Page 58 - Revista ZIUA Cargo martie 2019
P. 58

                  CTP IAȘI
2019
      MDodernizare accelerată
  Achizițiile de mijloace de transport sunt primul aspect observat – 100 de autobuze noi, 15 tramvaie second-hand... și urmează 44 de autobuze electrice de 10 și 12 m și 32 de tramvaie noi de 26 și 30 m.
ar sunt numeroase alte aspec-
te importante ce definesc pro-
cesul accelerat de moderni- director general
Cristian Stoica,
  zare a transportului public local în Iași. CTP Iași:
„Primul pas a fost achiziționarea a 100 de autobuze noi. De asemenea, am schimbat sistemul tarifar – 2,5 lei/bilet valabil 2 ore. Am considerat că, din cauza aglomerării orașului, timpii de parcurgere a unui traseu au cres- cut, iar două ore acoperă nevoia de deplasare chiar și în traficul aglomerat de dimineață”, a arătat Cristian Stoica, director general CTP Iași.
„Pentru următoarea perioadă de investiții, ne gândim la dezvoltarea transportului la nivel metropolitan. Pe contractul actual, avem, deja, trei linii de ieșire, ce fac legătura cu trei comune limitrofe.”
Doar cele două măsuri au dus la creșterea numărului de călători cu aproximativ 20%.
încărca portofelul electronic pe baza unui cod, asemănător cu reîncărcarea cartelelor preplătite la telefonia mobilă. Ne dorim flexibilitate cât mai mare pentru sistemul de ticketing, iar cardul ar putea avea și alte întrebuințări, pre- cum plata parcărilor (în special pe zonele de acces în oraș) sau accesul la biblioteci, teatre sau muzee, precum și la sistemul de bike sharing”, a ex- plicat Cristian Stoica.
torizate, putem observa momentele de aglomerație și luăm măsuri de suplimentare, imediat”, a explicat di- rectorul general CTP Iași.
Totodată, au fost încurajate abona- mentele. Astfel, s-a luat decizia ca acestea să fie valabile pe toate liniile, indiferent de perioada pentru care se optează. Și, un lucru interesant, CTP Iași a introdus abonamentul cu vala- bilitate un an, cu tarif de 600 lei. Redu- cerea importantă a făcut ca un număr mare de persoane să achiziționeze acest abonament și, de asemenea, multe firme îl oferă angajaților.
Introducerea curselor speciale pentru elevi și studenți, folosirea re- țelelor de socializare pentru o bună comunicare cu pasagerii și internetul disponibil în mijloacele de transport sunt, de asemenea, măsuri luate de societatea de transport.
PIAȚĂ ȘI COMPANII
Flexibilitate maximă la vânzarea de bilete
Primăria Iași dorește să regân- dească sistemul de transport, prin stabilirea unor sensuri unice. Astfel, apare posibilitatea să fie create benzi separate pentru transportul public – crește viteza de deplasare și punctua- litatea și scad costurile.
CTP Iași are mai multe moduri prin care poate vinde călătorilor bilete – tonete (60 tonete proprii și colabora- tori), automate de vânzare (10), la care se adaugă cardurile bancare (unele mijloace de transport au dispo- zitive în acest sens) și plata cu ajutorul telefonului mobil.
Însă, până atunci, CTP Iași a luat, deja, numeroase măsuri pentru crește- rea atractivității transportului public, iar realizarea unui dispecerat modern și eficient a reprezentat un pas important.
Călătorii vor ști când urmează să vină mijlocul de transport în stația de îmbarcare și când vor ajunge la des- tinație. De asemenea, persoanele cu dizabilități vor putea ști care tramvai are platformă specială pentru îmbar- care (autobuzele sunt toate dotate cu rampe, având podea coborâtă).
„În viitor, vor apărea și alte sisteme și, o dată introdus sistemul de e- ticketing, fiecare călător își va putea
„În dispeceratul central, avem ima- gini de la 32 de camere video, pozițio- nate pe liniile cele mai importante și la capete. Astfel, traseele sunt moni-
În Iași, învață aproximativ 60.000 de studenți, iar 40.000 dintre aceștia utilizează transportul public. Pentru a evita cozile, CTP Iași a decis ca stu- denții să primească un card ce le oferă acces la zona de reduceri în aplicația 24pay, fără a mai fi nevoie să stea la tonete pentru achiziționarea biletelor sau a abonamentelor.
Interacțiunea cu călătorii
„Având Wi-Fi în mijloacele de transport, vom realiza o platformă de survey, prin care vom putea prelua direct opiniile călătorilor, pentru a putea îmbunătăți serviciul de transport. În plus, dezvoltăm o platformă pentru telefonul mobil, prin care călătorul să își poată programa transportul”, a explicat Cristian Stoica.
 58 .................................................................................................................................................. martie 2019
Merită să amintim și faptul că auto- buzele sunt dotate cu sistem de supra- veghere audio-video, iar, pentru sesi- zări, a fost creat un program informatic integrat și, astfel, toate sesizările pri- mesc răspuns.
Radu BORCESCU
radu.borcescu@ziuacargo.ro




































































   56   57   58   59   60