UPDATE 2! Noul Cod Rutier, AMÂNAT de Guvern

Modificarea OUG 195/2002 a fost amânată de la aprobare în şedinţa de miercuri a Guvernului, deşi proiectul fusese inclus pe ordinea de zi, iar premierul Victor Ponta declarase la începutul reuniunii Executivului că actul normativ va fi adoptat. În ciuda faptului că PNL anunţase săptămâna trecută o amânare de 2-3 săptămâni pentru dezbatere publică, premierul a susţinut acum că proiectul Ordonanţei de Urgenţă de modificare şi completare a Codului Rutier este deosebit de important şi, evident, de maximă urgenţă, motiv pentru care cele mai multe prevederi trebuie să intre în vigoare în 10 zile de la publicarea în Monitorul Oficial a actului normativ, şi nu după o dezbatere a legii în Parlament.

UPDATE ora 15.30: Aprobarea noului Cod Rutier a fost amânată, după circa două ore de la începerea şedinţei de Guvern.

UPDATE: Iată dialogul dintre premierul Ponta şi ministrul Stroe, transmis în direct la începerea şedinţei de Guvern:

Victor Ponta: Codul Rutier – eu vreau să spun încă o dată susţinerea mea pentru principiul de bază al Codului Rutier, şi anume siguranţă, siguranţă, cât mai multă siguranţă, şi toleranţă zero faţă de toţi cei care, de ani de zile, comit accidente, se urcă la volan după ce au băut alcool şi nu păţesc niciodată nimic. Deci, dacă aceste ţinte sunt atinse în actualul Cod, domnule ministru, ştiu că aţi discutat foarte mult, eu vă susţin şi astăzi îl adoptăm.
Radu Stroe: Vă mulţumesc, domnule prim-ministru, am îndeplinit aceste deziderate, cu asociaţiile profesionale, grupurile parlamentare, chiar şi cu organizaţiile care au avut de suferit de pe urma accidentelor.
Sunt nişte măsuri care iau în considerare nevoia dovedirii faptului în sine atunci când se pune problema şi nu cele care sunt aleatorii şi nu pot fi dovedite. Şi cele cu element intenţional, de asemenea, sunt luate în considerare şi sancţionate. Într-adevăr, există o sancţiune mai aspră – la doi ani – pentru consumul de alcool, pentru depăşirea cu peste 60 de km la oră, pentru circulaţia pe contrasens, pentru trecerea la nivel de cale ferată şi pentru, evident, conducerea fără carnet sau în ideea, cu carnet suspendat. Care înseamnă de fapt tot fără carnet. Cam asta este şi vă mulţumesc.
Victor Ponta: Bun. Şi vreau – şi vă rog pe toţi – să luptaţi contra minciunii; totdeauna, când vrem să facem un lucru bun – că strângem bani la buget – zero lei la buget. Nu se strânge nici un leu din amenzi la buget, orice amendă se duce la autorităţile locale. Deci pe mine nu mă interesează în acest caz cu banii, mă interesează, însă, ca miile de oameni care au murit să nu îi contabilizăm doar la cifre. Ci vreau să luăm o măsură care se ia în toate ţările europene, de toleranţă zero faţă de infracţiunile din domeniul rutier.
Radu Stroe: E corect ce spuneţi, dle prim ministru şi mai e o latură a acestei chestiuni, latura morală, pentru că în momentul în care o lege prevede o sancţiune şi sancţiunea aceea, practic, nu este pusă în aplicare, adică, de pildă, nu se plăteşte amenda, nu îşi mai atinge scopul respectiva lege şi respectiva sancţiune. Deci nu se poate să mergem cu jumătăţi de măsură în continuare, la 20-30%, cât e în prezent. Nu e vorba de bani la buget. E o glumă, cine zice treaba asta”. 

Amintim că, faţă de forma iniţială a proiectului, amenzile au fost scăzute de iniţiatori de la maxim 16.000 de lei la 9.600 de lei, echivalentul a 120 de puncte-amendă (faţă de 200 puncte). Astfel, cel “ars” va plăti contravaloarea unui salariu minim pe economie obţinut într-un an, adică circa 2.200 euro.

Cine nu achită amenda rămâne fără permis până va face dovada plăţii.

Totodată, perioada maximă de suspendare a permisului auto a fost redusă de la 5 ani, cum prevedea proiectul iniţial, la 2 ani, în caz de producere de accident soldat cu deces, dacă şoferul se afla sub influenţa băuturilor alcoolice.

De altfel, sancţiunile cele mai mari îi vizează pe cei prinşi băuţi la volan, pe cei care depăşesc cu mai mult de 60 km/h viteza maximă admisă pe sectorul de drum respectiv, pe cei care ignoră barierele la trecerea cu calea ferată şi pe cei care intră pe contrasens pe autostradă.

Pentru prima abatere – din seria celor enumerate de mai sus -, şoferii vor plăti 9.400 lei amendă şi li se va suspenda permisul timp de 6 luni. Dacă însă recidivează într-o perioadă de 3 ani, permisul li se va suspenda timp de 2 ani.

Rămân foarte crescute amenzile pentru lipsa centurii de siguranţă, de până la 1.600 de lei (între 9 şi 20 de puncte-amendă), faţă de 240 lei, în prezent.

Noul Cod Rutier mai prevede o amendă maximă de 16.000 de lei pentru administratorii de drumuri care nu îşi îndeplinesc atribuţiile, a anunţat, marţi, Radu Stroe.

O comisie a Ministerului Internelor a definitivat marţi seară ultimele detalii ale noului Cod Rutier.

Noile prevederi referitoare la înregistrările video şi audio de la examenul pentru obţinerea permisului auto vor intra în vigoare la 6 luni de la publicarea actului normativ în MO. Ministrul Internelor trebuie să emită un Ordin în acest sens în termen de 90 de zile.

Celelalte prevederi, inclusiv cele referitoare la transmiterea dreptului de proprietate a unui vehicul, vor intra în vigoare în termen de 10 zile de la publicarea în MO.

Prevederile referitoare la obligaţia administratorul căii ferate de a instala şi întreţine
mijloace tehnice de constatare a încălcării regulilor de circulaţie la trecerea la nivel cu calea ferată, precum şi de a semnaliza existenţa acestora, vor intra în vigoare în termen de 3 luni.

Daţi click pentru a putea vizualiza integral Proiectul revizuit al Codului Rutier.

Magda SEVERIN

Imagine: Jean-Mihai PÂLŞU

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.