VIZIBILITATE. DECIZII ÎN TIMP REAL: Soluția Olympus Spedition pentru reducerea pierderilor

2 l/100 km economie, implică, de exemplu, în cazul unui rulaj mediu de 10.000 km/lună, o diminuare a cheltuielilor echivalentă cu prețul plătit pentru 200 de litri de motorină, pentru ca, într-un an, fiecare camion să genereze costuri reduse cu echivalentul a mai multor plinuri… Iar combustibilul reprezintă, astăzi, aproximativ 40% din cheltuielile totale. Dar cum poți obține astfel de rezultate, în cazul unei flote multibrand?

Olympus Spedition operează o flotă multibrand, compusă din 36 de camioane, cu activități de transport internațional. În 2017, firma a făcut o mutare strategică și a implementat o soluție complexă tele matică dezvoltată de WebEye.

Obiectivul: un sistem unitar, compatibil cu orice marcă de camion, care să pună la dispoziția managementului, într-o singură aplicație, toate infor ma – țiile necesare despre flotă. Totul accesat printr-un click. Simplu, rapid, eficient. Rezultatele s-au văzut în doar câteva luni.

Foloseam 3-4 aplicații. Voiam una singură

„Ne-am dat seama că nu aveam eficiența dorită în gestionarea activităților zilnice care necesitau urmărirea ca mioanelor pe o platformă dedicată, deoarece trebuia să deschidem 3-4 aplicații, pe fiecare aflându-se doar un anumit tip de camioane. În acest context, pierdeam timp prețios până corelam informațiile din sistemele utilizate. În plus, fiecare soft venea cu anumite funcționalități, cu moduri de lucru diferite, iar interpretarea datelor era diferită. Mai mult, fiecare platformă avea specificul său cu privire la pachetul de hărți și rapoarte deținut”, a explicat Adrian Mengheriș, managerul flotei Olympus.

Adrian Mengheriș

Nevoia de a implementa un astfel de sistem telematic devenise evidentă. Olympus își dorea un sistem de monitorizare complex, care să fie compatibil cu toate mărcile de camion aflate în dotare. „Prin contractul cu WebEye, am optat pentru pachetul complet, mai puțin sonde litrometrice și soluții de comunicare cu șoferii, fiind vorba, în linii mari, despre echipamente cu conexiune la calculatorul de bord și la tahograf, precum și la sistemul auxiliar de încălzire”, a spus Adrian Mengheriș.

Am început cu 3 mașini, dar, după 3 luni, am generalizat sistemul

Pentru a se asigura că WebEye are soluția căutată, managementul Olympus a implementat, inițial, sistemul pe 3 mașini, însă a decis, după trei luni, pe baza rezultatelor, să doteze întreaga flotă. Hotărâtoare în luarea deciziei au fost mai multe aspecte. De exemplu, rapoartele WebEye furnizează informații despre consumul real al camionului, și nu cel afișat de bord.

Serviciile privind tahograful și rapoartele diverse livrate de WebEye (de la foaia de parcurs, la sinteze ale activității camionului și șoferului în fiecare țară tranzitată, consumul sistemului auxiliar de încălzire, numărul de kilometri parcurși doar pe autostradă, informații despre stilul de șofat) au devenit informații esențiale pentrucom panie.

Iar, în baza lor, s-au putut lua decizii importante de eficientizare a activității și de reducere a pierderilor.

Posibilitatea descărcării de la distanță a datelor tahograf – atât card șofer, cât și memoria tahografului – a fost esențială pentru o flotă care are exclusiv operațiuni externe. În plus, serviciul eControl îi ajută pe dispeceri să ia decizii mai rapid, evitând convorbirile dese cu șoferii.

„Chiar dacă și sistemele de fabrică ofe reau o evidență a programului de lucru conform Regulamentului European 561/2006, softul de la WebEye afișează inclusiv repausul săptămânal care trebuie efectuat de către fiecare șofer, odihna compensatorie, dacă este cazul, precum și dacă perioada de odihnă zilnică trebuie să fie normală sau redusă. Cu acest sistem, știm și dacă șoferul poate să conducă în ziua respectivă 10 sau doar 9 ore”, a precizat Adrian Mengheriș.

„Transportatorii greșesc atunci când privesc implementarea soluției telematice exclusiv ca pe o investiție. Este, de fapt, o etapă în eficientizarea activității și diminuarea cheltuielilor companiei.”

Olympus a montat primele unități telematice WebEye în mai 2017, iar în august a extins programul la nivelul întregii flote, după ce a înțeles, pe baza rezultatelor obținute în acest timp, că aceasta era soluția ideală pentru companie.

Un avantaj oferit de WebEye a fost cel generat de rapoartele privind orele de lucru și timpii de condus în străinătate, din care serviciul contabilitate își extrage și prelucrează informațiile cu privire la pontaj (activitate șofer, sâmbătă/duminică și intervale de noap te), precum și la țările tranzitate, kilometrii efectuați în fiecare țară și timpii înregistrați.

Și, nu în ultimul rând, având în vedere că toată flota companiei este compusă doar din autovehicule Euro 6, era necesar un sistem de urmărire și analiză a performanței șoferilor la volan.

Rezultatele

„Utilizăm sistemul WebEye de 2 ani și pot spune că lucrurile funcționează. Șoferii noștri sunt la curent cu faptul ca sunt monitorizați din orice punct de vedere, că rezultatele activității lor pot să conducă sau nu la bonusuri. Consider extrem de importantă aplicația New DrivingStyle, care ne-a dat posibilitatea să observăm deficiențe le șoferilor noștri în condus și să le în dreptăm, astfel încât să putem reduce consumul de carburant. Menționez că analiza stilului de șofat de la WebEye oferă o cu totul altă perspectivă asupra exploatării camionului și este diferită de acea evaluare simplă pe care șoferii o pot urmări în bordul camionului și care se bazează doar pe 3-4 parametri”, a explicat managerul flotei Olympus.

„Acum mi-e mult mai simplu să răspund la întrebarea de ce același tip de camion, circulând pe aceleași trasee și cu aproximativ aceeași încărcătură, are un consum mai mic sau mai mare.”

WebEye oferă și posibilitatea analizării tonajului transportat de un anumit camion, prin intermediul datelor colectate de la senzorul de greutate de pe puntea motrică, aspect care, alături de in formații privind modul de utilizare a frânelor, retarder-ului și tempomat-ului, sau plaja de turații practicată (conformă pentru un cuplu motor optim), oferă o notă finală șoferului.

De la un consum de 32, la 29,8 l/100 km

„Concluzia? Am plecat de la un consum de aproximativ 32 l/100 km, iar, după un an, am ajuns la o medie pe flotă de 29,8 l/100 km, observându-se îmbunătățiri la fiecare șofer. Sunt rezultate încurajatoare, pe care dorim să le îmbunătățim”, a mai spus Adrian Mengheriș.

O implementare facilă

„Implementarea soluțiilor WebEye s-a făcut mai ușor decât preconizam, poate și pentru că, la un număr relativ ma re de camioane gestionate, nevoia unui sistem comun, compatibil cu orice mar că de camion, dar care să se plieze pe profilul de activitate al Olympus Spedition, și-a spus cuvântul”, a apreciat Daniel Costin, director de vânzări Webeye România.

„Dispecerii, precum și managerul de flotă au avut un rol primordial în semnarea contractului final, înțelegând că implemen tarea WebEye nu trebuie privită doar ca o investiție, ci ca un instrument care, în timp, optimizează activitatea companiei”, a concluzionat el.

Meda IORDAN

meda.iordan@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.