Page 40 - Revista ZiuaCargo ianuarie 2019
P. 40

CO onvenția CMR
TRECUT GLORIOS, PREZENT FABULOS ȘI VIITOR NESIGUR...
  În presa sfârșitului de an 2018, au apărut două știri care, citite separat, nu au nicio legătură cu Convenția CMR, însă informațiile cuprinse în acestea, corelate, capătă o relevanță pentru viitor.
rdinea știrilor: la mijlocul lunii George grame, dar cu o valoare de 40.000 de noiembrie, presa online a- Iacob-Anca euro. Să considerăm că se produce nunța că poliția din Dubai va un furt, iar marfa dispare în totalitate.
 folosi motociclete zburătoare, pentru În această situație, transportatorul are
ca, la finalul aceleiași luni, Ion Țiriac să declare că, în 50 de ani, nu vom mai avea autostrăzi, pentru că s-a descoperit ceva uluitor. Și preciza că a văzut cu ochii săi lucruri uimitoare.
obligația de despăgubire de: 8,33 DST (drept special de tragere) x 100 kg marfă. Dacă 1 DST are o valoare de 1,21 euro rezultă că transportatorul are obligația de a despăgubi clientul său cu suma de 1.007,93 euro (8,33 DTS x 1,21 euro/DTS x 100 kg). În a- ceastă situație, cine suportă diferența de valoare de la 1.007,93 euro la 40.000 de euro?
Răspunsul: potrivit limitării prevăzute de Convenția CMR, transportatorul nu datorează diferența, deci paguba va fi suportată de client, transportul fiind făcut, astfel, pe riscul acestuia.
Să complicăm puțin exemplul de mai sus și să introducem și o casă de expediții și o societate de asigurări, la care proprietarul mărfii transportate este asigurat. În această situație, clien- tul solicită contravaloarea mărfii de 40.000 de euro de la asigurătorul său – în baza actelor doveditoare ale furtu- lui –, iar acesta plătește suma de 40.000 de euro. În baza dreptului de regres, asigurătorul solicită plata su- mei de 40.000 de la casa de expediții, care, la rândul ei, solicită aceeași sumă de la transportator. Transporta- torul invocă răspunderea limitată, răs- pundere limitată pe care o are și casa de expediții față de clientul său (casa de expediții are calitatea de transpor- tator față de client).
În această situație, diferența de valoare (dintre valoarea mărfii, 40.000 de euro, și cea achitată de transportator, 1.007,93 euro) este suportată de societatea de asigurări.
Până la dispariția autostrăzilor și a transportului rutier de marfă, să folosim cu atenție Convenția CMR.
În prima știre suntem informați despre folosirea, pentru deplasarea de persoane, a unor mijloace de transport noi – motociclete zburătoare – care nu mai au nevoie de șosele pentru deplasare. În a doua știre, Ion Țiriac previzionează un viitor sumbru autostrăzilor, pentru că nu vom mai avea nevoie de acestea. Când trans- portul de marfă nu se va mai face „rutier”, pe șosele, Convenția CMR va dispărea sau va fi adaptată noilor mijloace de transport. Până la acel moment, să vedem câteva considerații despre Convenția CMR și aplicabili- tatea acesteia în prezent.
punderii limitate a transportatorului și problema contractului de asigurare necesar pentru a avea marfa transpor- tată acoperită ca valoare în totalitate.
60 de ani vechime, încă în actualitate
Potrivit art. 23 din Convenția CMR, transportatorul are o răspundere limitată valoric. Dacă limita menționată de art. 23 (așa cum a fost ulterior mo- dificată) era rar depășită în anii apa- riției convenției, în prezent, sunt foarte multe mărfuri transportate care depă- șesc limita respectivă.
SIGURANȚĂ ȘI SECURITATE
La momentul adoptării Convenției CMR, s-a avut în vedere utilitatea reglementării într-un mod uniform a condițiilor contractului de transport internațional de mărfuri pe șosele, în principal în ceea ce privește docu- mentele folosite pentru acest tip de transport și responsabilitatea trans- portatorului. Apariția convenției CMR a reprezentat un mare pas înainte în ceea ce privește transportul rutier de mărfuri. Puținele modificări aduse în decursul celor peste 60 de ani de apli- cabilitate arată cât de bine au fost sin- tetizate regulile aplicabile. Realitățile economice prezente, cât și tehnologia prezentului necesită mici modificări cu privire la completarea/transmiterea formularului CMR și în format electro- nic, cu semnătură electronică, poate, însă regulile de acum mai bine de 60 de ani sunt încă de actualitate.
Concret: marfa cântărește puțin, însă are o valoare mare și foarte mare.
Deși Convenția CMR menționează soluții pentru atragerea răspunderii transportatorului peste limita anterior menționată, în practică se folosesc foarte rar cele două soluții: „valoarea mărfii” și „declararea de interes special la predare”. Însă, chiar și cu aceste clauze/mențiuni speciale, totuși, nu există siguranța acoperirii integrale a valorii mărfurilor transportate, în caz de daună, furt etc.
Asigurat în totalitate, sau nu?
Exemplul...
În acest material mi-am propus să abordez (reabordez) problema răs-
Să analizăm, împreună, un exem- plu: transportator serios cu o „asigu- rare CMR” în valoare de 50.000 de euro valabilă (achitată la zi), transportă o marfă cu o greutate de 100 de kilo-
Avocat George IACOB-ANCA
38 ................................................................................................................................................ ianuarie 2019
IACOB-ANCA & ASOCIAȚII SCA 0724.245.307









































































   38   39   40   41   42