România, la mijlocul topului european privind electrificarea transportului comercial (Eurowag)

România se află pe locul 23, la mijlocul clasamentului întocmit de Eurowag în rândul țărilor din Uniunea Europeană (UE) cele mai pregătite pentru transportul de marfă electrificat. Studiul oferă informații despre modul cum se descurcă statele europene în ceea ce privește infrastructura de încărcare a mașinilor electrice. Rezultatele sale arată că pregătirea infrastructurii europene pentru camioanele alimentate cu baterii are încă lacune majore.

Iată rezultatele acestuia, transmise ZIUA CARGO:

Este Europa pregătită pentru transport rutier electric? Infrastructura de încărcare a camioanelor electrice este o condiție prealabilă pentru electrificarea cu succes a transportului rutier comercial, motiv pentru care Eurowag a întocmit un index pentru a evalua fiecare țară europeană. 

Presiunea pentru sustenabilitate și reducerea emisiilor afectează toate sectoarele, inclusiv transportul rutier comercial. Acest lucru este de înțeles: aproape trei sferturi din emisiile din transportul european sunt generate pe șosele. Cu toate acestea, în timp ce transportul electric, fără emisii, devine din ce în ce mai răspândit în rândul autovehiculelor de pasageri, electrificarea camioanelor este abia la începutul călătoriei sale. Un motiv pentru aceasta, sugerează studiul Eurowag, este lipsa infrastructurii de reîncărcare.

Transportul rutier comercial (CRT) joacă un rol vital în reducerea emisiilor și combaterea schimbărilor climatice. Până la 70% din emisiile de CO2 din transportul rutier de marfă european sunt cauzate de camioanele medii și grele. Decarbonizarea transportului de marfă are mult mai multe obstacole decât cel pentru vehiculele de pasageri: necesită o tehnologie mai avansată a bateriei, investiții inițiale mari și, nu în ultimul rând, există problema critică: vor exista stații unde să reîncărcați camioanele alimentate cu baterii?

Infrastructura de încărcare este de obicei identificată drept una dintre principalele provocări pentru electromobilitatea de marfă și nu numai. Succesul electrificării transportului rutier comercial depinde, astfel, în mare măsură de densitatea rețelei de încărcare, de performanța, fiabilitatea acesteia și de alte variabile. Puțini transportatori sunt dispuși să riște investiții uriașe în electrificarea flotei lor, dacă nu pot fi siguri că camioanele lor electrice pot fi reîncărcate fără probleme pe parcurs. Prin urmare, majoritatea proiectelor actuale de electrificare a transportului de marfă se concentrează pe aplicații care permit încărcarea „la plecare”, în depozit, eliminând problema încărcării pe drum.

Cerințe de reîncărcare pentru transportul de mărfuri

Care este problema? Camioanele alimentate cu baterii impun cerințe specifice asupra infrastructurii de încărcare. Punctul de încărcare pentru un camion electric trebuie să fie potrivit în ceea ce privește dimensiunea și debitul (camioanele pur și simplu nu pot încăpea pe spațiile de încărcare destinate mașinilor), puterea stației de încărcare (optim 350 kW sau mai mult), amplasarea (în special pe coridoarele rețelei transeuropene de transport) și, nu în ultimul rând, fiabilitatea. Într-o industrie în care există o presiune constantă asupra performanței și a duratei de acțiune, întârzierile datorate unui încărcător defectuos sunt pur și simplu inacceptabile.

Un studiu recent al Eurowag oferă informații interesante despre cum se descurcă țările europene în ceea ce privește infrastructura de încărcare a mașinilor electrice. Rezultatele sale arată că pregătirea infrastructurii europene pentru camioanele alimentate cu baterii are încă lacune majore.

Norvegia, în frunte. România, la mijlocul clasamentului

Țările aflate în fruntea clasamentului sunt în principal din Europa de Nord și de Vest. Norvegia este țara cea mai pregătită pentru transportul de marfă electrificat, urmată îndeaproape de Țările de Jos și Elveția. Suedia și Germania sunt, de asemenea, în primele cinci. Țările din sudul Europei – Italia, Portugalia, Spania și Franța – au ajuns și ele în top 15.

România se află pe locul 23 în indicele Eurowag, între Polonia și Croația. La coada clasamentului se află țările din Europa de Sud-Est, unde pregătirea pentru electrificarea CRT este fie insuficientă, fie nu sunt disponibile date relevante, în special, Bosnia și Herțegovina, Albania și Republica Macedonia de Nord.

Infrastructura necesită investiții și soluții complexe.

De remarcat că domeniul electromobilității evoluează rapid, la fel ca și densitatea infrastructurii de încărcare, care adaugă mai multă putere și se gândește din ce în ce mai mult la nevoile viitoarelor mașini electrice. În timp ce în urmă cu un an existau mai puțin de 3.600 de puncte de încărcare cu o capacitate potrivită pentru camioane (peste 350 kW) în Europa, anul acesta există 6.008 puncte de încărcare cu o capacitate de 350 kW sau mai mult, conform bazei de date Eco-Movement.

Pentru viitorul transportului de marfă electrificat, va fi importantă nu doar construirea unei infrastructuri care să răspundă cerințelor camioanelor electrice, ci și dezvoltarea altor soluții tehnologice care să faciliteze găsirea unor puncte de încărcare adecvate, să le plătească ușor și, dacă este necesar, să rezerve un slot de încărcare. Acest lucru va necesita soluții de la companii private precum Eurowag, noi parteneriate și, mai ales, stimulente și subvenții la nivel național și european.

Metodologia studiului:

Eurowag a colectat date despre electromobilitate în fiecare țară europeană. Mai exact, s-a concentrat pe următorii parametri care arată gradul de pregătire pentru electrificarea transportului de marfă:

– Numărul tuturor punctelor de încărcare și numărul de puncte de încărcare ≥ 350 kW (date Eco-movement 02/2022 și Sygic 05/2022)

– Ponderea vehiculelor de pasageri electrificate (date EAFO și ACEA 01/2022)

– Ponderea HDV-urilor și MDV-urilor electrificate (date EAFO și ACEA 01/2022)

– Legislație și stimulente în vigoare (date EAFO 04/2021)

Fiecare parametru a fost apoi împărțit în 3 grupe în funcție de numărul de puncte marcate, indicat prin culori ca la un semafor:

– Rezultat bun (verde) 10-15 puncte

– Rezultat mediu (galben) 5-10 puncte

– Scor mic (roșu) 0-5 puncte

Singura excepție a fost parametrul „Legislație și stimulente în vigoare”, unde Eurowag a definit 4 valori, în funcție de nivelul legislației în vigoare:

– 0 puncte – nu există legislație în vigoare,

– 5 puncte – 1-3 măsuri de politică locală, stimulente sau beneficii fiscale în vigoare

– 10 puncte – 4-6 măsuri de politică locală, stimulente sau beneficii fiscale în vigoare

– 15 puncte – 7 sau mai multe măsuri de politică locală, stimulente sau beneficii fiscale în vigoare

Pentru a calcula indicele fiecărei țări, valorile fiecărui parametru au fost ponderate în mod egal. Trebuie remarcat faptul că nu toate țările europene au toate datele disponibile public. În acest caz, valoarea acestui parametru a fost setată la 0.

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.