Page 15 - Revista ZIUA Cargo iulie 2018
P. 15

tează și putem folosi și avize de în- soțire a mărfii, aspect complet fals. Noi am decis să pregătim un avocat în firmă, specializat pe drept național și internațional pentru transport. După ce s-a familiarizat cu practica tuturor țărilor pe care le tranzităm, ne-a spus că nu credea că situația este atât de complexă. Specializarea unei persoa- ne și cunoașterea completă a Conven- ției CMR te ajută să eviți multe neplă- ceri”, a completat Cristian Helwig.să completeze acest document, chiar dacă, practic, așa este cel mai facil sau, în situația în care șoferul com- pletează formularul CMR, să transmită imediat toate informațiile către socie- tatea unde este angajat”, a precizat avocat George Iacob-Anca.Cristian Helwig, manager general transport Aquila:„Orice înțelegere între transportator și expeditor nu trebuie să contravină Convenției CMR. Este important ca șoferul, care este interpusul firmei, să știe să completeze documentul CMR și unde să se uite.”Practică neclară„Întâlnim o problemă majoră în domeniu: beneficiarii transportului rețin valoarea prejudiciului din sumele pe care le datorează transportatorilor pentru serviciile prestate. Această practică îi pune pe transportatori în situația de a suporta paguba din bu- getul lor, în cazul în care riscul nu a fost asigurat. Practica se bazează doar pe relația comercială între trans- portator și client”, a explicat Sebastian Zurini, Business Development Mana- ger Marsh.Avocatul George Iacob-Anca sus- ține, la rândul său, că, în ceea ce pri- vește relația dintre dauna apărută și asigurarea deținută, este esențială, în special, cunoașterea câtorva clauze din Convenția CMR și nu doar de către șoferi sau departamentul juridic, ci de către toți angajații firmei.„Este vorba despre articolele 23, 24 și 26. Astfel, pot fi evitate multe neplăceri între transportator, expeditor și societatea de asigurări. Formularul CMR este clar și oricine poate înțelege cum se completează rubricile. Totuși, recomandarea mea este ca nu șoferulConvenția CMR, depășită?Însă nu este vorba doar despre cunoașterea legii și completarea co- rectă a documentelor. Uneori, legea spune ceva, iar practica arată altceva.Sunt specialiști care consideră Convenția CMR ca fiind, într-o anumi- tă măsură, depășită, având în vedere că valoarea bunurilor transportate a crescut foarte mult, pretențiile pe care le au beneficiarii transportului și or- donatorii de transport sunt, de ase- menea, la un nivel ridicat și, totodată, riscurile sunt mai mari.vire la acestea”, a explicat reprezen- tantul Marsh.Astfel, s-a ajuns la situația în care cei care ordonă transportul trebuie să solicite, prin contractul comercial, anu- mite răspunderi, pe care le transferă în sarcina transportatorului, superioare Convenției CMR.Un exemplu îl reprezintă riscurile contractuale privind întârzierea mărfu- rilor, unde Convenția CMR precizează clar că orice daună de consecință provocată de întârzierea mărfurilor se limitează la maxim costul transportului. „Cele mai multe contracte încheiate de companiile internaționale, indiferent de domeniul de activitate, prevăd răs- punderi tot mai mari pentru întârzierea la livrare. Noi avem soluții și pentru aceste situații. Din păcate, mulți dintre transportatori aleg să își asume aceste costuri, fără a fi acoperiți de asigurare. În momentul în care se produce dau- na, ajung în imposibilitatea de a plăti iar această situație conduce spre litigii comerciale sau, chiar, la închiderea firmei”, a completat Sebastian Zurini.„Înțelegem situația transportatorilor care acceptă preluarea răspunderii, din motive comerciale. Recomandarea pe care noi o adresăm tuturor compa- niilor din domeniu este să ne contac- teze, să clarificam situația și să găsim, împreună, soluția de preluare a aces- tor riscuri de către asigurător”, a arătat Sebastian Zurini.Răspundere limitată... teoreticSituația în care valoarea mărfii depășește 8,33 DST/kg se poate rezolva în două moduri. Dacă nu a existat un contract comercial între transportator și beneficiarul transpor- tului și operațiunea s-a desfășurat doar pe bază de comandă, fiind întoc- mit doar documentul CMR, nu i se poate solicita transportatorului o des- păgubire la o valoare suplimentară față de prevederile CMR.„Transportul internațional este guvernat, în mod obligatoriu, de con- venția CMR. Contractul comercial sau un litigiu de marfă nu se despăgubește și nu se soluționează între părți pe principiul dreptului comun, cu repa- rarea integrală a prejudiciului. Trans- portatorul este un prestator de servicii și are răspundere limitată. Articolul 41 din Convenția CMR lovește cu nulitate absolută toate clauzele contractuale care contravin Convenției CMR, această lege fiind o normă imperativă”, a arătat Alin Dicu, Branch Manager Asko.„Pot exista situații în care transpor- tatorul să își asume contractual răs- punderea pentru bunurile transportate, la valoarea de factură a acestora. Și pentru astfel de cazuri există soluții. Este foarte important ca brokerul transportatorului să fie informat cu pri-iulie 2018 ...................................................................................................................................................... 15CONFERINȚĂ


































































































   13   14   15   16   17