Page 67 - Revista ZIUA Cargo aprilie 2019
P. 67

face dovada unui anumit grad de res- ponsabilitate, stabilind prin normele interne de conduită (de exemplu, regu- lament intern, manual de conformare), reguli concrete de prevenire, depistare și sancționare disciplinară a practicilor anticoncurențiale săvârșite de salariați.
acțiune, atât pentru depistarea, cât și pentru investigarea cartelurilor. Autori- tatea se poate sesiza din oficiu sau la plângerea unei persoane afectate direct, de exemplu, a unui concurent, care nu participă la cartel dar suspec- tează organizarea lui. Prin instituția avertizorului de concurență, autoritatea poate primi informații de la orice per- soană, chiar și de la salariații societății. Identitatea furnizorilor informației va fi protejată, salariații fiind chiar absolviți de obligația de confidențialitate pe care Codul muncii le-o impune în relația cu angajatorul. O altă pârghie eficientă de identificare a practicii este și politica de
Consiliul Concurenței va aplica sancțiuni ori de câte ori, din analiza probelor strânse, va rezulta că anumiți concurenți și-au coordonat comporta- mentele, în scopul sau cu consecința denaturării concurenței pe o piață. Acordurile ilegale dintre concurenți vor fi considerate nule de drept, iar efec- tele lor vor fi înlăturate. Consiliul Con- curenței va aplica și amenzi contra- venționale, dacă practica ilegală este descoperită în maxim cinci ani de la data săvârșirii ei. Individualizarea amenzilor se face în raport de gravi- tatea și durata faptei, pornind de la o bază între 4 și 8% din cifra de afaceri netă, totală, obținută în anul financiar anterior sancționării. Baza amenzii poate fi majorată în funcție de durata practicii, de rolul operatorului sancțio- nat în cartel și va putea fi diminuată, de exemplu, în situația în care opera- torul colaborează în cadrul investiga- ției și implementează o politică de conformare. Pentru cei care fac apel la politica de clemență, se poate acor- da imunitate la amendă primului ope- rator care asistă Consiliul Concurenței în investigație și reduceri de amendă pentru ceilalți operatori care recunosc fapta. Întrucât înțelegerile orizontale sunt apreciate ca practici cu efecte foarte grave asupra concurenței, se poate atrage chiar și răspunderea penală a persoanelor care concep și organizează, cu intenție, un cartel.
4-8% din cifra de afaceri
Speranța că practica nu va fi de- pistată de autoritate întrucât este „secretă” ar putea fi falsă, de vreme ce cadrul legislativ îi oferă Consiliului Concurenței un mod foarte eficient de
clemență, care permite Consiliului Concurenței să aplice un tratament favorabil celor care denunță propria contribuție la cartel și oferă autorității informații despre ceilalți participanți.
 În materie de investigare, Consiliul Concurenței va acționa cu puteri le- gale extinse, fiind în măsură să efec- tueze inspecții inopinate, să solicite informații de la orice persoană, să examineze și să ridice sau să copieze orice acte financiar-contabile și co- merciale sau alte evidențe legate de activitatea societății. În baza unei autorizări judiciare, emise și comuni- cate operativ, inspectorii autorității vor putea intra în spațiile și mijloacele de transport ale societății sau chiar în locuința administratorilor și salariaților vizați de investigație și vor putea copia și ridica informațiile stocate sau arhi- vate în mediul electronic.
 aprilie 2019 .................................................................................................................................................. 67
În loc de concluzie, recomandăm agenților economici să caute să își maximizeze profitul societății pe căi legale și să evite coordonarea politi- cilor comerciale cu cele ale concuren- ților lor, întrucât o astfel de practică este ilegală, relativ ușor de identificat și drastic pedepsită.Ariana PANTEA
senior associate Jinga&Asociații ariana.pantea@ja.ro
  CONSULTANȚĂ
























































































   65   66   67   68   69