Page 44 - Revista ZIUA Cargo mai 2019
P. 44

Șoferii expres trebuie abordați
  dD iferit
În trafic, observăm cu toții că șoferii care conduc un vehicul de 3,5 t, carosat sau cu prelată, se comportă, în majoritate, ca și cum ar conduce un autoturism: se grăbesc, se angajează în depășiri riscante, nu iau în calcul și greutatea pe care o transportă.
acă, la volanul unui camion, o manevră greșită imediat „se simte” și cauzează starea de
atât intern, cât și internațional. Lipsa responsabilității în efectuarea unei sar- cini atât de importante (a transporta marfă) se observă de la primele răs- punsuri. Doar că potențialii șoferi nu sunt singurii care ar trebui să ia în se- rios acest segment al transportului, ci și autoritățile competente, măcar prin- tr-o minimă bază teoretică despre arimarea mărfii, de exemplu. De ase- menea, implicarea e necesară și din partea firmei, prin acordarea atenției la selecția de personal, apoi la forma- rea lor atitudinal-comportamentală, implicarea în acțiuni preventive (de exemplu: discuții sub formă de dez- batere despre oboseala la volan, con- sumul de alcool).
Comportamentul la volan, semnele oboselii, responsabilitatea sunt aspecte importante în vederea unei decizii de angajare.
O mare problemă în rândul șofe- rilor expres o reprezintă lipsa somnului și condusul pe perioade lungi, cu sute de kilometri, fără pauză. O inițiativă pentru a măsura efectele oboselii la volan a fost luată, în luna martie, și în România, de către un pilot de curse, alături de specialiști în domeniu. Re- zultatele studiului vor fi publicate curând.
risc, adică „așa nu trebuie să mai pro- cedez, pentru că este periculos”, la dubă, agresivitatea la volan este mai vizibilă, pentru că șoferii „își permit” greșeli în trafic (forțarea unui galben la semafor, neacordare de prioritate, nesemnalizare corespunzătoare, o de- pășire forțată, convorbiri telefonice, frânare excesivă, bruscă, intimidarea celorlalți participanți la trafic prin dife- rite manevre etc.) și, pe moment, cu noroc, pot să nu aibă consecințe, dar, în timp, acest comportament devine un stil de conducere. O dată cu creș- terea gradului de risc, crește și riscul de a provoca un accident.
Un studiu realizat în Marea Britanie a arătat că foarte mulți șoferi conduc obosiți, dar puțini dintre ei recurg la măsuri care să-i ferească de acel nivel critic. Ignorarea semnelor oboselii apare mai ales atunci când șoferul are de parcurs traseul conform unui plan.
CONSULTANȚĂ
Din experiența în interviurile de angajare a conducătorilor auto de 3,5 t, mulți începători nu vin nici măcar cu o pregătire mentală a ceea ce pre- supune a transporta marfă cu duba
Șoferilor expres le este cu atât mai dificil să își estimeze nivelul de oboseală, pentru că s-au obișnuit cu o stare generală de oboseală.
 44 ........................................................................................................................................................ mai 2019






















































































   42   43   44   45   46