Page 45 - Revista ZIUA Cargo mai 2019
P. 45

Încrederea în ei este mare, pentru că, de multe ori, lipsa somnului s-a simțit, dar nu au avut parte de niciun incident în trafic și au ajuns la timp la descărcare. Și aici apare o problemă în a explica și șoferului, și firmei peri- colul oboselii la volan, pentru a-i de- termina să ia măsuri.
1. Asigurați-vă că aveți date despre comportamentul la volan al șoferului, despre accidentele în care a fost impli- cat, contravențiile din trafic; pentru că nu poți gestiona ceea nu poți măsura.
Din momentul în care clientul cere livrarea mărfii în 20 de ore (incluse 3-4 ore de somn, care, automat, nu sunt suficiente), firma consideră că șoferul rezistă, șoferul pornește la drum fără să mai pună în balanță și
4. Permiteți timp suficient pentru deplasări (mici pauze) pentru a elimina presiunea cauzată de timp.
Andreea Gheorghe
cât de bine a dormit cu o noapte în urmă. Așa că acest tranzit pare o normalitate în transport, dar, de fapt, oboseala acumulată devine o proble- mă pentru participanții la trafic și pentru cei implicați în transport.
Conform National Sleep Foundation, a fi treaz 18 ore vă face să conduceți ca și cum ați avea un nivel de alcool în sânge de 0,05 g/l.
Sau a fi treaz de 24 ore (de exem- plu, după o noapte în care nu ați putut dormi) e ca și cum ați avea un nivel de alcool în sânge de 0,10 g/l. Atât obo- seala la volan, cât și conducerea sub influența alcoolului fac dificil modul în care puteți lua decizii rapid, timpul de reacție este încetinit, scade gradul de conștientizare a mediului înconjurător, coordonarea mână-picior este afectată. Dar, la volan, în trafic, oboseala și con- ducerea sub influența alcoolului nu se manifestă întotdeauna la fel. Un șofer sub influența băuturilor alcoolice poate conduce, adesea, încet și încearcă să reacționeze, dar instinctul unui șofer obosit este să accelereze pentru a ajun- ge mai repede la destinație și poate in- terveni ațipirea în timp ce rulează cu
viteză. Deci șoferii obosiți nu întotdea- una frânează sau mai pot evita dacă se întâmplă ceva în fața lor.
 Obiective
Oamenii de știință din cadrul orga- nizației de cercetare din domeniul transportului TRL (Laboratorul de cer- cetare în domeniul transporturilor) au făcut o listă de obiective de intervenție specifică, obiective care pot fi urmărite sub o anumită formă de operatorii de flote (câteva):
2. Evitați conducerea între orele 2-6 am/2-4 pm.
3. Impuneți conducătorului auto să nu utilizeze telefonul în timp ce conduce.
Andreea GHEORGHE
psiholog specializat în psihologia transporturilor gheorghe.andreeaioana@yahoo.com
PUBLICITATE
   CONSULTANȚĂ


















































































   43   44   45   46   47