Page 62 - ZIUA Cargo
P. 62

„Nu mai achiziționăm
Utilizatorii de autovehicule propulsate cu gaz natural par să dezvolte o adevărată pasiune pentru noul carburant. Și există argumente pentru asta – costurile operaționale scad, mașinile sunt fiabile și, în plus, realizezi, astfel, și un pas în direcția protejării mediului. Este, însă, nevoie de o stație de alimentare.
aRutovehicule diesel”
  âmnicu Vâlcea a beneficiat de prima stație publică de ali- mentare CNG din România,
Andi Davidescu, director general ETA:
  iar această oportunitate nu a trecut neobservată.
„Pe noi ne-a convins această tehnologie CNG. Autobuzele merg bine, sunt economice și, în plus, sunt mai ușor de întreținut. Motoarele sunt mai simple și nu au acele sisteme complexe de post tratare a gazelor de eșapament, prezente la motoarele diesel și care se defectează destul de des, mai ales în cazul transportului urban.”
ETA a ales CNG
Operatorul de transport public local, ETA, a văzut în stația CNG baza de plecare pentru ecologizarea și eficientizarea transportului.
Dumitru Becșenescu, președinte Antares Group:
„Decizia de a achiziționa autobuze CNG a avut în vedere, pe de o parte, legislația națională care obligă ope- ratorii de transport să respecte anumi- te cerințe europene privind emisiile poluante și de CO2 și, totodată, am avut șansa de a beneficia de investiția Antares în stația de alimentare CNG. Bineînțeles, ne-am fundamentat deci- zia și pe economiile preconizate. Un autobuz CNG este cu 5 – 10% mai scump la achiziție față de unul diesel, iar, conform calculelor realizate la mo- mentul achiziției, amortizarea diferen- ței se realizează în primul an și ju- mătate de utilizare”, a explicat Andi Davidescu, director general ETA.
„Avem 20 de mașini CNG care rulează, zilnic, 370- 400 km. Când am construct business plan-ul pentru stația de la Vâlcea, am estimat vânzări către terți, alții decât flota noastră, în proporție de 0,5%, însă am depășit, deja, 20%. Și asta în condițiile în care nu există, încă, o rețea de stații la nivel național. Este evident că utilizatorii de CNG devin fani ai acestui carburant. La nivelul
    PIAȚĂ ȘI COMPANII
 Într-o primă etapă, operatorul local de transport a achiziționat trei autobu- ze Iveco CNG, urmând ca întreaga flotă să fie reînnoită, printr-un proiect cu fi- nanțare europeană. Toate cele 35 de autobuze ce urmează să fie achizițio- nate vor fi CNG și vor fi împărțite pe toate capacitățile, de la 18, la 10 m lungi- me. Astfel, va fi acoperită toată plaja de capacități, de la 150 de călători, la 50.
ETA utilizează autobuzele CNG de un an și a dorit să aibă o imagine cât mai precisă în legătură cu „per- formanțele” legate de protecția mediu- lui. Astfel, în luna octombrie, operatorul a apelat la o firmă specializată, care a realizat calculul privind diminuarea emisiilor de CO2.
Pentru alimentarea autobuzelor CNG, ETA a încheiat un contract cu firma Antares. Autovehiculele sunt ali- mentate o dată pe zi, în fiecare seară, având o autonomie de 2 – 300 de km. O alimentare completă durează apro- ximativ 15 minute – o diferență nesem- nificativă față de diesel.
„Practic, vom trece întreaga flotă pe CNG și nu privim lucrurile doar din punct de vedere al avantajelor econo- mice. Scopul final pentru care investim în această tehnologie verde este acela de a respira un aer mai curat”, a arătat Andi Davidescu.
Conducerea ETA a analizat și oportunitatea achiziționării unor auto- buze electrice, însă a considerat că această opțiune implică mai multe ris- curi.
lunii aprilie, erau 2.400 de mașini CNG înmatriculate în România.”
 „Rezultatul ne-a adus o mare sa- tisfacție. La 100.000 km, emisiile gaze- lor cu efect de seră s-au redus cu 50,4%, iar amprenta de carbon s-a redus cu aproape 159 de tone. Auto- buzele noastre parcurg în jur de 6 – 7.000 km pe lună și, în scurtă vreme, vom trece la un nou program de trans- port, mai intens, pentru a determina populația să renunțe la mașinile per- sonale. O dată cu creșterea ritmicității curselor, numărul kilometrilor parcurși va fi mult mai mare”, a precizat direc- torul general ETA.
„Am traversat, deja, o iarnă cu autobuzele și nu am avut niciun fel de probleme de funcționalitate. Reco- mand CNG tuturor utilizatorilor care au la dispoziție posibilitatea realimen- tării”, a completat Andi Davidescu.
„Autobuzele electrice au creat o psihoză, însă, pentru fiecare autobuz, acumulatorii costă în jur de 180.000 de euro. Transportul public este sub- venționat și nu știu dacă este momen- tul potrivit să băgăm mâna în buzuna- rul contribuabilului, pentru a ține în funcțiune un parc atât de costisitor, atunci când va fi necesară înlocuirea acumulatorilor. Acumulatorii costă aproape cât un autobuz diesel nou. Trebuie să avem în vedere că vârsta medie a parcului național de autobuze
  62 ............................................................................................................................................ decembrie 2018












































































   60   61   62   63   64