Page 24 - Revista ZIUA Cargo martie 2019
P. 24

Soluții la criza
șoferilor
  uțin peste 180 de mii de șoferi profesioniști erau, la începutul
PL
spune multe...
acestui an, angajați în companiile românești. Numărul celor
certificați era sensibil mai mare, iar numărul cartelelor tahograf
emise de ARR depășea 310.000. Diferența dintre cele două cifre
ipsa de forță de muncă a creat, pe piața de transport autohto- nă, o situație mult mai comple-
 xă decât la prima vedere, pentru că este întotdeauna însoțită de o serie de capcane. Putem găsi, astăzi, o cale de mijloc? Este o întrebare la care am căutat mai multe răspunsuri, în cadrul unei mese rotunde pe care revista Ziua Cargo a organizat-o, la începutul lunii martie.
Iată câteva concluzii care au reieșit din discuțiile purtate între psihologi specializați în transporturi, manageri de resurse umane, directori generali și patroni de companii de transport și logistică.
 Atenție la 20%!
O primă observație. În contextul crizei, sunt, poate mai mult decât altă- dată, acceptate acte de indisciplină din partea șoferilor. Din păcate, pro- blemele mici se adună încet, încet, devin obișnuință și creează imaginea unui șofer cu probleme disciplinare și de productivitate.
Educația este un cuvânt cheie
completeze CMR, procedura de urmat în cazul unui accident, modul în care trebuie abordată problema alcoolului sunt doar câteva dintre subiectele care pot fi abordate în această manieră.
Nu toți trebuie, însă, tratați la fel. 80% dintre șoferi sunt buni profesio- niști, serioși, se întorc acasă și își respectă familia și copiii, observa unul dintre patronii de firmă de transport. Ceilalți 20% nu pot fi, însă, trecuți cu vederea, pentru că reprezintă un pericol real pentru toți ceilalți.
Din păcate, sunt parcări în care ies în evidență, în mod negativ, ro- mânii. Lucrurile nu pot fi, însă, simplist privite, fără a fi luate în calcul provo- cările cu care se confruntă fiecare con- ducător auto în parte. Chiar dacă este compensat din punct de vedere ma- terial, șoferul este afectat pe toate celelalte planuri, iar, în aceste condiții, refulează. Nu trebuie condamnat pen- tru aceasta, mai degrabă trebuie pur- tate discuții cu el.
Un consilier poate face diferența
GHID DE REDUCERE A COSTURILOR
Iată un percept care se aplică în zona de securitate a firmelor, dar de care puteți ține cont și în privința șofe- rilor. Atunci când vorbim despre secu- ritate, trebuie să ținem cont că apro- ximativ 75% dintre oameni sunt de bună credință și se angajează în firmă ca să își facă treaba. Aproximativ 5% targetează o anumită companie pentru că are slăbiciuni, oferind posibilitate de acțiune și câștiguri ilicite. Iar 20% dintre oameni sunt influențabili. Efortu- rile unei companii trebuie să fie îndrep- tate tocmai către nehotărâți, pentru a-i determina să treacă de partea celor 75%. Departamentul de resurse uma- ne devine esențial, în acest context.
În acest context, s-a desprins o altă observație. Educația reprezintă un cuvânt cheie. Șoferii trebuie pre- gătiți înainte de plecarea în cursă, pentru a fi prevenite problemele. Tre- buie să li se explice ce se poate întâm- pla și, eventual, să vizioneze filmulețe, în acest context.
Nu trebuie, însă, să trecem cu vederea faptul că mulți dintre șoferii care fac transport internațional și, mai ales, intracomunitar, pot suferi depre- sii, din cauză că sunt perioade lungi departe de casă. În plus, se pot certa cu soția, pot avea copilul bolnav și pot simți că atunci când beau, scapă de probleme. Dar sunt și cazuri în care, efectiv, nu știu ce să facă în parcare. Acestora li se adaugă șoferii care au fost martorii unor accidente grave sau au fost, ei înșiși, implicați într-unul.
Li se pot expune studii de caz și li se poate cere părerea: tu cum ai face în situația de față? Șoferii, s-ar putea, astfel, disciplina de la sine.
De aceea, existența unui consilier la care să apeleze, pentru a-și putea soluționa problemele, devine extrem de importantă. Sunt șoferi care ape- lează la psihologi care îndeplinesc rolul de consilier, pentru că simt nevoia să bea. Beau cu prietenii în parcare, pentru ca, apoi, să se simtă din ce în ce mai triști și să simtă, efectiv, nevoia să își închidă telefoanele și să nu mai
Filmulețele pot rula inclusiv pe ecranele montate în autocarele care asigură transportul șoferilor din Ro- mânia către zona de unde vor prelua camioanele. Modul în care trebuie să
24 .................................................................................................................................................. martie 2019









































































   22   23   24   25   26