Page 42 - Revista ZIUA Cargo mai 2019
P. 42

Succes
VIAȚA VĂZUTĂ PRIN PARBRIZ
 sau noroc?
  „Omul concentrat să profite cât mai mult de niște oportunități este prea ocupat pentru a se mai gândi la noroc.”
B. C. Forbes (jurnalist american, creator al revistei Forbes)
 Uneori, pentru cei din afară, o firmă de succes în
Stransporturi nu înseamnă neapărat un business
plan, un marketing plan, ci doar muncă și mult
noroc. Chiar și unii transportatori răspund, atunci
când sunt întrebați despre cheia succesului, „am avut noroc!”. Putem, însă, pune un semn de egalitate între noroc și succes?
 pecialiștii spun că succesul este personal. Ceea ce în echipă, despre locul și rolul acestuia în cadrul echipei presupune că succesul în afaceri (inclusiv cel din din care face parte.
industria transporturilor) poate fi definit doar la nivel
personal, prin prisma valorilor și personalității celor care Pentru a putea evalua performanța echipei de
conduc o firmă. Despre noroc se spune că este doar o su- perstiție, o formă prin care putem defini un destin favorabil. Totuși, lăsând la o parte temele filozofice despre succes și noroc, cum putem să facem o firmă de transport (și cu
șoferi este nevoie de studii care nu presupun costuri semnificative
CONSULTANȚĂ
puțin noroc!) să devină una de succes?
Cu toate că toți actorii din industria transporturilor rutiere
Sunt studii care monitorizează activitatea echipei și propun acțiuni de eficientizare, de reabilitare individuală și de grup, activitate care necesită, însă, din partea trans- portatorilor, răbdare.
trebuie să îndeplinească aceleași condiții, diferențele dintre aceștia sunt semnificative. Nu ne referim aici la mărimea firmei, la numărul de camioane sau autocare, la numărul de șoferi și nici chiar la puterea financiară. Ce îi deosebește, în piață, pe doi transportatori cu același număr de vehicule și același număr de șoferi? Care este drumul de la o simplă firmă, la o firmă de succes?
La fel ca la o echipă de fotbal (pentru că la fotbal ne pricepem toți!), rezultatele unui antrenor nu se văd imediat, trebuie răbdare și continuitate.
 Succesul unei companii de transport depinde, printre altele, de încrederea și determinarea patronului, de dorința acestuia de a reuși, dar și de calitatea, profesionalismul și atașamentul față de firmă ale șoferilor.
Calitatea echipei de șoferi este un indicator de bază pentru succesul unei firme de transport. Din discuțiile avute cu mulți transportatori (atât de marfă, cât și de persoane), am ajuns la concluzia că, uneori, deși își cunosc bine șo- ferii, aceștia știu mai puține lucruri despre valoarea lor în ansamblu, despre ceea ce înseamnă o echipă de succes. Ce calități ar trebui să aibă echipa? Ce defecte o pot face neperformantă? Performanța șoferilor este cheia către suc- cesul firmei de transport, dar trebuie avută în vedere și ca- litatea echipei, în ansamblu. Sunt cazuri când un singur șofer neperformant (lipsă de responsabilitate, de implicare, de performanță etc.) poate genera efecte în lanț, care pot duce la ineficiența unei întregi echipe și la rezultate de- zastruoase, în final.
Mai mult decât un simplu examen psihologic
Anual, firmele de transport își trimit șoferii la examenul medical și psihologic. Examenul psihologic (atunci când este făcut cu profesionalism și obiectivitate!) poate oferi informații utile despre dezvoltarea psiho-somatică, motricitatea, ca- litățile cognitiv-aptitudinale, nivelul motivațional, afectivitatea, nivelul agresivității și capacitatea de rezistență la stres ale unui șofer, dar nu oferă informații despre integrarea acestuia
42 ........................................................................................................................................................ mai 2019









































































   40   41   42   43   44