Page 16 - Revista ZIUA Cargo iulie 2018
P. 16

Alin Dicu, Branch Manager Asko:„Este nevoie de experți, de multă muncă și argumentări puternice, până vom ajunge la uniformizarea instanțelor din România. Transportatorii trebuie să realizeze transport cu demnitate și să nu mai accepte abuzuri.”George Iacob-Anca, avocat:„Consider că acela care încarcă marfa ar trebui să completeze formularul CMR, iar valoarea mărfii poate fi completată pe formularul CMR. Din păcate, practica ne arată că 70% dintre CMR-uri sunt completate de către șoferi, iar multe dintre acestea prezinta modificări față de comanda de transport.”Remus Nistor, director general Wiass:„Abuzurile la care sunt supuși transportatorii au loc pentru că beneficiarii mărfii își permit să facă acest lucru. Diferența dintre sumele acoperite de CMR și valoarea reală a mărfii este acoperită de polița cargo, care ar trebui să cadă în sarcina expeditorului / beneficiarului.”În aceste condiții, solicitarea unor sume suplimentare celor prevăzute în Convenția CMR se poate face doar dacă expeditorul face dovada că a plătit transportatorului un supliment de tarif.„Legislația este unică, respectiv Convenția CMR, însă soluțiile instan- țelor sunt diferite. Experiența instan- țelor străine, în ciuda faptului că am prezentat-o, nu a fost, în general, a- vută în vedere de instanțele din România. Sunt puține instanțe în țara noastră care au ținut cont de soluțiile colegilor de breaslă din Franța sau din Germania. Această practică este, poate, de înțeles, dacă ne gândim că jurisprudența nu este izvor de drept în România, iar fiecare judecător dă valoare probelor potrivit intimei sale convingeri. Interpretarea art. 24 și a diferenței de preț am văzut-o realizată în instanță sub forma – tariful X cu- prinde suplimentul... fără a mai fi nece- sară o defalcare clară. Iar soluția a fost de daună la valoarea mărfii. Mai mult decât atât, am întâlnit soluții în care, deși era un singur tarif, fără a mai fi menționat niciun fel de supli- ment, dauna stabilită a fost, de ase- menea, stabilită la valoarea mărfii”, a precizat avocat George Iacob-Anca.Există soluții?„Chiar dacă se completează pe CMR valoarea de un milion de euro, acest lucru nu înseamnă că transportatorul răspunde pentru această sumă. Sunt soluții date de Înalta Curte de Casație și Justiție în mai multe țări (Franța, Germania, Olanda) – cu suma de 500.000 de euro completată pe CMR, cărăușul a câștigat în instanță, pentru că nu s-a făcut dovada că i s-a plătit un supliment de tarif”, a explicat Alin Dicu.„În situația în care un transportator dorește, în cunoștință de cauză, să își asume aceste răspunderi supli- mentare, pentru a nu risca pierderea clientului, există asigurări care să îi protejeze, fără a fi vorba despre vreun abuz”, a arătat Sebastian Zurini.tantul pe care l-au ales în consilierea CMR înțelege, în profunzime, această activitate complexă și, în caz de nevoie, are competențele necesare să îl apere pe transportator, atât în fața asigurătorului, cât și în fața recla- mantului / beneficiarului de transport. Recomandăm cu căldură articolele din revista Ziua Cargo, cele scrise pe tema «răspunderii transportatorului»!”, a completat Alin Dicu.Avocatul George Iacob-Anca a în- tâlnit multe cazuri în care Convenția CMR nu a protejat transportatorii în instanțele din România.Există clienți de transport care soli- cită răspunderi ce depășesc cadrul CMR.Interesul proprietarului este de a-și asigura marfa și nu poate transfera acest risc cărăușului, care încasează aceeași sumă, indiferent de valoarea mărfii transportate, decât dacă se face dovada plății unui supliment de preț, stabilit de către transportator.Transportatorul își poate asuma despăgubirea bunurilor la valoarea lor, în cazul deteriorării și, astfel, se evită acțiunea în instanță și stricarea relației cu clientul. Asigurătorul va plăti even- tualele daune, relația comercială mer- ge mai departe, nu se mai ajunge la invocarea Convenției CMR și nu mai stai la mâna unei instanțe.„Iar acest supliment nu poate fi înglobat în factura de transport. Din păcate, în România, întâlnim cazuri în care instanțele dau câștig de cauză expeditorului, chiar dacă mărfurile au fost incorect ambalate de către acesta, iar deteriorarea apare, de exemplu, în urma unei frânări puternice. Reco- mandarea noastră este ca toate com- paniile de transport să facă vocal acest subiect, pentru a ajunge și la benefi- ciarii de transport. Având în vedere că există mari confuzii în piața servi- ciilor de asigurare, și aici nu ne referim doar la piața din Romania, recoman- dăm transportatorilor sa fie vigilenți și să se asigure că, într-adevăr, consul-Pe de altă parte, toate aceste asi- gurări suplimentare înseamnă costuri... „Un transportator trebuie să fie cât mai bine asigurat, însă toate aceste asigurări se regăsesc, până la urmă, în tariful de transport, reglat de piață. În plus, în general, un transportator cere asigurătorului diferite acoperiri abia după ce se lovește de ele, pentru că nu toți brokerii de asigurări sunt profesioniști. Se merge pe ideea de a lua cât mai mulți bani, fără a acoperi16 ...................................................................................................................................................... iulie 2018nimic”, a declarat Cristian Helwig.Abuzuri... pentru că se poateRemus Nistor, director general Wiass, a arătat faptul că toată lumeaCONFERINȚĂ


































































































   14   15   16   17   18