Page 45 - Revista ZIUA Cargo aprilie 2019
P. 45

SFATUL AVOCATULUI
Plata nedatorată – atât
dHe simplu, și totuși...
Recent, am fost întrebat ce se poate face când s-a plătit de două ori un serviciu primit. Dacă vom căuta răspunsul în Codul civil, vom constata că, teoretic sau legal, cel puțin, rezolvarea este simplă: restituirea sumei plătite de două ori. Oare?
aideți să vedem. Ce spune tru plata biletului de întoarcere plătit Codul civil? „Art. 1341: (1) de două ori, să facă dovada plății du- Cel care plăteşte fără a dato- ble și să acorde un termen rezonabil
George Iacob-Anca
 ra are dreptul la restituire. (2) Nu este de plată.
supus restituirii ceea ce s-a plătit cu titlu de liberalitate sau gestiune de afaceri. (3) Se prezumă, până la proba contrară, că plata s-a făcut cu intenţia de a stinge o datorie proprie.”
Ce facem dacă
în termenul acordat/legal nu se face restituirea?
La alineatul (1), găsim definită noțiunea de plată nedatorată. Foarte clar. Dar cine decide că s-a plătit fără a se datora? Poate să considere cel care a primit plata că a primit un cadou (liberalitate)? Aliniatul (3) prezumă că plata dublă este făcută – până la pro- ba contrară – pentru a stinge o datorie. Deci, foarte simplu...
Ne vom adresa instanței judecă- torești cu acțiune pentru restituirea sumei plătite. Acest demers însem- nând plată taxă judiciară de timbru, onorariu avocat și timp consumat inutil. În fața instanței, se va proba ușor că suntem în situația unei plăți duble pentru același serviciu primit, soluția fiind de obligare la restituirea celei de-a doua plăți, cu plata cheltu- ielilor de judecată. Însă acest lucru în- seamnă timp și nervi inutili/nejustificați.
această situație? Simplu! Solicităm restituirea.
Concret...
Răspunsul: nu se restituie nimic
Pentru a vedea cât de simplu este, să vedem concret ce s-a întâmplat:
Ce legătură este între biletul de avion plătit de două ori și transportul rutier?
Nu se răspunde la telefon, la e-mail sau la notificarea scrisă. Solu- ția: instanța judecătorească. În gene- ral, se poate folosi procedura cererilor cu valoare redusă (atât la nivel națio- nal, cât și UE) sau procedura de drept comun, în funcție de valoarea obiec- tului cererii. Acest demers înseamnă costuri (taxa timbru, onorariu avocat) și timp. Soluția finală ar trebui să fie de obligare la plata sumei datorate și a cheltuielilor aferente. Acest demers ar trebui să nu existe, având în vedere că se poate ușor verifica dacă suntem în situația unei plăți duble sau nu și să se facă restituirea.
O societate cumpără, printr-un prestator specializat două bilete de avion, unul pentru dus și altul pentru întoarcere. Achită către acest prestator prețul celor două bilete de avion. Per- soana fizică zboară „dus” fără proble- me, însă, la întoarcere, pe aeroport, constată că nu figurează cu bilet. Între- bări, telefoane etc. Degeaba! Constată că nu figurează cu bilet plătit. Ce poate face? Să stea în aeroport până la clari- ficarea situației (nu are bilet plătit) sau să cumpere un bilet? Alege să cumpe- re bilet (alegere firească) și să comuni- ce soluția aleasă. După finalizarea zborului, societatea începe demersuri- le pentru clarificarea situației și resti- tuirea „plății nedatorate” (bilet avion întoarcere achitat de două ori).
Plata nedatorată a unui serviciu este răspunsul. Nu de puține ori, în transportul rutier, se plătește, de voie sau de nevoie, un transport de două ori. Sunt situații în care, în timpul efec- tuării transportului, până la descărca- rea mărfurilor transportate, clientul/ex- peditorul/cel interesat face plata serviciului de transport. În limbaj uzual „nu duc marfa dacă nu văd banii în cont”. Pentru ca marfa să ajungă la destinație, se achită prețul transpor- tului, deși, contractual, plata acestuia trebuia făcută la termen (de exemplu, 45 zile). Toate bune și frumoase. După finalizarea transportului, cărăușul emi- te și factura aferentă serviciului de transport și o comunică pe circuitul normal (împreună cu actele transpor- tului – CMR etc). Când factura ajunge la contabilitate, aceasta este plătită, la termenul contractual, pentru a doua oară. După ceva timp, cineva își dă seama că s-a plătit de două ori același serviciu de transport. Ce facem în
Din păcate, realitatea este că, de cele mai multe ori, nu se restituie de bună voie și trebuie să ne adresăm instanței de judecată. Este important de reținut că există un termen general de prescripție de 3 ani, în care putem solicita restituirea sumei plătite de două ori (nedatorată).
Ce face societatea?
Cu dovada plății întoarcerii, contac- tează prestatorul specializat pentru res- tituirea plății nedatorate. Aici, cu un bun simț clasic în comunicari, este amânată luarea unei decizii. Concret, nu se res- tituie nimic, se fac verificări, tergiversare.
Concluzie: atenție ce plătim, când plătim și de ce plătim acea sumă.
Ce trebuie să facă societatea? Să solicite restituirea sumei achitate pen-
Avocat George IACOB-ANCA
aprilie 2019 .................................................................................................................................................. 45
SCA IACOB-ANCA&ASOCIAȚII george@iacob-anca.ro
  CONSULTANȚĂ






































































   43   44   45   46   47