NEW DESIGN COMPOSITE. Producția AdBlue – precizie și echilibru

Apă și uree… Deși pare simplă la prima vedere, producerea AdBlue implică respectarea unor reguli stricte și o calibrare cât mai precisă pe nevoile pieței. Iar, pentru AdBlue, nu pot fi folosite orice tip de uree, sau orice tip de apă!

Marian Doru: „În cazul nostru, 90% din efortul de vânzare este externalizat și, astfel, putem să ne concentrăm pe producție. Iar experiența acumulată în mulți ani de activitate, greșelile din care am învățat și pe care nu le mai repetăm, investiția parțial amortizată sunt aspecte care ne ajută să mergem mai departe”

Primul pas este achiziționarea de uree.

„Este o uree specială, denumită uree automotive, aceasta fiind singura care oferă certitudinea că produsul va fi conform standardului ISO 22241, implementat de VDA Germania”, a explicat Marian Doru, director general New Design Composite.

Nu sunt mulți producători de uree automotive, iar prețurile nu sunt mici. Iar ureea reprezintă 32,5% din volumul AdBlue.

„La noi în țară, nu se produce acest tip de uree, iar producătorii consacrați au prețuri destul de mari. În România, se produce doar uree agricolă. Monitorizăm cu atenție piața extracomunitară, unde putem identifica producători pentru acest produs, de exemplu Azerbaidjan și Turkmenistan. Folosim traderi, pentru că aceștia au o altă putere de negociere și au experiență, pe partea de lanț logistic”, a precizat directorul general NDC.

Ureea ajunge însăcuită în Portul Constanța, de unde este preluată și transportată cu camionul. O altă variantă ar fi utilizarea de containere. Cantitatea achiziționată trebuie calibrată cu nevoile de producție, mai ales că, în funcție de condițiile ambientale, ureea riscă să îi fie alterați parametrii tehnici și, totodată, se poate întări, caz în care nu mai poate fi utilizată.

Însă sunt și alți factori…

„Realizăm inclusiv stocuri strategice, luând în calcul evoluțiile din piață (previziuni privind prețul la uree). Stocurile ne ajută să fim competitivi, pe piață”, a arătat Marian Doru.

Apă pură

Apa demineralizată reprezintă cel de-al doilea component principal al AdBlue.

„Am preferat să forăm propriul puț, chiar dacă exista și varianta utilizării apei din rețea. Însă apa din rețea conține clor, rugină etc. și ar necesita un proces de purificare mult mai costisitor. În plus, depinzi foarte mult de condiția tehnică a rețelei de alimentare cu apă potabilă din localitatea unde îți desfășori activitatea”, a spus directorul general NDC.

Compania a forat un puț la 140 de metri adâncime, cu primii 50 m obturați, pentru ca apa să nu fie contaminată. Chiar și așa, apa trece printr-un proces de dublă osmozare, pentru a avea certitudinea că este foarte pură.

Urmează un proces semiautomat, în care o cantitate precis cântărită de uree este amestecată cu apa, cu ajutorul unor mixere.

„Procesul trebuie să rămână flexibil, având în vedere că apar solicitări și pentru concentrații diferite. În plus, trebuie să ne pliem pe parametrii tehnici pentru uree. Fiecare lot de uree automotive are anumiți parametri tehnici, care pot diferi de la lot la lot. Astfel, trebuie să avem posibilitatea să calibrăm instalațiile, în funcție de acești parametri tehnici”, a completat Marian Doru.

Evident, fiecare lot de uree este verificat/testat.

Astfel, sunt calibrați parametrii în legătură cu timpul de mixare, turația utilizată și temperatura apei.

Fiecare lot de uree va duce la producerea unui lot de AdBlue, pentru care sunt luate probe, se testează (NDC folosește un laborator din Germania) și este eliberat un certificat de calitate. Loturile nu se amestecă între ele.

NDC dispune de mai multe rezervoare și pe măsură ce acestea se eliberează apare posibilitatea de a începe producția unui alt lot de AdBlue. Astfel, nu există pauze în producție.

„Sunt utilaje pentru care producătorii specifică necesitatea unor soluții de AdBlue cu o mai mare concentrație de uree. Primim comenzi cu asemenea specificații și configurația bazinelor ne permite să le onorăm, având posibilitatea realizării unor volume mai mici”, a explicat Marian Doru.

De exemplu, un buldozer, în timpul exploatării, are un consum foarte mare de motorină, generează un volum mare de gaze care trebuie neutralizate, iar producătorul a avut la dispoziție două modalități – capacitatea pompei de dozare AdBlue și concentrația AdBlue – practic, un sistem SCR supradimensionat.

Producția AdBlue poate fi accelerată… cu costuri mărite

Durata producției este influențată de capacitatea rezervorului, puterea mixerului (turația), temperatura diluției… Atunci când este necesară creșterea productivității, se folosește o temperatură mai mare a diluției, însă bineînțeles că vor apărea costuri suplimentare legate de consumul de gaze utilizate pentru încălzire. Amestecul de apă cu uree reprezintă o reacție cu consum de energie.

În acest sens, NDC a montat deja panouri solare, precum și panouri fotovoltaice. Aceste investiții ajută la încălzirea apei, precum și la funcționarea pompelor de transvazare, mari consumatoare de energie electrică.

Într-o variantă accelerată, producția unui lot de AdBlue poate fi finalizată în două ore. Însă, în mod optim din punct de vedere costuri, ar trebui să dureze cinci ore.

„Se păstrează, în permanență, un stoc-tampon, pentru a putea face față eventualelor cereri suplimentare, fără a fi necesară accelerarea producției. Iar AdBlue este stocat, cel mai adesea, în IBC-uri de 1.000 de litri”, a arătat Marian Doru.

AdBlue produs de NDC poate fi găsit și în canistre de 5, 10, 20 și 30 l, pet-uri de 10 l, butoaie de 220 l…

„Pet-urile sunt mai ieftine, însă, fiind mai transparente, sunt mai vulnerabile la expunerea la razele solare, aspect care poate duce la degradarea AdBlue. Pentru AdBlue, se recomandă ca ambalajele să nu fie transparente”, a precizat directorul general NDC.

Compania piteșteană dispune, de asemenea, de o flotă proprie de patru cisterne și, astfel, poate livra AdBlue vrac, direct la clienți. Aceștia pot utiliza inclusiv dispensere, cu ajutorul cărora poate fi monitorizat consumul de AdBlue – cine a alimentat și ce cantitate.

Stocul-tampon și producția mare, inclusiv cu posibilitatea de accelerare, face ca termenul de livrare să fie unul foarte scurt. Iar producție este relativ constantă, pe întreaga durată a anului, urmărind, practic, utilizarea utilajelor/mașinilor.

AdBlue este o denumire comercială care aparține VDA, fiind marcă înregistrată.

O afacere greu de echilibrat

Marja de profit este mică, la AdBlue, și este esențial să optimizezi fiecare element – de la achiziție materii prime, la producție și transport. Inclusiv evoluția prețului la carburanți influențează marja de profit și poți ajunge în situația în care, la anumite contracte pe termen lung, să se diminueze și chiar să dispară profitul. Prețul gazelor, de asemenea, influențează costurile. Bineînțeles, panourile solare ajută.

„NDC realizează livrări la nivel național și este esențial să poți livra cantități cât mai mari. Este o afacere axată pe volum. În ultima vreme, putem constată cum mici producători își închid capacitățile de producție, nereușind să echilibreze balanța costuri-venituri. Mulți au intrat pe acest segment odată cu criza de AdBlue, din urmă cu câțiva ani. S-au bazat și pe permisivitatea autorităților, pentru că este foarte ușor să obții o licență de producător. În plus, pe piață încă sunt comercializate produse care sunt neconforme din punct de vedere calitativ, deși sunt denumite AdBlue”, a declarat Marian Doru.

NDC își produce singur rezervoarele necesare AdBlue, având o altă linie de business pe zona producției din fibră. Iar o altă linie de business a NDC este și producția de lichide pentru spălarea parbrizului. Între diferitele linii de business pot apărea sinergii, în special pe partea de optimizare a forței de muncă.

„Este o perioadă impredictibilă și este greu de anticipat cum va evolua această piață, mai ales că avem alegeri și noul Parlament European ar putea veni cu o viziune care să influențeze viitorul utilizării AdBlue. Oricum, motoarele diesel par să își reducă tot mai mult prezența pe drumurile europene. Astfel, afacerea legată de producția și comercializarea AdBlue ar putea dispărea, într-o anumită perioadă de timp. Vom căuta noi direcții de business, care să înlocuiască, la momentul oportun, diminuarea și, eventual, dispariția acestui segment de piață. De exemplu, apa demineralizată, foarte pură, ar putea fi utilizată la spălarea panourilor fotovoltaice. Este un produs utilizat și la producția antigelului și a lichidului de parbriz”, a precizat directorul general NDC.

Compania continuă dezvoltarea și, anul acesta, va investi în realizarea unui nou depozit, de 1.000 mp, și a unui nou spațiu de parcare, alături de înnoirea flotei de camioane.

Radu BORCESCU
radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.