Page 26 - Revista ZIUA Cargo mai 2019
P. 26

  Directiva pentru vehicule curate (Clean Vehicles Directive) adoptată de Parlamentul European va stimula utilizarea de vehicule cu zero emisii și emisii scăzute. Astfel, actul normativ stabilește obiective minime privind achizițiile publice pentru vehicule ușoare, camioane și autobuze curate pentru anii 2025 și 2030. Obiectivele sunt exprimate ca procente minime ale vehiculelor curate în numărul total de vehicule de transport rutier, acoperite de ansamblul tuturor contractelor de achiziții publice și al contractelor de servicii publice. Conform noilor reguli, până în 2030, până la 65% dintre autobuzele noi vor trebui să fie „curate”. Jumătate dintre acestea pot fi vehicule ce utilizează gazul natural.
 În România, Denisson Energy, firmă membră a grupului Antares, și Asociația Gazului Natural pentru Vehicule, NGVA România, dezvoltă proiectul CNG România, care vizează implementarea a 9 stații de alimentare a vehiculelor cu gaz natural comprimat (CNG) de-a lungul coridoarelor pan-europene.
  Proiectul, în valoare de 5,2 milioane de euro, este derulat în cadrul programului CEF al Agenției pentru Inovație și Rețele (INEA) a Comisiei Europene și
este cofinanțat de Uniunea Europeană cu 85% din valoarea acestuia.
Detalii despre proiect și stadiile de implementare puteți găsi accesând www.cngromania.eu.
Notă: Responsabilitatea privind această publicație revine integral autorului. Uniunea Europeană nu este responsabilă pentru modul în care sunt utilizate informațiile publicate.
Standarde mai stricte
Uniunea Europeană a convenit asupra unor norme mai stricte privind emisiile de CO2 pentru autoturisme și camionete.
niunea Europeană face ca transportul rutier să devină mai curat, stabilind noi standarde
Ula emisiile de CO2
pentru autoturisme și vehicule utilitare ușoare. În acest fel, UE va fi mai aproa- pe de îndeplinirea obiectivelor sale în materie de climă și se va asigura de fap- tul că producătorii de autoturisme contribuie la eforturile de reducere a emisiilor de gaze cu efect de seră.
În cadrul eforturilor mai ample de reducere a emisiilor de CO2 generate de transportul rutier, Asociația Producătorilor de Automobile din Europa (ACEA) solicită un cadru politic care să sprijine un sistem de transport de mare capacitate la nivelul întregii UE. Acest lucru ar trebui să permită vehiculelor de mare capacitate – concepute special pentru a transporta de două ori mai multă marfă decât camioanele standard – să opereze pe segmente dedicate ale rețelei rutiere din UE.
Scopul regulamentului adoptat, luna trecută, de Consiliu este să garanteze că, din 2030, autoturismele noi vor emite, în medie, cu 37,5% mai puțin CO2, iar camionetele noi, în me- die, cu 31% mai puțin CO2 comparativ cu nivelurile din 2021.
Vehiculele de mare capacitate sunt mai eficiente și mai productive decât vehiculele obișnuite de transport greu, deoarece acestea pot consolida mărfurile de la camioanele mai mici, consumând mai puțin combustibil și având mai puține emisii. Conform ACEA, trei vehicule de mare capacitate pot înlocui șase camioane obișnuite, reducând emisiile de CO2 cu până la 27%. Pentru a permite ca beneficiile vehiculelor de mare capacitate să fie percepute în întreaga UE, ACEA îndeamnă factorii de decizie să permită introducerea unui sistem internațional de transport de mare capacitate și solicită, de asemenea, standarde armonizate pentru astfel de vehicule. Vehiculele de mare capacitate, sub forma combinațiilor EMS (European Modular System), sunt deja permise în Belgia, Danemarca, Finlanda, majoritatea statelor federale germane, Olanda, Portugalia, Spania și Suedia. În aceste țări, reducerile de CO2 au fost confirmate în practică.
Măsurile și obiectivele propuse se bazează pe cadrul de politici privind clima și energia și pe strategia privind uniunea energetică, ce urmărește re- ducerea emisiilor și a consumului de energie în sectorul transporturilor. Necesarul redus de combustibili fosili va îmbunătăți, de asemenea, siguran- ța alimentării cu energie în UE și va duce la reducerea dependenței de importurile de energie din țări terțe.
Între 2025 și 2029, atât autoturis- mele, cât și camionetele vor avea obli- gația de a emite cu 15% mai puțin CO2. Acestea sunt obiectivele privind întregul parc de vehicule de la nivelul UE. Eforturile de reducere a emisiilor de CO2 se vor distribui între producă- tori pe baza masei medii a parcului lor de vehicule.
forma unui acord provizoriu, care a fost confirmat de ambasadorii la UE ai statelor membre pe 16 ianuarie 2019.
Istoric
Adoptarea formală a noilor norme de către Consiliu reprezintă etapa finală a procedurii.
Comisia a prezentat propunerea privind noul regulament în noiembrie 2017, ca parte a celui de al treilea pa- chet privind mobilitatea curată. Parla- mentul European și-a adoptat poziția la 3 octombrie 2018. Consiliul a con- venit asupra poziției sale (abordare generală) la 9 octombrie 2018.
Scopul general al propunerii este de a contribui la realizarea obiectivelor Acordului de la Paris și la atingerea obiectivului la nivelul UE, de reducere cu 30% până în 2030, comparativ cu nivelurile din 2005, pentru sectorul non-ETS (schema de comercializare a emisiilor) stabilit de Comisia Euro- peană, care este transpus în obiective naționale în cadrul Regulamentului privind partajarea eforturilor.
Radu BORCESCU
Negocierile cu Parlamentul Euro- pean au început la 10 octombrie 2018 și s-au încheiat la 17 decembrie, sub
radu.borcescu@ziuacargo.ro
Producătorii de camioane solicită introducerea
 la nivelul UE a vehiculelor de mare capacitate,
stricte de emisii de dioxid de carbon pentru a reduce emisiile de CO2
   26 ........................................................................................................................................................ mai 2019
ACTUALITATE






































































   24   25   26   27   28