Page 59 - Revista ZIUA Cargo martie 2019
P. 59

             ETA RÂMNICU VÂLCEA
Flotă complet înnoită cu autobuze CNG, sistem modern de management al transportului, stații modernizate, sediu și service complet reconstruite – transportul public local din Râmnicu Vâlcea cunoaște o adevărată revoluție.
           1Ș00% CNG
2019
i toate acestea sunt posibile, în cea mai mare parte, datorită fondurilor europene. „Accesarea
  fondurilor europene reprezintă un as- pect esențial în planurile noastre de dezvoltare. Cererea de finanțare este depusă și așteptăm aprobarea aces- teia. Vizăm modernizarea autobazei, achiziția de autobuze noi nepoluante și modernizarea a 90 de stații de îm- barcare/debarcare pentru călători. Sta- ția ITP, spălătoria, dotarea cu scule și dispozitive pentru reparații sunt, de asemenea, cuprinse în proiectul finan- țat prin fonduri europene”, a arătat Andi-Ștefan Davidescu, director ETA.
Andi-Ștefan Davidescu
găsi, la momentul respectiv, resursele pentru înlocuirea acumulatorilor. În plus, mă gândesc că, peste puțini ani, vom avea foarte multe persoane care, în fiecare seară, își vor pune la în- cărcat autoturismele. Este infrastru- ctura electrică națională pregătită să suporte așa ceva?”, a completat direc- torul ETA.
În Râmnicu Vâlcea, transportul local se realizează exclusiv cu auto- buze, iar parcul cuprinde 41 de auto- buze și 11 microbuze.
însă... Perioada normală de exploa- tare a unui autobuz este de 8-10 ani. În acest timp, cu siguranță, vei avea nevoie de un set nou de acumulatori. Pentru un autobuz electric, costul acestei schimbări este de aproximativ 160.000 de euro. La ora actuală, poți achiziționa un autobuz nou diesel, cu această sumă”, a explicat Andi-Ștefan Davidescu.
Călătorul, în centrul atenției
Alegerea tehnologiei CNG pentru autobuze (gaz natural comprimat) s-a realizat în urma unui studiu de opor- tunitate, care a avut în vedere prote- jarea mediului și a sănătății oamenilor prin reducerea emisiilor de carbon, costurile de exploatare precum și asi- gurarea unui serviciu de transport sus- tenabil pe termen lung.
Privind în istoria recentă a socie- tăților de transport public local din România, putem constata că, în ultimii ani, nu s-au putut achiziționa din fon- duri proprii nici măcar autobuze cla- sice, diesel, și acesta este motivul pentru care parcul auto circulant din România s-a învechit atât de mult.
Un transport local modern înseam- nă, bineînțeles, mai mult decât auto- buze noi. Un pas important pe care ETA în are în vedere este creșterea vitezei comerciale și, totodată, îmbu- nătățirea comunicării cu pasagerii, toate acestea conducând spre un sis- tem de transport public mai atractiv.
De altfel, ETA are deja în exploa- tare 3 autobuze CNG, achiziționate prin fonduri proprii.
„La ora actuală, achiziționăm auto- buze din fonduri europene, dar trebuie să ne asigurăm că putem să le ex- ploatăm, în continuare, cu resurse pro- prii. Mă întreb, dacă până acum nu am putut schimba autobuzele vechi cu unele noi, clasice, din lipsă de fon- duri, cum vom identifica resursele pen- tru înlocuirea acumulatorilor, atunci când va fi necesar? ETA nu ar fi putut mobiliza aceste fonduri. În schimb, autobuzele CNG au un regim de ex- ploatare asemănător cu cele diesel, gazul fiind mai ieftin decât motorina, iar principalul avantaj constă în nivelul emisiilor mult scăzut. Alegerea soluției electrice riscă să blocheze activitatea societăților de transport, care nu vor
„Vom avea sisteme de informare în stații și sisteme de planificare a că- lătoriei – să afli unde ești, să poți seta locația unde vrei să ajungi iar sistemul îți va oferi ruta pe care trebuie să o ur- mezi”, a explicat Andi-Ștefan Davidescu.
CNG vs. electric
ETA a implementat, de anul trecut, un sistem de ticketing și călătorii pot utiliza atât carduri, cât și bilete pe suport de hârtie.
„Am decis să mergem pe varianta CNG, pentru că am considerat că teh- nologia privind transportul electric nu a atins, încă, maturitatea. Este ușor să cumperi un produs pe bani euro- peni, fără să te gândești ce faci, mai departe, cu el. Dacă urmărești un câș- tig imediat, electricul este câștigător, atât în materie de consum, cât și de protecție a mediului. Pe termen lung,
Tot din fonduri europene, ETA va implementa o soluție de management a traficului, iar prioritizarea autobuzelor în trafic reprezintă principala țintă.
„Viteza comercială va crește și sperăm să putem scădea durata cur- selor care unesc extremitățile orașului, de la aproximativ 45 de minute, astăzi, la sub 30 de minute. Infrastructura orașului nu permite realizarea benzilor separate pentru autobuzele ETA, însă se va apela la niște automate de di- rijare a circulației și semafoare inte- ligente. Autobuzele vor fi dotate cu niște dispozitive care vor comunica cu automatele de dirijare a circulației, acestea din urmă asigurând culoarea verde pentru autobuze”, a precizat di- rectorul ETA.
 martie 2019 .................................................................................................................................................. 59
Până la sfârșitul anului 2020, ETA va achiziționa, cu ajutorul a două proiecte pe fonduri europene, 35 de autobuze CNG.
 Radu BORCESCU
radu.borcescu@ziuacargo.ro
  PIAȚĂ ȘI COMPANII








































































   57   58   59   60   61