ATHANASIU

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.