TRANSCOM: Plin avânt, la 30 de ani

Compania de transport Transcom, bine-cunoscută pe piața românească, a împlinit, în luna mai, 30 de ani. Am stat de vorbă cu Ionuț Podeanu, director general și, deja, reprezentantul celei de-a doua generații aflate la conducerea companiei, despre evoluția ei de-a lungul timpului și despre atuurile care au menținut-o, atâția ani, pe calea succesului, pe o piață a transporturilor atât dificilă și de fluctuantă.

Ionut Podeanu, director general Transcom: „Suntem în proces de implementare a standardelor TAPA. În momentul de față, suntem la ultimul pas, auditul, pe care o să-l avem anul acesta.”

ZIUA CARGO: Care este istoria companiei Transcom?

Ionuț Podeanu: Totul a început pe data de 20 mai 1994, când tatăl meu, Vasile Podeanu, a înființat compania Transcom și a început activitatea cu un camion românesc, luat în locație de gestiune. Până în anii 2000, nu cumpăra camioane funcționale, ci șasiuri și cabine, după care făcea rost de piese, motor, cutie de viteze…

Primul camion străin a fost achiziționat în 1998 și a fost un DAF 380 ATI, an de fabricație 1987. Acela a fost primul vehicul cu care firma a făcut transport internațional, până în anii 2000, când am început să luăm primele IVECO Euro 2, finanțate prin AFIN. Aveam puține camioane; două-trei făceau transport internațional și vreo două-trei intern. CEMT-uri am luat în 2005-2006, când ar fi trebuit să avem minimum cinci camioane Euro 3 și am început să investim în mașini.

Momentul în care am început să dezvoltăm foarte mult compania a fost în anii 2007-2008, când am semnat primul contract cu un nume mare din piața de retail, la vremea respectivă, și anume Plus Discount, care a fost preluat, în 2011, de către Lidl. Atunci am semnat un contract pentru o flotă de 20 de camioane frigorifice.

Criza din 2009 n-a fost chiar atât de dificilă pentru noi, pentru că, pe partea de retail, comenzile au mers și, în plus, am beneficiat și de mână de lucru mai multă, pentru că se închideau companii în vest și mulți șoferi s-au retras către transportul național. Și, bineînțeles, am beneficiat și de prețuri foarte bune la achiziția camioanelor. Astfel, pot să spun că noi chiar ne-am dezvoltat, în plină criză.

Apoi, am început să investim în tot ceea ce înseamnă partea de infrastructură a companiei, ca să putem să asigurăm transport de cea mai înaltă calitate. Primul pas a fost montarea de sisteme de urmărire a camioanelor. Era important ca clientul nostru să aibă acces la o platformă în care să vadă camioanele în timp real.

Apoi, am simțit, prin anii 2011-2012, nevoia de a implementa un soft de management al flotei; până atunci, țineam toate evidențele (consumuri, curse, ș.a.m.d.) pe Excel și am simțit că aveam nevoie de un program dedicat. După ce am făcut teste cu softuri existente pe piață, care erau la momentul respectiv, mult prea complexe pentru necesitățile noastre, am făcut un contract cu o firmă de IT și am pus bazele unui soft propriu, pe care îl folosim și în momentul de față și îl dezvoltăm în continuare, împreună cu colegii noștri, pe fiecare departament.

Acest program a fost unul dintre cele mai importante lucruri care au dus la expansiunea noastră.

A fost foarte important, pentru că aveam probleme cu consumul de combustibil, se fura motorină și nu reușeam să stăpânim acest fenomen. Am conectat cardurile de combustibil la programul nostru și, în momentul când dispecerul introducea o cursă în sistem, în funcție de traseu și kilometri, programul avea în spate un calcul și transmitea automat pe card exact cantitatea de motorină pe care noi o aveam bugetată pentru cursa respectivă.

Unde sunteți acum?

În momentul de față, cred că acoperim majoritatea sectoarelor de transport marfă. Facem transport de mărfuri generale cu semiremorci cu prelată, coletărie, transport frigorific bi-temp sau mono-temp, transport agabaritic, transport de combustibil cu semiremorci cisternă, deținem bene de cereale, bene de piatră etc.

În jur de 75% din cifra de afaceri este transport internațional iar restul a rămas național. Cursele spot reprezintă 30% din volumul de internațional.

Transcom dispune, la ora actuală, de 140 de camioane și aproximativ 240 de șoferi, dintre care peste 30 de echipaje soț-soție. La birouri, avem 38 de persoane, dintre care opt dispeceri. Mai avem un birou și la Brașov, unde avem doi colegi pe partea de expediție.

Am început de câțiva ani să dezvoltăm și alte business-uri, în afară de zona de transport. Avem o fermă zootehnică, de suine, și o fermă agricolă, unde lucrăm în jur de 1.500 de hectare de teren agricol. Anul trecut am deschis și o balastieră, avem zonă de service, ITP, spălătorie. Gândul nostru este să ne dezvoltăm pe toate aceste sectoare, inclusiv partea de transport. În prezent, eu mă ocup mai mult de zona de transport, iar tatăl meu s-a retras către celelalte zone.

Sunteți interesați de propulsiile alternative?

În 2019, am luat primele camioane cu CNG și LNG. Vehiculele pe LNG au fost închiriate și am lucrat cu ele transport pe comunitate. Erau foarte bune, pentru că aveam autonomia de 1.500-1.600 km, iar prețul gazului era undeva la 0,90 euro. Nu era o diferență mare față de prețul motorinei, dar se câștiga foarte bine din scutirea pentru taxele de drum pe Germania. În paralel, am utilizat CNG pentru transportul național. Aici, gazul era relativ ieftin în comparație cu dieselul și, prin economiile lunare pe care le făceam, acopeream practic rata mai mare a camionului, acesta fiind cam cu 40% mai scump față de unul clasic. Lucrurile au mers foarte bine puțin mai mult de un an, până când s-a scumpit gazul. Acum, lucrăm cu ele la internațional și au intrat în normalitate, nu mai există diferențe mari față de diesel.

Este important de spus că am achiziționat și un camion electric, pe care îl folosim doar pe transport național. De asemenea, suntem în curs de a semna un contract cu Mercedes-Benz, pentru achiziția noului eActros cu autonomie de 500 km, pe care vrem să-l folosim exclusiv internațional.

În paralel, am început discuțiile și cu clienții noștri, care sunt interesați să investească în zona asta și să ne ofere infrastructura necesară pentru a lucra cu ei.

Este o tehnologie nouă și e important pentru o firmă care are 30 de ani pe piață în domeniul transporturilor să experimenteze, chiar dacă poate nu va genera profit, pentru o vreme.

Ați implementat un turn de control de securitate. Cum funcționează?

Practic, este vorba de un departament care monitorizează în detaliu fiecare camion, respectiv șofer, începând de la traseele pe care șoferul trebuie să le urmeze, pauzele, parcările unde trebuie să facă pauzele respective, absolut tot. Pe partea de monitorizare a semiremorcii, avem un sistem telematic separat față de capul tractor, iar boxurile sau cele frigorifice au senzori de deschidere uși, respectiv senzori de temperatură.

Departamentul anticipează programul de lucru în funcție de traseu și oprește camionul într-o parcare securizată cu care noi avem contract. Avem o hartă pe toată Europa cu parcări securizate. Departamentul comunică cu șoferul separat față de dispecerul care urmărește marfa, sau are legătura cu clientul și monitorizează strict ca totul să se realizeze conform comenzii de transport și să nu fie opriri nejustificate pe traseu.

Care este cea mai importantă provocare?

Provocarea principală este să menținem tot ce înseamnă partea de echipă, și aici mă refer și la colegii de la TESA, cât și la șoferi. Pentru a păstra personalul, trebuie să le creăm o zonă de confort, să răspundem și necesităților pe care le au. De exemplu, un aspect important este faptul că șoferul pleacă în cursă cu un camion curat, revizuit, fără probleme. Un al doilea atu este că încercăm să lucrăm cu clienți în a căror sarcină să intre partea de încărcare și descărcare a camionului. Al treilea lucru pe care aș vrea să-l amintesc este faptul că încercăm să avem rute fixe cât se poate de mult, ca șoferii să lucreze pe rute cunoscute, care le oferă un confort, să știe unde să oprească, de unde să alimenteze, de unde să cumpere alimente etc. Nu în ultimul rând, bineînțeles, flota, pe care o schimbăm la maximum 3 ani în momentul de față, prin buy-back. Camioanele, indiferent de marcă, sunt echipate cu cea mai mare cabină, cutie automată, frigider, climă în staționare, acestea fiind importante pentru confortul șoferilor.

Cum credeți că o să arate transportul, în viitor?

Cred că transportul pe distanțe scurte va fi automatizat, în următorii 10 ani, poate chiar mai puțin, pentru că vedem că apar tot felul de variante, livrări cu drone, camioane autonome pe rute fixe…

Noi ne vedem în viitor făcând tot transport, acolo unde este cea mai recentă tehnologie apărută. Important este să fim pionieri în dezvoltarea fiecărei tehnologii, să o cunoaștem și să o exploatăm optim.

Radu BORCESCU
radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.