Page 32 - ZIUA Cargo
P. 32

TIMOCOM
Cine răspunde pentru
  asigurarea încărcăturii?
Conform Asociației Germane a Asigurătorilor, 70% din autocamioanele care circulă pe drumurile germane sunt asigurate incorect sau insuficient. Conform Codului rutier, asigurarea mărfurilor transportate este obligatorie. Cine este, însă, răspunzător pentru aceasta: casele de expediții, conducătorul auto sau încărcătorul? Și ce implică, de fapt, asigurarea încărcăturii? Alfred Lampen, expert, instructor și autor, oferă sfaturi utile pe tema asigurării încărcăturii în domeniul logistic.
Ce implică asigurarea
auto este primul cu care intră în coli- ziune. Desigur, însă, că, apoi, îi pune în pericol și pe alții, dacă marfa neasi- gurată cade pe carosabil sau pe alte vehicule. Dacă înțelege acest lucru, conducătorul auto va pune un preț mai mare pe asigurarea corectă a în- cărcăturii. Un eventual spațiu liber în fața mărfii, de exemplu, trebuie să fie asigurat întotdeauna. Aceste informații trebuie să fie făcute cunoscute întot- deauna la instructaje.
încărcăturii?
 Alfred Lampen: În primul rând, este important ca marfa să rămână pe vehicul, să nu fie vătămate per- soane și marfa să nu fie deteriorată.
Unul din cinci accidente rutiere în care sunt implicate autocamioane este, conform autorităților germane, „un accident cauzat de deplasarea încărcăturii”. Ca urmare, au loc anual circa 1.600 de accidente grave pe drumurile germane, iar costurile sunt de milioane. Ce se poate face pentru a se preveni o asigurare insuficientă a mărfii? Încărcătorul deține un rol esențial.
tea trebuiau să fie furnizate, în preala- bil, de casa de expediții sau prestator, care, în caz contrar, nu ar fi primit co- manda.
Există reguli de bază pentru asigurarea mărfii, care trebuie respectate?
1. Spațiul liber din fața încărcăturii
CAMIOANE ȘI SERVICII
Să presupunem că șoferul ajunge la locul de încărcare – descărcare și are un anumit vehicul pentru o anumită marfă, iar vehiculul este defect sau nu are mijloace de asigurare a mărfii. Marfa este, totuși, încărcată și ajunge la client deteriorată. Clientul se plânge, ceea ce nu este bine pentru afacere și, precis, nu este nici în interesul în- cărcătorului. Cel mai tragic este, însă, când este pusă în pericol viața per- soanelor. Un exemplu este cel al ro- lelor de hârtie neasigurate. O singură rolă cântărește câteva tone. În cazul unei frâne bruște, rola sau chiar și alte mărfuri pot scăpa de sub control, din inerție. Marfa ajunge pe drum sau este proiectată spre înainte. Urmările pot fi fatale.
necesare, numeroși încărcători și cli- enți din industrie și comerț nu își cu- nosc pe deplin responsabilitățile în acest sens. Alții le aplică, însă, aproa- pe perfect, în practică: industria chimi- că stă bine sub acest aspect. Aici, există instrucțiuni precise, care trebuie procesate înainte de plecarea autoca- mionului.
2. Dacă marfa se poate răsturna, de exemplu, rolele de hârtie verticale, trebuie să realizezi un mijloc de asigu- rare împotriva răsturnării. În această situație, poți preveni răsturnarea cu protecții de cant și mijloace de anco- rare speciale.
În acest caz, ar fi fost necesare instrucțiunile unui încărcător, care să specifice necesitatea, de exemplu, a covorașelor antiderapante și a centu- rilor de fixare, cu care marfa să fie asigurată în mod corespunzător. Aces-
Asociațiile profesionale ale trans- portatorilor și prestatorilor de servicii de logistică vă pot furniza astfel de in- formații.
5. Un alt punct important este co- municarea dintre beneficiar și presta- tor. Dacă expeditorul știe ce mijloace de asigurare a mărfii trebuie să aducă, se poate pregăti în mod corespunză- tor. Încărcătorul este primul care poate oferi aceste informații.
Există astfel de instrucțiuni? Și dacă da, cine verifică respectarea lor?
Deoarece nu dispun de informațiile
trebuie să fie blocat cu un perete des- părțitor sau o chingă și paleți – iar aderența mărită cu ajutorul unui co- voraș antiderapant.
De unde pot obține informații cu privire la asigurarea corectă a încărcăturii?
4. Suprafața de încărcare trebuie să fie măturată. Acest lucru este evi- dent la mărfurile granulate: sacul este deteriorat, granulele cad afară și în- cărcătura următoare se sprijină pe acestea. Prin urmare, totul stă ca pe bile de rulmenți. Ceea ce înseamnă că trebuie să mături în mod regulat.
Conducătorul auto trebuie să înțe- leagă că este primul pus în pericol când marfa se află în spatele său. La o frână bruscă, încărcătura tinde să alunece spre înainte. Conducătorul
32 ............................................................................................................................................ decembrie 2018
3. La o încărcătură pe care nu o poți ancora, cum e cazul băuturilor în Tetra Packs, este necesar un vehicul stabil, cu un certificat de stabilitate a suprastructurii. Dacă nu îl deții, trebuie să respingi comanda.








































































   30   31   32   33   34